Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Bergere de france calaxie carmin

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Haakmutsje View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 23 Februari 2017
Locatie: Achterhoek
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Haakmutsje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Bergere de france calaxie carmin
    Posted: 27 September 2017 om 09:04
Hallo,

Ik zit even met een vraagje, ik wil graag een shrug of een lekker vest haken, en heb nu HET garen gevonden die ik daarvoor wil (en het is ook nog in de aanbieding :D) alleen kan ik totaal niet inschatten hoeveel nodig te hebben. De bolletjes zijn niet groot , 35 meter, maar je haakt met een dikke naald (8) dus... Er zijn  er nog 16. Kan iemand advies geven?

Groet Myranda (heb nog niet zo heel veel haakervaring)
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 September 2017 om 09:28
Dan denk ik dat je eerst een modelleke moet zoeken dat je wilt maken en daar kijken hoeveel garen ze ervoor nodig hebben

efkes een voorbeeld :
https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=7983&cid=19
dit wordt met haaknaald 8 gehaakt en ge hebt er 350 gram voor nodig.
Als ge op alternatief garen klikt kan je zien dat dat eskimogaren dat ervoor gebruikt is 50 meter heeft op een bolleke van 50 gram. Dat is dus 1 meter per gram en dus heb je 350 meter nodig.

Die 16 bollekes hebben gezamelijk een afstand van 560 meter.

Voor een vest gaat dat krap worden als ge weet dat haken meer draad nodig heeft dan breien.
Back to Top
Haakmutsje View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 23 Februari 2017
Locatie: Achterhoek
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Haakmutsje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 September 2017 om 10:17
Ik denk inderdaad dat die 16 te weinig zijn voor een vest, maar een shrug moet net lukken volgens mij....

Ik ga de gok nemen en ze alle 16 bestellen. Lukt het niet heeft dochterlief geluk en krijgt ze iets daarvan :D

Dank je wel voor je uitleg en reactie. Lastig om dat om te rekenen......
Back to Top
Haakmutsje View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 23 Februari 2017
Locatie: Achterhoek
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Haakmutsje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 September 2017 om 10:24
Eigenlijk maakt het dus niet uit met welke naald je haakt? Gaat het om de lengtes van het garen? Ik kijk altijd naar de dikte van de naald, en denk dan: gaat sneller, maar das krom, want je verbruikt ook sneller je garen....... Hmmm even andersom gaan denken
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 September 2017 om 10:29
jawel de naalddikte speelt ook een rol. Als ge nog ergens een bolleke garen hebt liggen en ge weet niet wat doen moet ge maar eens de proef doen. Ge haakt dan bv. met een haaknaald 3 een lapke van 20 steken en 10 toeren. en dan nog een lapke met haaknaald 4 ook van 20 steken en 10 toeren. Dan merkt ge het verschil in soepelheid al. En als ge het nameet zult ge ook zien dat het ene kleiner is dan het andere en dan kunt ge ook nog de afgeknipte lapkes terug uittrekken en de lengte vergelijken van de draad die ge gebruikt hebt. Maar alleen als ge eens niet weet wat doen.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.453 seconden.
Lang Yarns