Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

bies langs voorpand van vest

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Carola10 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 07 Augustus 2023
Locatie: Noordlaren
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Carola10 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: bies langs voorpand van vest
    Posted: 07 Augustus 2023 om 11:17

Herenvest met geometrische kabelpatronen

Patroonnummer: 27790-4. Boek: Lana grossa Men 09/22

 

Geval: De voorpanden met verschillende patroonsteken hebben langs de voorkanten een bies van 1 r 1 av.

Probleem: de bies trekt krom dwz de bieskant wordt hoger dan de zijkant van het voorpand, doordat de biessteken blijkbaar hoger zijn dan de patroonsteken. Ik brei de biessteken al zo strak mogelijk mbv een kleinere naald. 

Vraag: Hoe krijg ik de voorpanden recht? 

Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Augustus 2023 om 14:33
is het die blauwe met de tiret, want die broebelt ook wat.

Of de witte met de knopenbies aangenaaid? Dan zou ik elke vierde toer weglaten en regelmatig passen aan het voorpand of ge al de juiste lengte van bies hebt.
Back to Top
Carola10 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 07 Augustus 2023
Locatie: Noordlaren
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Carola10 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Augustus 2023 om 15:06
Beste Bep, 

dank voor je reactie. 

Het is het witte vest met knopenbies aan het voorpand vast gebreid. Elke naald is: knoopjeskantsteek, 54 steken patroonsteek (elke 8-16 naalden iets anders, bijv met een kabel), dan 12 steken bies (1 r, 1 av). Of terug: bies, patroon, knoopjeskantsteek.

Het patroon schrijft voor dat ik pen 7 gebruik voor zowel patroon als bies. 
Dan trekt de bies krom. Ook als ik het patroon met pen 7 brei en de bies met pen 5.

Is een kromme bies de bedoeling en komt alles goed wanneer ik de vest-onderdelen aan elkaar naai?

Is het normaal dat een patroon zo niet-goed is? Ik zie wel patroon-verbeteringen op de website van de uitgever (www.lana-grossa.de) maar niets hierover.

Is de standaard-manier om een bies niet krom te laten trekken, regelmatig 2 naalden (1 heen en 1 terug) niet te breien? En dan maar zelf proberen hoeveel naalden te minderen om het gewenste resultaat te krijgen? 




Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Augustus 2023 om 15:22
oei het is eraan vastgebreid.

Ik denk dat ze idd regelmatig een naald overslaan. Als ge telt de steken (ik heb het aan het dichte knoopsgat gedaan), tussen dat die steek verlegd wordt naar rechts en terugkomt, tel ik 11 naalden. Het stukske bies is er dan maar 8.

Ge breidt tot aan de bies (die niet) en ge gaat direct terug en de volgende naald breit ge de bies weer. Dan hebt ge al 1 naald gewonnen.

Hebt ge al veel gebreid?
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Augustus 2023 om 15:29
en misschien ook efkes wachten totdat lidwina voorbij komt. Zij is meesteres in vesten en biezen breien.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Augustus 2023 om 15:34
Back to Top
Carola10 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 07 Augustus 2023
Locatie: Noordlaren
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Carola10 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Augustus 2023 om 15:59
Bep, dank je wel. Ik denk idd dat ik de bies af en toe beter niet brei. Zal nu eerst de mouwen doen en wacht met de voorpanden op Lidwina. 
Heb ik veel gebreid? Ongeveer 30 jaar geleden toen ik zwanger was wel. Dit jaar sinds ik met pensioen ben. Pannenlappen natuurlijk, oa die met ingebreide schaapjes. Trui voor mijn man (staat hem goed). Vest voor mezelf (veel te breed/groot geworden). En gehaakt, oa badmat met moziekhaken. Leuk!
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14056
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Augustus 2023 om 18:06
Tjonge, jonge wat een eer voor mij. 
Ik heb vanmiddag inderdaad eerst gezocht om het vest te vinden. Ik dacht: Bep vind het wel. En heb lekker een middagdutje gedaan. Maar het liet mij niet met rust. Mijn vesten gecontroleerd. Dit probleem heb ik nog niet gehad met een aangebreide knoopgatsbies in 1 r, 1 av. Wel met een bies in ribbelsteek. Daar wordt de bies korter. Dat heb ik op precies de keerde manier opgelost. Ik heb steeds 7 ribbels gebreid, dus 14 naalden rechts, daarna de bies 1 keer heen en weer, dus 1 extra ribbel. Dan is de bies net zo lang als het vest. Hoe ik aan die 7 ribbels gekomen ben weet ik echt niet meer. De eerste keer dat ik dat gedaan heb was bij een vest dat ik in 2017 gebreid heb. Ik heb nog ergens een foto.
Gevonden.
Hier kun je dus duidelijk zien dat ik meer pennen gebreid heb in de bies. In jouw geval moet je dus meer pennen breien in het pand. Succes
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Carola10 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 07 Augustus 2023
Locatie: Noordlaren
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Carola10 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Augustus 2023 om 10:36
Dank!
Back to Top
Carola10 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 07 Augustus 2023
Locatie: Noordlaren
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Carola10 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 September 2023 om 13:34
ja, het vest is af en mooi. De bies van de voorpanden heb ik 6 van de 8 naalden wel gebreid en 2 niet. In de boorden onderaan heb ik ze wel allemaal gebreid
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 September 2023 om 14:18
blij dat het gelukt is, vanaf nu gedaan met de kromme biezen.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.531 seconden.
Lang Yarns