Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

breiwerk valt breder uit dan voorzien

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
tinelouisa View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 09 Februari 2015
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer tinelouisa Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: breiwerk valt breder uit dan voorzien
    Posted: 09 Februari 2015 om 16:23
Ondanks het feit dat mijn proeflapje klopte, blijkt mijn breiwerk breder uit te vallen dan voorzien. Normaal zou het een breedte zijn van 39cm voor een truitje voor mijn dochter, maar naarmate ik vorder met het rugpand, blijkt de totale breedte richting 42cm te gaan.

Ik zou opnieuw kunnen beginnen met een kleinere naald, maar aangezien mijn proeflapje initieel wel klopte, weet ik niet of mijn breedte dan wel gaat kloppen.

Wat ik als oplossing zag, was het patroon gewoon vergroten, zodat mijn dochter het truitje binnen afzienbare tijd kan dragen en niet meteen zoals voorzien.

Als beginnend breister lijkt me de lengte aanpassen niet zo moeilijk, maar vraag ik me af hoe ik dit best aanpak met de minderingen voor armsgaten - hals - en het breien van de mouwen.

Iemand tips? Bedankt!
Back to Top
dientjes View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 20 Januari 2015
Status: Offline
Points: 197
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer dientjes Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Februari 2015 om 17:59
is het proeflapje met de zelf steek gebreid als de trui
Back to Top
tinelouisa View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 09 Februari 2015
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer tinelouisa Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Februari 2015 om 18:48
Eerste stuk (48 naalden) zijn in ander patroon, dus ik heb gewacht om te zien wat het gaf in tricotsteek zoals het proeflapje. Daarin ben ik nu ook een eind gevorderd, maar de breedte blijft enkele cm's breder dan het patroon aangeeft.
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 24 November 2012
Locatie: Kruiningen
Status: Offline
Points: 2348
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Februari 2015 om 19:31
Heb je het proeflapje wel groter gemaakt dan 10 cm? Beste is om, wanneer bijv 20 steken worden opgegeven voor 10 cm, om dan 30, of beter 40 steken op te zetten voor het proeflapje.
Waar regels zijn stopt het denken (bron Omdenken)
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Februari 2015 om 19:32
Alle newby's en terug-van-weggeweeste hobbydozen welkom.
Voor degenen die net hebben leren haken en breien is onze rubriek Tips en trucs een bron van informatie,
je zou elke dag een bladzij kunnen lezen en je verbazen. Voor degenen die allang handwerken is dit een
goede manier om eigen tips en trucs aan anderen over te dragen.

Wie patronen wil onvangen en uitwisselen kan haar/zijn e-mailadres bij messenger zetten in het profiel.
Bovenaan de bladzij links staat Member Control Panel, klik je daarop dan kun je je profiel aanpassen bij
Wijzig je profiel. Als je wilt weten waar je precies je adres neerzet, klik dan op de naam van een oudere
hobbydoos en dan op Member's profile, dan zie je waar haar e-mailadres staat. Onderaan kun je dan je profiel
bevestigen. Hoewel een aantal hun adres verwijderd hebben, nadat er vervelende Amerikaanse newby's opdoken.
Je kunt iemands email-adres opvragen via een PM.

Let op: kooppatronen en andere patronen, waar copyright op zit, mogen niet worden doorgegeven, zoals ook
in de regels van het forum vermeld wordt. Bovendien is dit een forum oftewel panel, dus een groep deskundigen
die over een onderwerp spreken en aan wie vragen gesteld kunnen worden. We zijn geen snelbuffet voor gratis
patronen. Kijk ook even in de reacties van anderen in het topic of daar al een antwoord staat.

Je kunt je creaties vertonen in Creaties, ergens in Tips en trucs wordt dat uitgelegd. In Gezocht kun je
aangeven dat je een patroon, boek, wol, of tijdschrift zoekt. Links geeft links met patronen, die niet illegaal
zijn. Koffiecorner is om over van alles en nog wat te kletsen.

Als je nog niet zo bekend bent met internet en forums, probeer dan van alles aan te klikken. Niet schrikken,
je kunt met het pijltje linksboven zó weer terug naar de vorige bladzij. Je kunt je eigen reacties wijzigen
door rechtsboven Post options aan te klikken en dan wijzig bericht.Overigens zou het erg leuk zijn, als je in
je profiel je leeftijd en je hobbies zou vermelden. Je locatie (land) is ook wel handig, als we kooptips willen geven.

Allemaal veel haak- en breiplezier gewenst! Plus alle andere hobbies.
 
 
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Februari 2015 om 19:32
Het probleem van een proeflapje is vaak dat je precies het aantal steken en toeren breit zoals op de wikkel staat en het dan meet.
Omdat de randen altijd krullen ga je toch een beetje trekken en wordt het resultaat onbetrouwbaar. Beter is iets meer steken en iets
meer toeren breien. En als het wol is of een hoog % wol heeft dan moet je het eerst wassen voor je het meet. Wol verandert heel
sterk tijdens de 1e wasbeurt en meestal wordt het groter (te heet wassen en het wordt een poppentrui).
Back to Top
tinelouisa View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 09 Februari 2015
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer tinelouisa Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Februari 2015 om 19:33
Ja hoor, dubbel aantal steken en meer naalden dan wat nodig voor 10cm in de hoogte ...
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 24 November 2012
Locatie: Kruiningen
Status: Offline
Points: 2348
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Februari 2015 om 19:39
In zo'n situatie zou ik zelf van het patroon een maatje kleiner breien. Is dat mogelijk? 
Waar regels zijn stopt het denken (bron Omdenken)
Back to Top
tinelouisa View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 09 Februari 2015
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer tinelouisa Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Februari 2015 om 19:59
Er zijn 2 maatjes, ik ben bezig met het kleinste ... Zou wel handig zijn geweest anders.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Februari 2015 om 12:03

Als je het aan wilt passen, dan kun je het t beste uittekenen en je breiwerk er steeds langs houden, want met breiwerk is het zo

dat de minderingen voor de mouwen aan de zijkant van het breiwerk zitten, terwijl de steken van de mouw die daar later in moeten
passen op de kopse kant zitten. Zelf moet ik vaak 3 mouwen breien voordat ik 2 passende heb Confused
Back to Top
tinelouisa View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 09 Februari 2015
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer tinelouisa Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Februari 2015 om 12:56
Ik denk dat ik het inderdaad eens allemaal goed moet opmeten en kijken of ik het patroon kan vergroten naar mijn stekenverhouding. Dan blijft het truitje maar even wat langer in de kast liggen. Enkel aan de onderkant van rug- en voorpand en aan de onderkant van de mouwen zit een patroon, de rest is tricotsteek, dus dat maakt het tellen voor de mouwen en arm- en halsminderingen dan al wat minder moeilijk ...

Hopelijk kan in dan binnenkort het afgewerkte product showen Smile

Alvast bedankt voor de tips en hulp!

Groetjes
TL
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.579 seconden.
Lang Yarns