Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic gesloten’breien’

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
tyzy View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 29 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 190
Direct Link To This Post Onderwerp: ’breien’
    Posted: 20 Juli 2007 om 07:39

Kennen jullie het boek 'breien', met die prachtige tas op de voorkant? Het is een prachtig boek, mooie foto's, leuke werkstukken in alle categoriën. TOT je begint te breien...  

Er stonden leuke slofjes in, met een klein motiefje op de bovenkant. Op het eerste gezicht leek het niet al te moeilijk, en ik heb eigenlijk nooit met kleurtjes gebreid, dus leek dit me een erg leuk projectje. Bij mijn weten is een toer een heen- en teruggaande naald en vrolijk begon ik te breien.

Maar onderwijl kreeg ik steeds meer twijfels. De rest van het patroon bestudeerd, een paar andere patronen uit het boek gelezen - bleek dat ze met een toer een enkele naald bedoelen. Oké, uithalen en opnieuw beginnen.

Bij de verklaring voor de afkortingen van dit patroon stond iets over 1 r. dieper inst. dat zou de patentsteek moeten worden. Leuk, nog nooit gedaan, dus ben benieuwd... De eerste acht 'toeren' (naalden dus) moesten recht en daarna 1 st. recht, dan 1 st. r. achter inst. Dus dat doe ik braaf. Hé, waar blijft eigenlijk die patentsteek? Tja, die had dus daar gemoeten....

Wat zal ik doen, uithalen en weer opnieuw beginnen en hopen dat de rest van het patroon wel klopt??? Het weekend komt m'n moeder langs, zal eerst maar eens met haar het hele patroon doornemen, kijken of we uitgepuzzeld krijgen wat nou precies de bedoeling is.

Leuk, die vertaalde boeken, maar laat het dan wel door een breister vertalen, anders laat je steken vallen!!!

Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 20 Juli 2007 om 10:04
Precies goed gezegd ! Vertalen is leuk, maar kunnen breien is veel belangrijker voor een kloppend patroon.

En de toer/naald-verwisseling kom ik ook heel vaak tegen. Zo vaak, dat ik zelf al niet eens meer 'toer' durf te zeggen als ik ene patroon maak maar het maar meteen over naalden of strepen heb.

Met de patentsteek kan ik je overigens niet helpen; daar heb ik me eerlijk gezegd nog nooit aan gewaagd, omdat ik vind dat het eindresultaat veel te dik wordt. En ik ben nogal zuinig met mijn garen, dat ook natuurlijk.

Ik zou het gewoon nog een keer proberen, en dan die patentsteek uit een ander boekje of internet halen, of een hele andere steek breien. Gerstekorrel of weefsteek is ook leuk .
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
Edith View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 19 Juni 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1096
Direct Link To This Post Posted: 20 Juli 2007 om 13:20
En als je de patentsteek wel leuk vindt kun je ook gewoon de valse patentsteek breien. Dat gebruikt een stuk minder wol.
Back to Top
miep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru



Lid sinds: 17 Mei 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3972
Direct Link To This Post Posted: 20 Juli 2007 om 20:22
Bij een patentsteek moet je toch ook nog extra omslagen maken of zit ik nu helemaal fout?
Back to Top
tyzy View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 29 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 190
Direct Link To This Post Posted: 22 Juli 2007 om 15:29
valse patentsteek, hoe gaat dat?
Back to Top
borduurmiep View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 08 September 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 248
Direct Link To This Post Posted: 08 September 2007 om 18:52
Ojee dat boek heb ik ook vandaag gekocht 
Rats are my life. Everything else is just small detail -Heather-

