Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Dubbele mindering op av tricotsteek

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Anke49 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 13 Mei 2015
Locatie: Eelde
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Anke49 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Dubbele mindering op av tricotsteek
    Posted: 13 Mei 2015 om 11:07
Ik ben bezig met een topje van Phildar nr. 089 - T12 - 599. Bij het rugpand ( wordt gebreid in averechtse tricotsteek) moet je op enig moment dubbele minderingen maken op 3 st. v.d. kant.
Als uitleg staat er: links alle st. breien op de laatste 6 na, 1 dubb. averechtse overhaling (=2 st. r. samen afhalen, de volg. st. eveneens r. afhalen, ze alle drie weer op de linkernld plaatsen en deze 3 st. av. samenbreien, langs achteren insteken)dan de laatste 3 st. av. breien.

2 st. r. samen afhalen, de volg. st. eveneens r. afhalen....waarom niet: 3 st. r. afhalen?? Waarom/hoe moet je 2 st. r. samen afhalen...??

Ik snap er niks van, kan het op You Tube ook niet vinden. Kan iemand mij helpen? 
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Mei 2015 om 11:12
Oei een friemel mindering, je hebt nog 6 steken.
2 steken haal je af van links naar rechts alsof je ze samen recht zou breien
de 3e steek haal je ook af alsof je deze recht zou breien
Je hebt nu links nog 3 steken en rechts 3 ongebreide steken
Deze 3 ongebreide steken zet je nu weer terug naar de links (ze zijn nu verdraaid geraakt)
Langs achteren insteken, hmm, ik denk het is averecht dus je hebt de draad voor - je steekt de rechternaald van links naar rechts
door die 3 steken  (gefriemel) en breit ze dan tegelijk
Je kunt nog even wachten wat de andere dozen er van denken en dan de middenweg nemen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Mei 2015 om 13:09
helemaal snappen doe ik het ook niet,maar tik je vraag eens in op google en ga dan naar de site van Jessica tromp . Volgens mij probeert zij het met een tekening met gekleurde steken uit te leggen plus geschreven tekst .

Misschien kom je er verder mee . Ik denk dat het om minderingen gaat die een soort versiering moeten worden . Hoeveel steken moet je minderen voor je patroon ??? Heb je daar geen houvast aan ???
Back to Top
Anke49 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 13 Mei 2015
Locatie: Eelde
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Anke49 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Mei 2015 om 14:26
Bedankt voor jullie tips....ik had al bij Jessica gekeken en ook bij Drops, maar daar kon ik dit niet terugvinden. Ik ga even de tip van Hobbyguru proberen, ik snap alleen nog steeds niet waarom je die twee steken r samen moet afhalen, hoe krijg je ze dan samen weer op de linkernaald....
maar goed, ik ga weer friemelen..
Als je aan de achterkant kijkt (de rechte tricotsteekkant) zie je dat het een soort raglan mindering wordt, maar op de goede (averechte tricotsteek) is het een beetje een rommeltje..
Kan toch haast niet de bedoeling zijn?

Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Mei 2015 om 15:02
Als je die 2 steken samen afhaalt doen ze aan stuivertje wisselen, het blijven er 2. De 3e steek draait alleen maar.
Want als je ze terugzet blijft achter achter, terwijl op de heenweg achter naar voren draaide - het blijven ook gewoon 3 steken.
Oh klinkt heel ingewikkeld - gewoon proberen en het moet er aan de toonkant natuurlijk mooi uitzien, behalve als je je truien altijd binnenste buiten draagt Wink
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Mei 2015 om 16:24
Ik heb even pennen en garen gepakt ( kleinzoon was aan het bellen blazen ) Maar ik kom er niet uit . Het enige wat ik kan bedenken is dat je av breit en recht afhaalt en dan weer av samenbreit Ik krijg een soort bobbeltje aan de av = goede kant maar wat daar het nut van is en of het daar mooier van wordt . Hoe laten ze je die minderingen maken aan de verkeerde kant van je werk ?? want daar moet je je steken toch ook kwijt ??
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Mei 2015 om 19:39
Als het helemaal niet lukt, zou ik ze gewoon averecht samenbreien.

