Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Brother en Babylock reparatie

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Brother en Babylock reparatie
    Posted: 27 Mei 2018 om 13:39
De Singer naaimachine die mijn overgrootmoeder aan het begin van de vorige eeuw voor 100 gulden kocht, kreeg van Singer levenslange garantie mee. Zij leeft niet meer, maar de machine werkt nog steeds. Er zijn ook nog steeds onderdelen te koop voor reparatie.

Mijn Vendomatic naaimachine kocht ik in 1972 voor 500 gulden. Reparatie is nog nooit nodig geweest, maar ik kwam een gelijke machine tegen die ik voor €20- mocht meenemen. Ik heb dus alle reserve onderdelen die ik er ooit voor nodig zou kunnen hebben.

Ik kreeg onlangs een gebruikte Brother Super Galaxie cadeau. Een (naar mijn maatstaven nog steeds) moderne naai- en borduurmachine die 20 jaar geleden enkele duizenden guldens heeft gekost. De dealer van de geefster wilde het onderhoud van die machine niet meer doen. Omdat ik de onderhoudsbeurten altijd zelf doe, en vaker dan eens per jaar, dacht ze dat ik er nog wel wat mee kon.

De machine heb ik schoongemaakt en opnieuw afgesteld, maar de naaldklem moet vervangen. Voor de meeste naaimachines is dat net zo makkelijk als een naald vervangen en de kosten zijn laag. Helaas zit hier geen standaard naaldklem op. De klem zit vast op de naaldboom, waardoor alleen dat specifieke model naaldboom met vaste naaldklem past. Ik had verwacht dat voor zo'n dure machine jarenlange leverbaarheid van reparatie onderdelen gegarandeerd zou zijn. Ik heb geprobeerd dat onderdeel te kopen, maar u raadt het al: Nieuwe onderdelen zijn in Nederland niet meer te koop. Unhappy

Diezelfde naaldboom met vaste naaldklem zit in de volgende Brother en Babylock machines, die dus niet meer gerepareerd kunnen worden Confused als alleen maar het naaldklemmetje is versleten:

Brother CS8072,
Brother Pacesetter PC2800, PC3000, PC6000, PC6500, PC8200, PC8500, PC8500D,
Brother Super Galaxie SG2000, SG2100, SG2100D, SG3000, SG3000D, SG3100D,
Brother SUPER ACE II, SUPER ACE III, SUPER ACE SPECIAL EDITION,
Brother ULT2001, ULT2002D, ULT2003D.

Baby Lock BL7800,
Baby Lock ESE2, ESG, ESG2, ESG3, ESL, ESN, ESP, Espire

Sommige van die machines worden tweedehands nog voor veel geld verkocht.
Pas dus op, dat niet veel geld uitgeeft voor een machine die niet meer te repareren is.

Een deel van de machines is nog ouder dan die Brother Super Galaxie die ik cadeau kreeg en wordt vanwege de lage waarde niet eens meer te koop aangeboden, maar weggegooid als er wat mee is.

Daarom mijn vraag:
Heeft u één van die machines, die niet meer gerepareerd kan worden of de reparatiekosten niet meer waard is, gooi die dan niet weg. Ik wil ik graag proberen om van 2 defecte machines 1 werkende machine maken.

Geek
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Mei 2018 om 19:13
Ik kan je niet helpen. Succes.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Mei 2018 om 20:18
Mijn Pfaff-festival is de enige machine die ik in huis heb.
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Mei 2018 om 12:05
Ik kwam ooit een Pfaff 1222E tegen op de koninginnedagmarkt.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Mei 2018 om 21:13
Heb je al eens op ebay gezocht, want veel onderdelen van Brother zijn overgenomen door kleine energieke chineesjes en die
verkopen gewoon onderdelen . . . ook al kun je nergens meer een brother breimachine kopen, in Hong Kong koop je gewoon nieuwe naalden
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Mei 2018 om 13:49
Ja, inderdaad. Je kunt heel veel onderdelen voor van alles en nog wat uit China laten komen. Die zien de hele wereld als hun markt, wat natuurlijk ook zo is. Bij ons zijn de naai- en breimachine winkels vooral gericht op het eigen dorp. Dan heeft het voor hun geen zin om veel onderdelen in huis te halen wsant de kans dat er een klant voor is wordt heel klein als je je op een klein gebied richt.