Gr Carmen
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Direct Link To This Post Posted: 08 September 2007 om 21:30
Ik heb een paar jaar geleden in al mijn breiboekjes patentsteken gezochten ik vond er 13, allemaal verschillende! Toen heb ik maar een lange proeflap gemaakt en ze netjes opgeschreven. Aan de opzet- en afkantranden zie ik welke steek b.v. nr. 9 moet zijn.
De diktes zijn heel verschillen, de breedte van de breisels ook. En dat verwisselen van toer en naald, ik begrijp dat het verwarrend is. Volgens mij bedoelde men lang geleden dat een toer in tricotsteek een naald recht en een naald averecht was, misschien waren er toen minder breisteken voor de gemiddelde breister. In de modewereld gebeurt het wel vaker dat een kledingstuk of materiaal ineens een andere benaming krijgt.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 08 September 2007 om 21:50
Ik gebruik ook altijd "toer" voor twee naalden (heen en terug), maar met sommige patronen (en rondbreien, uiteraard) kom je dan wel in de problemen als je het niet goed doet !
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
geesje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 December 2005
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 5399
Direct Link To This Post Posted: 08 September 2007 om 23:38
..een toer.......wordt toch meestal met haken bedoeld?????????????en met breien.........naald............enne ik was ook met dat slofje begonnen deze week....waar bedoeld wordt met patentsteek 1 nld. lager insteken............maar ergens ging het niet goed en heb het uitgehaald..................patentsteek heb ik vroeger voor vesten gebruikt.....maar dan de echte hoe die precies gaat weet ik niet meer .maar er kwam wel een omslag in voor...........enne het breiwerk viel erg LOLzwaar.moest het dan ook altijd liggend laten drogen..........
groetjes geesje
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 April 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3080
Direct Link To This Post Posted: 09 September 2007 om 09:28

Die 1 naald lager insteken wordt bij mij ook zo raar.

Ik ken de patent steek eigenlijk alleen maar zo:  http://www.knutselhuis.nl/knutselframes/onderwerpen/Breien/S teken/patentsteek.html

Patentsteken: 
1e nld (goede kant): * 1 r/ 1 av *, herhaal steeds *-*.
2e nld: * 1 av, 1 omsl, 1 st recht afhalen *, herhaal steeds *-*.
2e nld: * 1 omsl, 1 st recht afhalen, 1 av *, herhaal steeds *-*.
3e nld: * 1 r, brei de omsl en de afgeh st van de vorige nld av samen *, herhaal steeds *-*.
Herhaal de 2e en 3e nld.

En misschien is die met die steek eronder opnemen zo: http://www.knutselhuis.nl/knutselframes/onderwerpen/Breien/S teken/netpatentsteek.html

Dit is de valse patent:  Aantal steken deelbaar door vieren
1e naald: *3 steken recht, 1 steek averecht* (herh *-*)
 
2e naald: *2 steken recht, 1 steek averecht, 1 steek recht* (herh *-*).

Volgens mij is 1 naald alleen heen OF terugaande naald en 1 toer is een heen EN terugaande naald.

Maar in verschilllden patroonboeken gebruiken ze verschillende benamingen en dat is vaak lastig. Daarom vind ik het prettig om met patronen van dezelfde ontwerpster te werken.

odette
Back to Top
breioma View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Mei 2007
Status: Offline
Points: 2303
Direct Link To This Post Posted: 09 September 2007 om 18:27

Ik ken met breien alleen naalden en geen toeren,die patentsteek heb ik wel eens gebreid,een recht ,een averecht beginnen, en daar na alle rechte steken dieper insteken,of het de echte patentsteek is weet ik niet.

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Direct Link To This Post Posted: 10 September 2007 om 11:25
Ik denk dat dat de echte patentsteek is, alleen geschikt voor mensen die hééél regelmatig breien en nooit halverwege een pen naar de telefoon rennen of een hongerige kat voeren.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
breioma View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Mei 2007
Status: Offline
Points: 2303
Direct Link To This Post Posted: 10 September 2007 om 12:26
Klopt, het was heel goed opletten!!!
Back to Top
Loes83 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 26 September 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 6
Direct Link To This Post Posted: 26 September 2009 om 13:51

Hallo! Ik ben een beginnend breister en ben ook aan de sloffen bezig! Nu heb ik een vraag en hopelijk kunnen jullie me helpen.

Er staat:
1e toer: 54 r, 1 afh, 1 r, overh, keer.
Nu begrijp ik geloof ik alles (dankzij knutselhuis.nl) maar niet 'keer'.
Betekent het dat ik de toer niet af moet maken?