Dat trucje van steken recht afhalen, terugzetten en dan pas samenbreien doe ik wel op de rechte kant van mijn werk en dan ziet het er goed uit.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14056
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Mei 2015 om 19:46
Ik heb het geprobeerd. 2 steken recht afgehaald, 1 steek recht afgehaald. De steken staan dan verdraaid op de naald. Je steekt van achteren in en breit dus verdraaid averecht.
Toen heb ik alle 3 de steken tegelijk afgehaald alsof je recht gaat samenbreien en teruggezet. De steken staan dan precies hetzelfde op de naald. Dus geen effect.
Daarna heb ik alle 3 de steken apart alsof je recht breit op de rechter naald gezet. Weer terug op de linker naald en averecht verdraaid gebreid. Het ziet er ongeveer hetzelfde uit maar is het niet. Je ziet dat de steek in het laatste geval aan de goede kant, dus de averechte steken, schuin ligt. Bij de voorgeschreven manier ligt de steek recht. Als je aan de achterkant kijkt, dus de v-tjes kant, zie je een verschil. De voorgeschreven manier is strakker, de andere duidelijk losser. 
Je zou eens kunnen googelen op: slip,slip, knit. Dat is de manier voor het minderen van 2 steken op deze manier. Krijg je toch enig idee.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 16 December 2012
Locatie: Friesland
Status: Offline
Points: 8324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Mei 2015 om 08:58
Wat goed van jullie om dat zo voor iemand uit te zoeken.
geweldig. Ik ben van mening dat dat ook wel eens belicht mag worden.
dit bloemetje is dan ook voor jullie allemaal.
oant Sjen
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Mei 2015 om 09:10
volledig mee eens want deze vraag snapte ik helemaal niet. Mijn antwoord zou geweest zijn omdat drie steken ineens afhalen te moeilijk is.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Mei 2015 om 09:15
IK maak geen proeflapjes, maar in dit geval zou ik het gedaan hebben om te experimenteren met afgehaalde steken. Hoe zit het trouwens met de mindering aan de rechterkant?
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Anke49 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 13 Mei 2015
Locatie: Eelde
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Anke49 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Mei 2015 om 09:47
De dubbele mindering aan de rechterkant is gewoon (?) drie steken averecht samenbreien. Aan de verkeerde kant (dus de v-tjes kant) ziet het er mooi uit, zo'n raglan. Maar aan de goede, av. trocotsteek, ziet het er rommelig uit. Maar goed, ik doe het ermee.
Bedankt voor jullie reactie, inderdaad: jullie zijn goud waard!
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Mei 2015 om 10:27
http://www.katia.com/aprende.php?lng=NL&tipo=APRENDE_TRICOTAR&tutorial=MENGUADO_DOBLE


hier zie je in een filmpje (eventjes naar beneden scrollen) de dubbele mindering op de rechtse tricotkant. maar hoe ze er dan allemaal op de averechtse (goede) kant uitzien weet ik niet
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mei 2015 om 09:11
Heb je rechts geprobeerd om het tegengesteld aan links te doen? Dus eerst één steek recht afhalen, dan twee steken recht afhalen en dan die ene steek over de twee halen? En dan kijken hoe dat er aan de goede kant uitziet. Of één afhalen, twee samenbreien en de afgehaalde over de gebreide halen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Anke49 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 13 Mei 2015
Locatie: Eelde
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Anke49 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mei 2015 om 09:58
Ja, dat zal ik eens proberen...laat wel weten hoe het er dan uitziet..!
Back to Top
Anke49 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 13 Mei 2015
Locatie: Eelde
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Anke49 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Mei 2015 om 11:23
Ik ben uitgeprobeerd....het lukte me uiteindelijk om drie steken achterlangs samen te breien...dat was ook de bedoeling, denk ik...
Maar mooi vind ik het niet, de achterkant, dus de tricotkant ziet er wel mooi uit met de raglan mindering. Maar met een averechtse tricotsteek ziet het er rommelig uit. Dat kun je op de foto niet zien, helaas, anders had ik voor een ander patroon gekozen.
Nogmaals hartelijk dank!
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Mei 2015 om 12:04
Bij een dubbele mindering moeten er toch 2 steken verdwijnen? Misschien twee keer twee samenbreien?

Ik weet niet hoe ze het voor elkaar krijgen om dingen op de foto veel mooier neer te zetten dan bij jou in je werk. Retoucheren?
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Mei 2015 om 10:50
Degene die breit is een wonder met waarschijnlijk een doktershandschrift en dat wordt dan door een ander uitgewerkt en opgeschreven.
Zoiets stel ik me er altijd bij voor. Maar ik heb b.v. breivreugd en ook wel andere boeken en daar zou ik dan gewoon de mooiste mindering
uitzoeken - en lekker eigenwijs, die maken. Het gaat erom dat 3 steken 1 worden & dat jij blij bent met het resultaat.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.516 seconden.
Lang Yarns