Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotencirkel

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
x_ophelia View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 14 Juni 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 305
Direct Link To This Post Onderwerp: cirkel
    Posted: 17 Juli 2007 om 09:52
Hoi,

dit weekend had ik me aan mijn pannenlappen gezet. Ik wilde 2 ronde pannenlappen haken en had onlangs nog een patroon gekregen van Chrisje om een cirkel te haken. Dit is het:

*zet ketting op met lossen, sluit met halve vaste in de 1ste losse
*1ste toer: gewenste aantal stokjes in de cirkel maken,als 1ste stokje neem je 3 lossen. Sluiten met halev vaste
*2de toer: in elke steek 2 stokjes maken
*3de toer: in elke 2de steek 2 stokjes, de rest 1 stokje
*4de toer: in elke 3de steek 2 stokjes, de rest haken
*5de toer: in elke 4de...
*6de toer: in elke 5de...
en zo voort dus

Dat heb ik gedaan. Tot toer 6 alles in orde. Ik ben verder gegaan op de manier hier beschreven, tot toer 13. Dan ben ik gestopt omdat ik stof teveel heb. Als ik op deze manier verder ga, krijg ik steken teveel waardoor het zo gaat golven. Misschien moet ik proberen met 1 stokje? Maar blijf ik dan mijn cirkel niet te klein houden? Nu heb ik steken teveel voor de grootte van mijn cirkel...
Klinkt het logisch? :)


Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 17 Juli 2007 om 10:53
Klopt, na ongeveer vijf toeren ga je stokjes 'overhouden' en haak je méér dan een cirkel. Vanaf de 6e toer moet je af en toe wat meer over gaan slaan. Dus ongeveer 6e toer in elke 6e, 7e toer in elke 7e, 8e toer in elke 10e enz.
Het hangt ook van je hand van haken af, dus is het even een beetje uitproberen. Ik doe het inmiddels redelijk uit de 'losse pols'. Gewoon even kijken ; oh, nu gaat het wat trekken, gauw weer een stokje erbij. Vanaf pakweg de 12e, 13e toer hoef je nog maar heel af en toe eentje bij te maken. Ik kan je echter niet precies de wiskundige formule geven, want die ken ik dus niet. Vermoedelijk heeft het met de faculteit óf de Fibonacci (gulden snede) te maken; als ik het ooit ontdek zal ik het hier posten. Maar voorlopig red ik me aardig met mijn losse pols.
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
x_ophelia View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 14 Juni 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 305
Direct Link To This Post Posted: 17 Juli 2007 om 17:26
Ah oké, dus kwestie van zelf kijken en proberen. Dank je, ga ik zeker eens uitproberen. Wanneer ie gaat trekken dan een stokje toevoegen?


wie weet bestaat er inderdaad een soort van fibinacci-code voor
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 17 Juli 2007 om 17:29
Ja, eigenlijk wel. Je kunt het ook af en toe even platleggen en zien of de hoek tussne je laatste stokjeen het volgende erg groot dreigt te worden. Of uithalen en opnieuw proberen en dan de uiteindelijke succesvolle hoeveelheid op ene papiertje schrijven voor je volgende cirkel. Zelfde geldt natuurlijk als je een keer wat te weinig hebt gemeerderd en je een bakje dreigt te krijgen. 
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
Carola View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Maart 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1090
Direct Link To This Post Posted: 17 Juli 2007 om 17:29
leentje heeft gelijk, het patroon hierboven beschreven werkt wel bij alleen vasten haken dan kan je het hele patroon volgen, dit geld niet voor stokjes dat is het probleem!!
Back to Top
Carola View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Maart 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1090
Direct Link To This Post Posted: 17 Juli 2007 om 17:31

ik heb even gekeken in mijn aantekeningen boek en als je het zo doet als hier boven geschreven en dan elke 6e toer in alles 1 stokje haken en dan weer verder zoals patroon aan geeft!! dus 6e 12e 18e enz....

Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 17 Juli 2007 om 17:34
Nee, want die zijn 3 keer zo lang dus moet je ergens een wortel of coefficient van 3 toepassen, maar ik kom er niet precies uit.
Ik blijf maar denken dat het met de reeks van Fibonacci (1-1-2-3-5-8-13-21 etc) goed uitkomt als je zoveel stokjes overslaat per toer ofzo. er zit zo'n heerlijk wiskindige regelmatigheid in, maar vermoedelijk moet je hem met een andere regelamtigheid combineren, en ik weet nog niet welke.
Voorlopig is uit de losse pols meerderen beduidend minder werk ! Vooral als je het gewoon een keer opschrijft, zodat je niet elke keer het wel hoeft uit te vinden !
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
Carola View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Maart 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1090
Direct Link To This Post Posted: 17 Juli 2007 om 17:55
umm ik weet niet zo als ik had geschreven deed ik dat altijd bij de workshops dus vandaar maar mss doe ik het wel altijd fout hoor maar ookal was het fout het heeft tot nu toe 4 jaar gewerkt bij mij whahaa
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 17 Juli 2007 om 18:20
Dan is het niet fout, als het werkt.
maar mijn 'nee' sloeg op een berichtje eerder; we waren tegelijk aan het typen denk ik. . Het was een atnwoord op : "maar dat geldt niet voor stokjes denk ik" (waarop ik zei; Nee. die zijn drie keer zo lang etc."
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
Carola View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Maart 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1090
Direct Link To This Post Posted: 17 Juli 2007 om 18:24

owww zo ik dacht al wordt gek want het staat zo in mijn cusus boek!! hihi

sorry voor het misverstand

Back to Top
x_ophelia View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 14 Juni 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 305
Direct Link To This Post Posted: 18 Juli 2007 om 08:52
*verward*