Back to Top
dine View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 December 2008
Locatie: België
Status: Offline
Points: 4051
Direct Link To This Post Posted: 26 September 2009 om 15:11
1 toer = 1 naald......Dit is al altijd zo geweest....!!!

Logisch eigenlijk als je weet dat er vroeger heel veel kunstbreiwerk gemaakt werd. Hiervoor gebruik je een rondbreinaald en brei je dus bij elke naald 1 toer. Vroeger sprak men altijd over toeren, het is pas de laatste jaren dat men spreekt over naalden (juist omdat men minder rondbreit en meer en meer met 2 naalden)

Wat de patentsteek betreft : er zijn een heleboel variaties. Diegene die in het boekje staat en diegene die ik hieronder ga beschrijven, zijn de meest voorkomende. Ik persoonlijk brei liever deze laatste (ze lijkt heel erg op die van Odette)
Een even aantal steken opzetten.
1e nld : 1 kantsteek averechts afhalen, 1 rechts, draad voor het werk brengen, de volgende steek averechts afhalen (NIET breien), de draad aan de voorkant laten en de volgende steek rechts breien (zo verkrijg je automatisch een omslag), deze 2 steken steeds herhalen dus 1 rechts draad voor en 1 averechts afhalen, eindigen met 1 rechts.
2e nld : 1 kantsteek, de omslag met de volgende steek rechts breien, draad voor het werk brengen en 1 steek averechts afhalen, deze 2 steken steeds herhalen en eindigen met 1 rechts.
De patentsteek is veruit de mooiste steek voor sjaals en mutsen : een mooie elastische steek en die een warm effect geeft. Enigste nadeel : je hebt meer wol nodig. Maar deze steek is de meerprijs méér dan waard. En inderdaad....je stopt best niet te dikwijls vooraleer je naald af is

Tyzy : als ik je een goede raad mag geven : lees altijd eerst het volledige patroon vooraleer je begint te breien. De meeste fouten ontstaan door het lezen van een stukje van je patroon. Deed ik vroeger ook hoor en dan maar vloeken dat de beschrijving niet klopte...Maar achteraf moest ik telkens toegeven dat ik in de fout ging.... ...en ...als je twijfelt : bijhorende foto goed bekijken (ook dikwijls heel handig)

Succes, 

Nadine
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Direct Link To This Post Posted: 26 September 2009 om 17:55
Niet alleen het patroon, maar ook het gedeelte in het boek over breisetek en breitermen. Dat ging bij mij mis in Breien voor Dummies met sokken breien. Daar werd een dubbele overhaling aangeduid met afh.afh.br. Ik begreep maar niet wat er bedoeld werd tot ik helemaal voorin op de flap zag dat de gebruikte termen daar stonden.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
dine View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 December 2008
Locatie: België
Status: Offline
Points: 4051
Direct Link To This Post Posted: 27 September 2009 om 19:43
Stom van mij Magtelt ....

Inderdaad, de handleiding natuurlijk ook ..... zo vanzelfsprekend dat ik het vergeten te vermelden ben, bedankt  .......

Nadine
Back to Top
Loes83 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 26 September 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 6
Direct Link To This Post Posted: 27 September 2009 om 19:45
Originally posted by Loes83 Loes83 wrote:

Hallo! Ik ben een beginnend breister en ben ook aan de sloffen bezig! Nu heb ik een vraag en hopelijk kunnen jullie me helpen.

Er staat:
1e toer: 54 r, 1 afh, 1 r, overh, keer.
Nu begrijp ik geloof ik alles (dankzij knutselhuis.nl) maar niet 'keer'.
Betekent het dat ik de toer niet af moet maken?

Willen jullie nog antwoord geven op mijn vraag?

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Direct Link To This Post Posted: 27 September 2009 om 19:52
Ik ken het patroon niet maar als er "keer" staat, kan dat een zogenaamde verkorte naald betekenen. Dan keer je inderdaad middenin de naald. Zo krijg je een soort ronding of bolling, als je begrijpt wat ik bedoel.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.563 seconden.
Lang Yarns