Zo zie ik ook op Youtube filmpjes van Amerikaanse vrouwen die voor 100 dollar een mooie naai- borduur machine gekocht hebben. Aanbieding van een grote winkelketen. Bij ons kom je daar nieuw niet aan onder de 1000 euro. Meestal een veelvoud daarvan. Maar het verschil zit hem in de aantallen. Wie in China iets koopt in aantallen van een aantal containers vol, krijgt een inkoopprijs die een fractie is van de prijs voor die ene machine die de plaatselijke naaimachinewinkel hier inkoopt.

Dat onderdeel ben ik ook al aan het zoeken in China, maar nog niet gevonden, helaas.

Ik denk dat er wel een sloopmachine opduikt met een ander mankement. Dan kan ik de naaldboom uit die machine slopen en dat defecte deel van mijn machine vervangen. Als dat lukt, is het een leuke naaimachine. Zonder borduren helaas, want dat deel ging bij de vorige gebruikster al eerder kapot en haar onderhoudsman zei dat het niet gerepareerd kon worden. Dat deel is toen al weggegooid.

Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Juni 2018 om 10:49
Als ik jou was zou ik heel gericht op Brother zoeken binnen ebay  (Hong Kong), de grote bedrijven hebben hun mallen en onderdelen afgestoten.
Een 2e machine helpt waarschijnlijk niet, want binnen het geheel is meestal 1 onderdeel de zwakste schakel . . .
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Juni 2018 om 12:00
Ja, dat is waar. Ik heb contact met iemand die de machine nu ruim 20 jaar gebruikt en in die tijd 2x de naaldboom heeft laten vervangen.

Maar iemand anders heeft een machine met een kapotte behuizing (hoe je dat nou voor elkaar krijgt?)
Daarvan is de rest nog goed. Maar ze wil die machine niet verkopen. Ze wil mijn machine overnemen om die van haar te repareren.

Eigenlijk zou een standaard naaldboom met losse naaldklem en schroef het beste zijn. Dan haal je de ontwerpfout eruit. Maar dan moet ik die in de passende maat vinden.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Juni 2018 om 17:03
Het is maar wat je een fout noemt, als een machine nooit stuk gaat - kan een fabrikant daar niet van leven . . .
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Juni 2018 om 16:45
Originally posted by lw1463 lw1463 wrote:

als een machine nooit stuk gaat - kan een fabrikant daar niet van leven


Toch wel.
Na het stenen tijdperk volgde het bronstijdperk en het ijzertijdperk, enzovoort. Niet omdat de stenen op waren, niet omdat de stenen stuk gingen. Mensen zagen de toepassingsmogelijkheden van nieuwe techniek en maakten daar graag gebruik van.

Een fabrikant die verbetert en ontwikkelt zal klanten blijven houden. Vooral als de productie van goede duurzame kwaliteit is en de verkoopprijs voor veel mensen betaalbaar kan zijn.

Hoewel ik nog steeds noten kraak tussen 2 stenen, gebruik ik ook een elektronisch gestuurde programmeerbare broodmachine om mijn notenbrood te bakken. Die laatste was geavanceerd genoeg om aan te schaffen, ondanks dat ik weet hoe je deeg met de hand moet kneden en in een afgedekte kom op een warm plekje kunt laten rijzen.

Mijn nu 46 jaar oude Vendomatic die Brother maakte, werkt nog steeds perfect. Brother moest zich indertijd nog bewijzen als technisch vooruitstrevende fabrikant van goede, degelijke en moderne naaimachines. Inmiddels is er veel ontwikkeling geweest. De computer en printertechnologie van Brother is behulpzaam geweest bij de ontwikkeling van modernere Brother naai- en borduurmachines. Maar het verschil tussen de nieuwste Brother borduur- naaimachines en die van 20 jaar geleden is niet heel erg groot. Zo kan een fabrikant voor de omzet afhankelijk worden van opzettelijk ingebouwde fouten die een apparaat stuk laten lopen. Het is de markt strategie van Brother.