Ik ga beide methoden eens proberen en kijken welke het beste bij me past :)
Dat van uit de losse pols begrijp ik, dat is gewoon kijken,voelen en meerderen waar nodig.
Dat van Carola is wat moeilijker. Dus, in elke 6de toer ( en 12de en 18de en zo) in elke steek dan een stokje. Dus een ronde stokjes doen dan? En daarna gewoon vaste haken, de andere toeren. Of zoals het patroon zegt: 7de toer: in elke 6de steek 2 stokjes, de rest gewoon vaste enzovoort

Ik moet het volledig begrijpen voor ik me er durf aan te zetten
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 18 Juli 2007 om 08:59
Toch kun je het beter gewoon uitproberen wat je lekkerder ligt. Tenslotte heeft je eigen hand van haken óók onvloed op het resultaat.
Carola's methode klinkt mij heel handig in de oren; elke toer een steek méér overslaan voor de volgende meerdering, behálve in de 6e, 12e, 18e etc, toer, waarin je gewoon NIET meerdert. En verder het patroon volgen dus, zoals je zelf schreef. Je negeert dan één op de 6 meerderingen, waardoor je cirkel 1/6 kleiner wordt, vermoedelijk ongeveer wat-ie nu te groot wordt.

En het kmot niet op één, twee stokjes aan hoor. Je hebt een flinke marge voor je een bakje of een slobbertje krijgt.
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
x_ophelia View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 14 Juni 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 305
Direct Link To This Post Posted: 18 Juli 2007 om 16:15
Vanavond zal ik nog een poging wagen. Je hoort nog wel of het al dan niet is gelukt 

Ik ben wat meer informatie rijker, dus zal ik weer een stukje verder geraken hihi
Back to Top
Carola View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Maart 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1090
Direct Link To This Post Posted: 18 Juli 2007 om 16:59

*zet ketting op met lossen, sluit met halve vaste in de 1ste losse
*1ste toer: gewenste aantal stokjes in de cirkel maken,als 1ste stokje neem je 3 lossen. Sluiten met halev vaste
*2de toer: in elke steek 2 stokjes maken
*3de toer: in elke 2de steek 2 stokjes, de rest 1 stokje
*4de toer: in elke 3de steek 2 stokjes, de rest haken
*5de toer: in elke 4de...
*6de toer: in elk stokje 1 stokje

7e toer: in elke 5de.. 8e toer: in elke 6e... 9e toer: in elke 7e.. 10e toer: in elke 11e... 11e toer: in elke 12e... 12e toer: 1 stokje in elk stokje
en zo voort dus

sorry hoop dat het zo wat overzichtelijker is zo bedoelde ik het.

Back to Top
x_ophelia View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 14 Juni 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 305
Direct Link To This Post Posted: 19 Juli 2007 om 07:43
Gisteren al wat geprutst met jullie info in mijn achterhoofd. Een aantal keren heb ik de cirkel opnieuw opgezet. In plaats van 6 stokjes in de cirkel te maken heb ik er 8 genomen. Het begin is al gelukt, nu de rest :)
Back to Top
x_ophelia View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 14 Juni 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 305
Direct Link To This Post Posted: 25 Juli 2007 om 10:13
Oké, ik heb één cirkelpannelap afgewerkt, in verschillende felle kleurtjes, erg hip
Ik heb hem uitsluitend uit stokjes gemaakt, vond dat eigenlijk mooier dan stokjes en vasten te mengen

Zo heb ik hem gemaakt:
*haak 6 lossen en maak er een cirkeltje van ( zoals bij amigurumi, zo rondje vingers draaien en dan draadjes aantrekken), afgesloten met een halve vaste

* Haak 8 stokjes, sluit af met halve vaste
*In elk stokje 2 stokjes ( = 16 stokjes)
* in elk stokje nog eens 2 stokjes
* in elk 2de stokje , 2 stokjes
*In elk 3de stokje, 2 stokjes
*         6de         &nb sp;  2
*          6de         &nb sp; 2
*          6de         &nb sp; 2
( dus 3 toeren in elke 6de)

*in elke 8ste 2 stokjes
*in elke 9de 2 stokjes ( dit 2 toeren doen)

En dan ben ik gestopt, want dan was het groot genoeg voor mijn pannelap :)
Ik heb het gedaan aan de hand van jullie tips. Uitzoeken wanneer hij ging spannen of erg los zitten en dan het aantal stokjes zo veranderen dat het weer goed zat.




Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.484 seconden.
Lang Yarns