Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotencontinental breien

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
knipster View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 07 April 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 32
Direct Link To This Post Onderwerp: continental breien
    Posted: 13 Maart 2010 om 12:57
ik ben vandaag begonnen met het leren van continental breien, via een filmpje waarvan ik hier op het forum de link had gezien. Ik heb al twee weken spierpijn in mijn rechter bovenarm na het breien van een babyvestje, en nu hoop ik dat deze manier van breien dit niet erger maakt. Maar voorlopig lijkt wat ik doe meer op vrij worstelen dan op breien, bovendien komt niet alleen mijn tong naar buiten kijken maar doen mijn voeten ook mee. Nu is mijn vraag hoe lang het duurt voordat het op gewoon ontspannen, lekker breien gaat lijken?? 
wat niet kan zoals het moet, moet maar zoals het kan.
groetjes, carla
Back to Top
esthertje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 November 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 7742
Direct Link To This Post Posted: 13 Maart 2010 om 13:19

ik heb ook verschillende pogingen gedan om het te leren maar ik bleef maar krampachtig breien. ik brei nu dus weer gewoon.

wel let ik er op dat ik goed zit en mijn schouders niet op trek want dat was bij mij het probleem.

succes met oefenen

Back to Top
Corry R View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 11 Januari 2008
Status: Offline
Points: 8853
Direct Link To This Post Posted: 13 Maart 2010 om 13:29

Ik heb het mezelf twee jaar geleden aangeleerd,maar na 40 jaar de naald onder de arm,heeft het toch echt wel twee maanden geduurt,voordat ik echt handig werd daarin.Nu gaat het uitstekend,blijft een kwestie,van veel doen.Ik kan nu weer breien,toen vrijwel niet meer.

Ik heb nog wel steeds de neiging om m'n schouders op te trekken,maar door niet te lang achter elkaar te breien,gaat het goed.

Succes!

Back to Top
knipster View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 07 April 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 32
Direct Link To This Post Posted: 13 Maart 2010 om 14:03
oke, bedankt voor de reakties, ik moet dus wel even volhouden, maar ik ben erg bang dat ik anders straks helemaal niet meer kan breien, dus dat ga ik wel een poosje proberen. Ik denk dat ik maar ga afwisselen met andere dingen, sieraden, haken, pergamano, en misschien niet een groot werkstuk ga breien, maar een lapje van 20 x 20 cm, zag ik net ergens staan? is mijn proeflap meteen ergens goed voor, toch?
wat niet kan zoals het moet, moet maar zoals het kan.
groetjes, carla
Back to Top
rittepetit View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 25 December 2008
Status: Offline
Points: 4351
Direct Link To This Post Posted: 13 Maart 2010 om 15:29

Bij lukt het ook niet, il zit met mijn vingers in de knoop , en de draad springt altijd van mijn wijsvinger

dus .... terug gewoon breien

 

 

Back to Top
speets View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 17 Februari 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 109
Direct Link To This Post Posted: 13 Maart 2010 om 16:31
Ik ben vorig jaar ook overgeschakeld. Je moet gewoon opnieuw leren breien. Ik heb er wel een paar maanden over gedaan, maar ben er nu erg blij om, ook omdat het makkelijker en sneller gaat dan gewoon breien.

En die schouders optrekken: dat blijft een probleem ja .

Mocht het helemaal niet willen dan kun je altijd nog een licht breimachientje kopen. Al is dat wel een vak apart
Je kunt de mate van beschaving van een land aflezen aan de manier waarop men de dieren behandelt (Ghandi).
Back to Top
pralientje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 23 Mei 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 14072
Direct Link To This Post Posted: 13 Maart 2010 om 16:35
Dat heb ik al eens geleend voor sjalen ze breien voor een verjaardag van mijn zoon,ik had beloofd voor een sjaal in de kleuren van de ploeg maar dat brengt veel stof mee
Back to Top
speets View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 17 Februari 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 109
Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2010 om 13:38
Originally posted by knipster knipster wrote:

een filmpje waarvan ik hier op het forum de link had gezien.