Opvallend vind ik, dat Brother in Europa een andere verkoop strategie heeft dan in de USA. De Amerikaanse machines zijn veel goedkoper. Een borduur- naaimachine met USB ingang voor computer data kost er 500 dollar. Dat is ongeveer gelijk aan 400 euro. Brother geeft daarbij 25 jaar garantie op levering van reparatie onderdelen. Hier mag je blij zijn met 2 jaar garantie op een nieuwe machine van een paar duizend euro. Het verschil tussen die machines is de voeding (110 of 220-250 Volt) en het typenummer. Een 220-250 Volt voeding kost de fabrikant niet meer dan een 110 Volt voeding. Het grootste verschil zit in de markt.

Europees consumentenrecht is zwakker dan de Amerikaanse. Minder goede garantie is hier toegestaan, dus geven fabrikanten hier minder goede garantie. Daardoor kost het ze niets als ze fouten inbouwen in hun producten.

Een Amerikaans bedrijf als Wallmart kan in veel grotere hoeveelheden inkopen en omzetten dan een plaatselijke naaimachine winkelier in Europa. Brother kiest er voor om de naaimachine winkel extreem veel meer dan Wallmart te laten betalen voor de zelfde handel. Dezelfde machine kan in Europa dus alleen voor een hoge prijs verkocht worden.

De omzet in Brother machines zou veel groter zijn, als de fabrikant het ook voor de kleine winkelier mogelijk zou maken om voor lagere prijzen in te kopen, zodat de verkoopprijzen zouden dalen. Maar Brother kiest voor grote omzet en goede service in de USA en lagere omzet tegen hoge prijzen, met slechte service in Europa. Dat vind ik jammer.

Daarom zou ik graag zo'n opzettelijke ontwerpfout uit een machine willen halen, die verder heel leuk is bedacht door de techneuten van Brother.

Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Juni 2018 om 11:04
Ik rij nog steeds bijna wekelijks 140 kilometer heen en ook weer terug en dan zeg ik wel eens tegen de huisband dat ze nou nog steeds dat oversein
apparaat niet uitgevonden hebben. Ik ga in een hokje staan, ik kies waar ik heen wil en plop. Maar in sommige dingen staat de vooruitgang stil en
blijven de bedrijven alleen in leven als het product slijt.
Ik zie in veel producten juist achteruitgang, soms ook weggegooide vooruitgang. Tegenwoordig is vinyl weer helemaal hot, maar veel nieuwe
platenspelers zijn onkiedonkie - ik vind dat tegenvallen. Waarom is een nieuwe platenspeler niet net zo goed als de goedkoopste van 25 jaar
geleden ? Alle machine's zijn denk ik al naar de sloop . . .
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Juni 2018 om 18:32
En zo krijg je dat sommige mensen liever geen nieuwe spullen meer kopen.
Waarom nieuw aanschaffen, als dat alleen maar slechter is dan het oude?
Dan gaan die oude fabrikanten alsnog failliet.

Wat wel in aantocht is: 3-D printen.
Ik zie dat soms een plastic ding van niks kapot gaat aan een apparaat dat mensen nog wel gerepareerd willen zien. Dan biedt iemand een plastic 3D print ter vervanging aan en het probleem voor de consument is opgelost. De strategie van de fabrikant is dan mislukt. Maar vaak bestaat die inmiddels niet eens meer.
Back to Top
koffiebuikje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 29 Mei 2014
Locatie: nederland
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer koffiebuikje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Juni 2018 om 00:51
 cocos

 voor onderdelen kun je ook eens zoeken op marktplaats ik hoop dat je er een vindt
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Juni 2018 om 10:51
Bedankt voor de tip,

De dichtstbijzijnde Brother dealer heeft me uitgelegd dat in deze naaldboom een klein kogeltje met een veertje zit, ongeveer zoals je ook ziet bij een opvouw paraplu. Als dat kogeltje beschadigd of gesleten is, of eruit valt, dan kan de naald niet meer goed in de naaldboom. Het is een bekend mankement van deze serie Brother en Babylock machines.

Omdat naaldboom en naaldklem bij deze machine aan elkaar vast zitten, moet je precies dat onhandige type naaldboom vinden ter vervanging. En die wordt dus niet meer verkocht.

