Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Beetje mopperen...

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Beetje mopperen...
    Posted: 26 Oktober 2016 om 17:11
Dat ik dit jaar mijn huis van boven naar beneden een forse beurt aan het geven ben, is hier al bekend. Inmiddels ben ik bij het laatste vertrek aangekomen: de woonkamer. Vandaag begon ik met goeie moed het dressoir leeg te halen en even op de kop te zetten om te controleren op houtworm...

Yuggg Sick 

Ik weet het; oude meubeltjes uit de jaren '30 moet je eigenlijk 2 keer per jaar goed boenen en verzorgen waar nodig. Ik vrees dat de drukte van de laatste jaren mij dit klusje al 5 jaar hebben laten verzuimen. Juist de onzichtbare delen (bodem en achterkant) die van een soort onbewerkte spaanplaat gemaakt zijn, blijken favoriet bij de "vliegende boormachientjes". 

Direct met HG-houtwormbestrijder aan de gang gegaan. Op termijn zal ik toch iets anders moeten bedenken. Misschien de onzichtbare delen na de HG-behandeling gewoon met acryllak beschermen en zorgen dat de gaatjes goed dicht komen te zitten? Niet origineel maar wel doelmatig. 

 

   
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Oktober 2016 om 19:57
Vroeger werd houtworm behandeld met petroleum. Mijn broer heeft een kast van mijn overgrootmoeder zo voor mij behandeld. Ik heb hem nu bijna 14 jaar hier in mijn huis staan. Ik heb geen houtmeel meer gezien. Het is een kersenhouten kast met een paar planken in grenen (vermoedelijk). Daar zit dus ook de houtworm. In het kersenhout was en is niets te zien.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Lelie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 Juni 2013
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 1547
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lelie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Oktober 2016 om 21:13
Ohhh nee :(  

Je kan hem ook in laten vriezen voor 3 weken, hebben wij gedaan met een meubelstuk. 
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Oktober 2016 om 22:17
Daarnet had ik mijn vader aan de telefoon en hij zei dat hij met petroleum een veel beter resultaat had dan met HG-houtwormbestrijder. Ik zou alleen niet weten hoe ik nog aan petroleum kan komen. 

Van invriezen had ik nooit gehoord. Wel van vergassen. Dan gaat een meubelstuk in een "gascabine". De vraag is hoe lang de nieuwe wormen (kevertjes) dan weg blijven. 

Mijn vader zei dat ik eens bij de Doe-het-zelver moet kijken naar een impregneringsmiddel omdat dat diep in het hout trekt en daarna met lak erover heen. 

Het is zo'n leuk nostalgisch dressoir met glazen ruitjes. Al moet ik er een week aan knutselen... ik wil 'm echt niet kwijt.     
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Oktober 2016 om 23:47
Met dat impregneermiddel oppassen hoor.
Ik had van mijn grootmoeder ook een kast en die zat ook vol met de bekende gaatjes. Mijn man ook zo een middel gaan halen dat er met een kwast moest opgesmeerd worden. Gevolg : heel het huis stonk, mijn man naar de dokter met barstende hoofdpijn en kast op het stort gegooid omdat de reuk er niet uitging en ook omdat wee niet wilden riskeren dat de (als ze er nog inzaten levende) beestjes onze trap zouden gaan opeten
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Oktober 2016 om 10:19
Precies, Bep! Dat gevoel had ik ook al een beetje bij impregneringsmiddelen. Het dressoir is wel de kast in de kamer waar de kopjes, glaasjes en koektrommels staan. Het HG-houtwormmiddeltje is redelijk geur-neutraal. Alhoewel ik het wel een beetje voelde aan mijn ogen omdat ik er met een kwastje dichtbij gezeten had. Na een half uur buitenlucht was dat weer weg. 

Zo meteen ga ik naar Praxis en ga acryl-lak kopen. De optie van "bevriezing" hou ik in mijn achterhoofd als deze actie geen succes blijkt. Stevig aanpoten vandaag!    
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Oktober 2016 om 11:37
Kijk dan gelijk of ze daar petroleum verkopen .
Er zijn toch nog mensen die een oliestelletje gebruiken en er zijn ook nog kachels
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Oktober 2016 om 13:07
Toen jij over petroleum schreef, was ik al weer thuis. Bedenk wel dat Almere een moderne stad is zonder nostalgie. Mijn petroleumstelletje laat ik bij gelegenheid op lampenolie branden. Dat is wel te koop. Ik heb nu een vloeibare boenwas gekocht die ik na de HG-bestrijding erin laat trekken; overal, rondom, van binnen & van buiten. In overleg met een Praxis-medewerker zou dat de houtworm ook weghouden. Over een aantal maanden controleer ik het hele boeltje en dan kan ik alsnog met petroleum aan de gang.   