Ik weet niet of jij hetzelfde filmpje hebt gezien als ik: die breister hield haar linker wijsvinger heel strak gestrekt, zag er helemaal niet ontspannen uit! En ze sloeg ook met die strakke vinger de draad steeds om de rechter naald: vermoeiend

Ik denk wel dat ik ook zo begonnen ben -knetterstrakke, vuilbezwete lapjes werden dat, net als vroeger op de lagere school - maar gaandeweg gingen mijn handen 'ernaar staan' : ik hou mijn wijsvinger nu ontspannen tegen de naald aan en haak als het ware de draad met rechts van mijn linker wijsvinger af, met een kleine draaibeweging van m'n polsen. Voor mij is dat veel ontspannener.
De draad ligt over mijn linker vingers en dan onder mijn pink door: met die pink regel je de draadspanning, eventueel kun je de draad een keer om je pink winden voor meer grip.

Moeilijk uit te leggen, maar als je gewoon maar domweg blijft breien dan vinden jouw handen denk ik ook wel een ontspannener manier van breien.

En daarna nog averechts leren

(ik zou trouwens geen sjaals breien op een enkelbeds breimachine, want dan gaan de randen verschrikkelijk krullen).


Back to Top
Meia View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2005
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4244
Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2010 om 13:55

Bij mij ging het heel snel, proberen jullie het met gewone breinaalden of met korte of een rondbreinaald? Dat maakt wel verschil. Ik brei dus nooit meer "gewoon"  Heb ook nooit meer last van breien en haken sinds ik zo brei. IK doe de draad om mijn pink, dat is de schuifdraad zeg maar( om draad aan te voeren,) de draad gaat verder om mijn wijsvinger, het enige wat beweegt is je wijsvinger en dan met name met averecht. Met rechts breien kun je de draad als je die goed houdt, gewoon met de rechterhand oppikken zegmaar. Fluitje van een cent! Oefenen meiden en dan gaat het vanzelf goed! Succes ermee!

     All you need is love.

Back to Top
speets View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 17 Februari 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 109
Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2010 om 18:58
Originally posted by Meia Meia wrote:

proberen jullie het met gewone breinaalden of met korte of een rondbreinaald? Dat maakt wel verschil.


Je hebt gelijk, dat maakt veel uit. Ik kom niet eens meer op het idee dat er mensen zijn die NIET met rondbreinaalden breien .
Ik vind ze -in combinatie met 'breien over links'- ideaal, heb heerlijke bamboenaalden in alle soorten en maten.
Back to Top
Corry R View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 11 Januari 2008
Status: Offline
Points: 8853
Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2010 om 19:19

Ik brei wel met rondbreinaalden,en ik vind averecht makkelijker dan recht.

Wel is mijn breiwerk wat losser,maar dat is makkelijk op te lossen.

Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2010 om 21:18
Wat is dat dan, continentaal breien? Ik dacht dat dat was dat je de pennen niet onder je oksel houdt maar op schoot. Maar als ik lees over dat filmpje lijkt het alsof het gaat om 'met links breien'.
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2010 om 22:57
Het duurt ongeveer net zo lang als toen je voor het eerst leerde breien. Helaas. Een paar weken tot maanden gaat er dus zeker overheen, en de pest is, je moet het wel volhouden, ook bij de lastige steken.

Als ik hele einden alleen maar recht hoef te breien, brei ik vaak wel continentaal (en zelfs heen en weer, dus ook continentaal-linksspiegelbeeldig) , maar boorden of patronen met veel meerderingen en minderingen blijf ik makkelijker en sneller doen dan op de continentale manier.

Die Duitsers hier zitten je trouwens wel raar aan te kijken als je 'engels' zit te breien hier. Breien in het openbaar vinden ze niet zo gek als in Nederland, en ze snappen ook eerder wat je aan het oen bent, maar hoe je die pennen vasthoud, dat vinden ze zo maf....

