Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

2 vragen in 1: Patroon Vest en alternatief garen

 Reageer Reageer Pagina  <12
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
kvdl View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 26 Augustus 2013
Locatie: Belgiƫ
Status: Offline
Points: 1382
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer kvdl Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mei 2015 om 17:30
Mooi, gefeliciteerd, altijd een mijlpaal als je eruit bent wat je wil gaan maken. Die kid-silk is wel een mooie kwaliteit, snel kopen want hij is nu in de aanbieding. Ik heb eens gekeken naar het patroon en dat is inderdaad vrij eenvoudig dus dat moet kunnen lukken. Met ribbelsteek is het ook makkelijk naalden tellen. Er staan alleen veel maten in. Wat ik altijd doe is afdrukken en dan goed markeren met welke maat je bezig bent, kringeltje rond het goede en/of de andere doorstrepen zodat je je niet vergist. En dan meld je je hier maar als je vast zit.

En vergeet vooral niet een foto hier op het forum te zetten als het af is zodat we het allemaal kunnen bewonderen.
Back to Top
Aranince View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 11 Oktober 2014
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aranince Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mei 2015 om 18:07
@kvdl: Ik ben ook blij dat ik eindelijk de knoop het doorgehakt. Ik doe altijd veel te moeilijk, dus ik ga gewoon het patroon volgen.
De foto gaat er wel komen, zal alleen wel even duren. Ben niet zo'n snelle breier Big smile


Ik heb zojuist het patroon uitgeschreven zodat het mij wat duidelijker werd. Ik heb ook alle andere maten weggehaald zodat ik me niet kan vergissen. Maar nu heb ik toch nog wat vragen.

Allereerst over het garen. Het is gebreid met Drops Kid Silk. Er staat dat dat garen voor naalden 3,5mm is. Maar het patroon moet met 5mm naalden. Gaat dit wel gewoon gemakkelijk? Ik dacht altijd dat je moest breien met de naalden die aangegeven staan op het garen.

Vraag 2: Er staat dat de voorbies in de ribbelsteek moet. Maar er staat nergens aangegeven hoe breed die moet worden (of hoeveel steken). Hoe weet ik zoiets? Is hier een ongeschreven regel voor?

Vraag 3: Er staat bij het achterpand (maat S) het volgende:

Kant bij een hoogte van 45 cm af voor de armsgaten aan iedere kant aan het begin van iedere nld:

1 x 4 st,

0 x 3 st,

1 x 2 st en

1 x 1 st = 60 st

Je hebt op dat moment 74 steken voor je hieraan begint. Moet ik nu de eerste naald 4 steken afkanten? En de rest gewoon breien?

En wat is 0 x 3 steken afkanten? Of is dit dat je voor maat S bij de tweede naald niet hoeft af te kanten?

Voor nu zijn dit even mijn vragen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want als ik dit begrijp dan denk ik dat de rest ook wel moet lukken. (op de knoopsgaten na misschien, ook nog niet helemaal duidelijk, maar die ga ik van te voren even oefenen)

Dan ga ik volgende week het garen bestellen (eerst knuffel nog afmaken) en zo snel mogelijk beginnen. Heb er al zin in Big smile

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14054
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mei 2015 om 19:20
1. Omdat je met een dubbele draad breit, neem je ook een dikkere naald. In dit geval wil de ontwerper een luchtig geheel krijgen. Dus een dikkere pen. Maar brei toch een proeflapje om te zien of je steek verhouding uitkomt.
2. Jawel er staat wel hoe breed die voorbies moet worden. Nu weet ik niet meer hoeveel steken het waren, maar het staat er volgens mij wel. Ik zal zo meteen nog eens kijken.
3. Je kant aan het begin van de naald 4 steken af en breit de naald uit. Aan het begin van de  volgende naald ook weer 4 steken. (Je moest immers aan ieder kant 4 steken doen.)
Dan staat er 0 x 3 st. Die 3 steken gelden dan waarschijnlijk voor een andere maat, die sla jij dus gewoon over.
1 keer 2 steken dus aan het begin van de volgende 2 naalden, net zoals in het begin met die 4 steken.
Dan nog een keer aan beide kanten 1 steek.


Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14054
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mei 2015 om 19:23
Bij het rechter voorpand staat dat er 8 steken voorbies zijn aan de ene kant en een kantsteek aan de andere kant. Bij het achterpand heb je aan beide kanten een kantsteek. Die steek valt later weg in de naad.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Aranince View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 11 Oktober 2014
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aranince Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Mei 2015 om 12:14
Superbedankt Lidwina!