--------------

Daarnet op internet geprobeerd te zoeken. Ik ben niet de enige die niet waar petroleum te koop is. Tegenwoordig heb je "gezuiverde" petroleum die minder stinkt. In geval van verlichting en warmtebronnen kan ik me dat wel voorstellen. Of deze nieuwe variant ook tegen ongedierte helpt?? Hoofdluis en schimmels op meubilair werden vroeger ook met de ouderwetse petroleum bestreden.    
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Oktober 2016 om 14:32
Dat van hoofdluis heb ik aan den lijve ondervonden direct na de oorlog . We hadden een evacueetje die ze meebracht en mijn moeder maakte er korte metten mee met petroleum en een badmuts .
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Oktober 2016 om 15:31
Mijn vader vertelde daarstraks dat hij de muren van de slaapkamer met petroleum begoot om 's nachts van de muggen af te komen. Vroeger was je ook meer gewend aan petroleumlucht in huis vanwege de oliestellen om het vlees op te sudderen en soep te trekken. 

Maar... ik ben in de weer met die vloeibare boenwas en daar juist ook de onbewerkte onzichtbare delen mee gedaan. Het dressoir ziet er weer bijna als pronkstuk uit. De lucht die hier nu hangt... Dead  Als ik een houtworm was dan wist ik het wel: WEGWEZEN !!!

 
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Oktober 2016 om 16:03
Nou, boenwaslucht is niet verkeerd. Vroeger schreef Scheherazade in Libelle.
Een van haar columns kan ik mij nog heel goed herinneren. Waar het precies over ging weet ik niet meer, waarschijnlijk over geen zin in poetsen. Dan zet je het boenblik open gaat lekker een boek zitten lezen en 's avonds als manlief thuis komt ruikt hij de boenlucht en zegt wat is het hier mooi schoon, het ruikt ook zo lekker fris!!!! Iets van deze strekking.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Oktober 2016 om 18:37
Ha-ha... het klopt dat een lekkere vleug boenwas een geweldig "gepoetst" gevoel geeft. Maar hier had ik ook nog een spuitbus met een blanke was, die echt stonk, om alle hoeken en gaten te kunnen bereiken. Daarbij is de boenwas van HG niet helemaal te vergelijken met de bijenwas die ik jaren geleden nog kon kopen. Die combi in overdosering was niet al te fijn meer. Manlief vroeg of de ramen alsjeblieft open mochten. Prima, dan kunnen de bedwelmde houtwormen enkele reis naar buiten.

Na 2 dagen zwoegen is "beetje mopperen" veranderd in "trots kijken". Nu de ruitjes gezeemd zijn en er nieuw kastpapier in ligt, blinkt alles me tegen. Star 
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Oktober 2016 om 19:11
Dus een heel voldaan gevoel Kamilla. Lekker hè?
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Oktober 2016 om 20:15
Heeeeer-lijk!!! 

De kamer is natuurlijk nog niet klaar, maar iedere dag een andere hoek. Morgen komt de boekenkast aan de beurt. 


Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Oktober 2016 om 00:02
.

En daarom wonen de Eskimo's in ronde iglo's.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Oktober 2016 om 11:01
Koel en vrieshuizen zijn gewend aan dit soort klusjes, ik heb er vorig jaar 1 bezocht en zo werd ook verteld dat ze een tijdlang
een kerkkruis in de opslag hadden gehad . . . het is de schoonste manier, maar ik weet niet of het dan wegblijft.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Oktober 2016 om 12:50
Ha-ha, een iglo. Precies de juiste temperatuur om houtworm te ontlopen. 

Of het na een vriesbehandeling wegblijft? Mijn boerenverstand zegt "nee". Een houtworm heeft graag rust. Als een kast in een stil hoekje staat en weinig gebruikt wordt, is dat vrij snel weer een prooi voor een nieuwe populatie. Een voorwerp waar veel mee gewerkt wordt en regelmatig onderhouden, loopt zo'n vaart niet. Dat onderhoud is de laatste jaren hier overgeslagen. Eigen schuld, dikke bult! Aan goeie voornemens geen gebrek. 

In de kamer staat ook een spinet (enkelsnarig clavecimbel). Doordat daar op gespeeld wordt en het hout van de klankkast in trilling wordt gebracht door de snaren, zullen houtwormen daar niet zo snel inkomen. 

Hopelijk is het leed weer geleden....    
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Oktober 2016 om 12:54
de juiste temperatuur ook, maar vooral geen hoeken die onder handen moeten genomen worden;

Hoe zouden zij hun kinderen straffen, gaat maar in de bocht staan?
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Oktober 2016 om 15:31
Nee Bep ,die moeten een bepaald aantal rondjes lopen ,naar gelang het vergrijp .
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.594 seconden.
Lang Yarns