Ik brei trouwens ook tegenwoordig alleen nog maar op rondbreinaalden, en ook dat gaat steeds makkelijker. Ik zie mezelf niet weer snel met die lange lellen onder de arm zitten eerlijk gezegd.
Back to Top
speets View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 17 Februari 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 109
Direct Link To This Post Posted: 15 Maart 2010 om 16:19
Originally posted by carlaevelien carlaevelien wrote:

Wat is dat dan, continentaal breien?


Zie http://www.knittinghelp.com/videos/advanced-techniques, eerste video.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Direct Link To This Post Posted: 15 Maart 2010 om 16:43
Duidelijk die video, ga ik een keer proberen.
Back to Top
Meia View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2005
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4244
Direct Link To This Post Posted: 16 Maart 2010 om 00:13
Ja dat is een hele goeie site, via haar filmpjes ben ik het dus gaan doen! Echt de moeite waard om al die filmpjes te gaan bekijken! In ieder geval even opslaan.
     All you need is love.

Back to Top
knipster View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 07 April 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 32
Direct Link To This Post Posted: 16 Maart 2010 om 15:13
Ik ben inderdaad met continental breien begonnen met rondbreinaalden, had ik ook nooit eerder gedaan, maar ik moet toegeven dat het sneller leert dan ik de eerste dag verwachtte. Ik ben bezig met een lapje voor de dekentjes, en brei nu meteen maar een nld recht en een nld averecht, kan ik allebei tegelijke leren. Het helpt ook inderdaad om niet zoals op het filmpje mijn wijsvinder stijf gestrekt te houden, maar gewoon tegen de breinaald aan, en averecht gaat eigenlijk ook wel goed, ik merk dat ik dan de draad iets meer naar achteren op mijn wijsvinger houdt en de rechternaald meer recht vooruit, dus van mijn lijf af, in de steek steek. Gaat al redelijk soepel.
Ik heb het filmpje opgeslagen, samen met een filmpje over rondbreien, kan ik dat ook maar eens leren. Even nog een domme vraag, hoe houden jullie bij welke dikte welke naald heeft? Keurig in het zakje terugstoppen? Ik hoop dat ik dat volhoudt!!
wat niet kan zoals het moet, moet maar zoals het kan.
groetjes, carla
Back to Top
speets View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 17 Februari 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 109
Direct Link To This Post Posted: 18 Maart 2010 om 13:49
Originally posted by knipster knipster wrote:

hoe houden jullie bij welke dikte welke naald heeft?


Ik heb bamboenaalden en daar staat het nummer in gebrand.
Verder zijn er dingetjes in de handel waar je je naald in kan steken om te kijken welke maat het is.

Fijn dat het goed gaat, breit lekker zo hè! Moeilijk wegleggen ook
Back to Top
Meia View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2005
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4244
Direct Link To This Post Posted: 18 Maart 2010 om 14:03

Heeft Renske wel te koop in haar webwinkel. Maar iedere goede breiwinkel heeft ze wel.
Ik heb die van Renske,er staan ned. en amerikaanse maten op. dat is ook wel handig.

Hier ook maar even dat linkje van het continentaa breien:

http://www.knittinghelp.com/videos/knit-stitch

     All you need is love.

Back to Top
knipster View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 07 April 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 32
Direct Link To This Post Posted: 20 Maart 2010 om 09:02
Het gaat echt erg goed met breien, misschien komt dat omdat ik linkshandig ben. Ben nu bezig met boordsteek te breien, om r/av te oefenen, maar ik vindt dit al makkelijker dan op de oude manier, dit is veel minder omslachtig. k heb alleen nog geen snelheid, maar dat komt wel. Ik kan het iedereen aanraden om het op deze manier te leren.
Ik heb inmiddels gezien dat renske een mooi hulpmiddeltje heeft om de naalddikte te checken, ik bestel hem met de volgende bestelling meteen mee.
Iedereen bedankt voor de tips en de support.
wat niet kan zoals het moet, moet maar zoals het kan.
groetjes, carla
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.609 seconden.
Lang Yarns