Ik zie het nu ook inderdaad staan van de 8 steken voorbies. 
En met je antwoord op vraag 3 ben ik ook helemaal blij mee. Goed dat je me hebt verteld dat er bij 2 naalden afgekant moet worden. Ik weet niet of ik dat in de gaten zou hebben tegen de tijd dat ik daar ben.

Bedankt voor alle hulp
Je bent mijn breiheldin! Big smile
Back to Top
nldutchy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 29 Juni 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3778
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nldutchy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Mei 2015 om 13:41
Sjonge jonge, ik ben niet van plan om ooit zo.n groot project te gaan breien maar heb met heel veel interesse dit topic gelezen..waar o waar vind je zo.n behulpzaam forum, helemaal mee.denkend en tzt zelfs mee.breiend ...leuk 3x leuk . . Enplus erg leerzaam
Leef vandaag want niemand heeft je morgen beloofd (KWF)
http://krealene.wordpress.com

Marlene aka nldutchy
Back to Top
Aranince View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 11 Oktober 2014
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aranince Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Mei 2015 om 13:31
@nldutchy: Helemaal met je eens! Ik ben ook echt zo blij met dit forum en al die lieve en behulpzame mensen. En wetend dat als ik vast zit ergens met het vest, dat ik altijd hier terecht kan. Ik weet niet of ik er anders aan begonnen was. 
Back to Top
Aranince View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 11 Oktober 2014
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aranince Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juni 2015 om 16:42
Ik ben bijna aangekomen bij het afkanten voor de armsgaten. Nu begin ik toch een beetje te twijfelen hoe ik dit precies moet doen. 

Lidwina (of iemand anders natuurlijk Smile) ik hoop dat je me nog een keer wilt helpen.

Er staat het volgende:

Kant bij een hoogte van 45 cm af voor de armsgaten aan iedere kant aan het begin van iedere nld:

1 x 4 st,

0 x 3 st,

1 x 2 st en

1 x 1 st = 60 st

Lidwina gaf me al een hele duidelijke beschrijving gelukkig. Ik moet dus de heengaande naald 4 steken afkanten, en de teruggaande naald ook 4 steken afkanten.

Daarna 0 x 3 steken. Dit was dat ik voor de maat die ik brei niks hoef te doen. Betekent dit dat ik meteen door moet naar de 1 x 2 steken afkanten? Of moet ik hier 2 naalden gewoon breien?

Volgende is weer 1 x 2 steken. Dus weer heengaande naald 2 steken afkanten en de teruggaande naald ook.

En 1x1 steek afkanten, ook weer heengaande 1 afkanten en teruggaande 1 afkanten. 
Klopt het zo? En dan met name die 0 x 3 steken moet ik meteen door naar 1x2 steken?

Dan nog een vraag (nu ik toch bezig ben Tongue) 4 steken afkanten; hoe tel ik dat precies. Ik heb dit vaker gedaan... maar ik had dan altijd nog het aantal steken dat ik over moest houden bij het patroon staan en dan telde ik die.
Je breit 2 steken en haalt dan de eerste over de tweede steek. Je hebt nu 2 steken gebreit en 1 afgekant. Ik moet dus 4x een steek over de vorige steek halen. Dan heb ik er 4 afgekant toch? Ik raak een beetje in de war omdat je eerst 2 steken moet breien... 

Heel graag nog een keer hulp van iemand Embarrassed en alvast bedankt Smile
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14054
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juni 2015 om 18:53
Inderdaad, niets doen en verder naar de 1x2 steken. Meestal is de extra mindering bedoeld voor een grotere maat zodat het armsgat ook meteen langer wordt.
De rest is zoals je het beschreven hebt, klopt helemaal.
Je hebt 4 keer 1 steek overgehaald, dan heb je er dus 4 afgekant.
Als het goed is heb je op het einde in totaal aan iedere kant 7 steken afgekant, in totaal dus 14. Er staat dat je er 60 over hebt, dus moet je voor het minderen 74 steken hebben.
Na het aan beide kanten afkanten van de 4 steken moet je er dan 66 overhouden. Na de 1x2 aan beide kanten afkanten  heb je er 62 over en na de laatste keer dus 60.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Aranince View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 11 Oktober 2014
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aranince Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juni 2015 om 11:02
Het is me helemaal duidelijk, dankjewel lidwina! 
En bedankt voor het geduld dat je met me hebt met al mijn vragen Big smile
Back to Top
dientjes View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 20 Januari 2015
Status: Offline
Points: 197
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer dientjes Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Juni 2015 om 09:44
ik brei altijd met goedkoop garen het lukt best en ik ga uit van mijn proeflapje en ik pas hehet zelf aan naar mijn idee
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.390 seconden.
Lang Yarns