Maar volgens de Brother dealer heeft deze machine ook vaak problemen met de elektronica. Daar heeft die van mijn geen last van. Dus misschien kan ik een ander defect exemplaar vinden om onderdelen uit te wisselen.

Maar een passende "gewone" naaldboom met naaldklem zou het probleem ook kunnen oplossen.
Ik zoek dus verder.

Back to Top
bellancahighland View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 November 2022
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bellancahighland Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 November 2022 om 17:01
< ="text/">td {border: 1px solid #cccccc;}br {mso-data-placement:same-cell;}Ik zou inderdaad verder kijken dan Nederland en vooral op internationale websites kijken. Je weet nooit wat je ergens in een ander hoekje van de wereld nog aan schatten vindt. Ik had een oud onderdeel nodig voor mijn ventilatie die ze in Nederland niet meer hadden, maar de Renson onderdelen die ik nodig heb hadden ze warempel in België wel. Zo zie je maar, misschien vind je op de markt in onze Zuiderburen nog eens wat. Overigens wel heel mooi dat je zulke oude machines nog gebruikt en onderhoud, nog even en ze mogen zo in het museum.
Back to Top
francis3 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 20 Januari 2012
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer francis3 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 November 2022 om 20:49
Originally posted by Cocos Cocos wrote:

De Singer naaimachine die mijn overgrootmoeder aan het begin van de vorige eeuw voor 100 gulden kocht, kreeg van Singer levenslange garantie mee. Zij leeft niet meer, maar de machine werkt nog steeds. Er zijn ook nog steeds onderdelen te koop voor reparatie.

Moet je niet vragen welke kwaliteit ze vroeger maakten eh? Zou nu (denk ik) niet meer KUNNEN (OF MOGEN) want dan verkopen ze geen nieuwe meer

Originally posted by Cocos Cocos wrote:

Mijn Vendomatic naaimachine kocht ik in 1972 voor 500 gulden. Reparatie is nog nooit nodig geweest, maar ik kwam een gelijke machine tegen die ik voor €20- mocht meenemen. Ik heb dus alle reserve onderdelen die ik er ooit voor nodig zou kunnen hebben.

Slimme zet; dan ben je zeker dat je de juiste onderdelen hebt.

Originally posted by Cocos Cocos wrote:

De machine heb ik schoongemaakt en opnieuw afgesteld, maar de naaldklem moet vervangen. Voor de meeste naaimachines is dat net zo makkelijk als een naald vervangen en de kosten zijn laag. Helaas zit hier geen standaard naaldklem op. De klem zit vast op de naaldboom, waardoor alleen dat specifieke model naaldboom met vaste naaldklem past. Ik had verwacht dat voor zo'n dure machine jarenlange leverbaarheid van reparatie onderdelen gegarandeerd zou zijn. Ik heb geprobeerd dat onderdeel te kopen, maar u raadt het al: Nieuwe onderdelen zijn in Nederland niet meer te koop. Unhappy

Logisch, aan zo’n naaldklem verdienen ze laat ons zeggen twintig eurocent,(voor een uurtje werken daaraan) en aan een nieuwe machine laat ons zeggen zo’n tweehonderd euro (waar ze niks moeten voor doen, enkel maar de machine eventjes demonstreren). Dus zeg nu zelf, wat zou je zelf doen als handelaar? (ikben geen handelaar hoor)

Originally posted by Cocos Cocos wrote:

Een deel van de machines is nog ouder dan die Brother Super Galaxie die ik cadeau kreeg en wordt vanwege de lage waarde niet eens meer te koop aangeboden, maar weggegooid als er wat mee is.

Daarom mijn vraag:

Heeft u één van die machines, die niet meer gerepareerd kan worden of de reparatiekosten niet meer waard is, gooi die dan niet weg. Ik wil ik graag proberen om van 2 defecte machines 1 werkende machine maken.

Lijkt mij  wel the repairshop. 


Back to Top
SandraBeck View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 07 Februari 2023
Locatie: nETHERLANDS
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer SandraBeck Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Februari 2023 om 22:23
Mijn oma heeft precies hetzelfde naaimachine, hoewel het al 40 jaar niet is gebroken.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.375 seconden.
Lang Yarns