Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Eerste brei-project : sokjes.

 Reageer Reageer Pagina  <12
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Juli 2018 om 19:56
Ik heb een trauma opgelopen van sokken breien. Verschrikkelijk. Op de lagere school moest ik een babybroek breien. Als allereerste brei werk. Ik kwam er in 2 jaar nog niet doorheen, toen heeft een vriendin het werkje voor me afgebreid in 1 avond.

Eindelijk mocht ik iets anders maken, dacht ik. Maar nee, toen moest ik sokjes breien. Ik ben nooit verder gekomen dan een boordje van een paar toeren. Een verhuizing verloste me van die school opdrachten. Het boordje heb ik niet weggegooid. Ik heb het gebruikt als het lijfje van een schaatsjurkje met een van waaiertjes gehaakt rokje voor mijn barbiepop.

Ik heb daarna nooit meer met de hand gebreid.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Juli 2018 om 20:32
Ik heb dat erg met haken, maar ik heb me van dat trauma bevrijd - nu ik ouder ben blijken dingen die ik vroeger moeilijk vond of mij
kramp opleverden eigenlijk best te doen te zijn LOL en ja ik brei dus ook graag sokken . . . en goh af en toe haak ik ook nog wel eens wat.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juli 2018 om 09:10
Ik heb ook een babybroekjes trauma op de lagere school opgelopen, het is dan ook nooit afgekomen. Later heb ik wel met plezier leren breien en haken voor de poppen van mijn dochter. Ik heb met behulp van het boek Breien voor dummy's geleerd sokken te breien, maar na twee paar was ik uitgebreid. Net egeltjes temmen voor gevorderden. Ik brei nu 5-pocket poppenjeans en krijg geregeld te horen dat dat veel makkelijker op 4 of vijf naalden kan. Ammehoela.

Maar ik vond die sokjes van de foto heel mooi, petje af.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juli 2018 om 10:16
Ja, mooi zijn ze zeker. En goed gebreide sokken zitten ook heel lekker. Maar zelf zal ik ze nooit maken.

Eigenlijk jammer, hoe ze op school mensen iets tegen kunnen maken. Zou dat vroeger een verplicht onderdeel van het lesprogramma geweest zijn? Die babybroeken en sokken? En moeten kinderen dat tegenwoordig nog steeds doen?
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juli 2018 om 18:29
Mijn kinderen kregen op school van een moeder een soort handenarbeid/handwerken. Macramé, vingerhaken enzo. En we hebben nog altijd een zogenaamde sleutelbewaarder hangen, een stukje parket, geverfd, met spijkertjes, heel praktisch vaderdagcadeau. Later heeft een buurjongen net zo'n plankje voor me gemaakt voor pannenlappen en ovenwanten. Maar niks geen trauma's, ze waren blij even van de sleur van het schoolgebeuren af te zijn. Nou, dat was ik ook, toen de handwerkjuf me niet meer wilde hebben en ik bij de jongens moest blijven. Die mochten tekenen en lezen, zolang ze maar stil waren en de meester niet hinderden bij het nakijken. Je kon met gebarentaal aanduiden dat je Erik de Noorman tegen Kapitein Rob wilde ruilen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juli 2018 om 20:28
Mijn nichtjes hadden een rapport met een apart rapport van "atelier" iets wat wij vroeger gewoon handwerkles hadden genoemd.
Maar het is wel handwerkles 2.0, met uitleg over b.v. Miro en dat je dan iets moet tekenen in zijn stijl en Paul Klee. Dat zijn toch mensen, die
ik pas veel later ontdekt heb. En er zaten uitdagende opdrachten en opvallend mooie werkstukken tussen. Ook vingerhaken kunnen ze . . .
geleerd op A-tel-jee (wijsneuzen) Ze vinden het oprecht heel leuk, echt nuttig breien zoals vroeger voor het "nut" leren ze niet en ik denk
dat ik dat ook niet erg vind. Zelf had ik dat trouwens ook niet, helemaal geen breien en haken - wel weven en veel knip en plakwerk.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juli 2018 om 21:00
Originally posted by Cocos Cocos wrote:

Eigenlijk jammer, hoe ze op school mensen iets tegen kunnen maken.


Als kind draaide het bij mij grotendeels om geduld van de docente om iets voor te doen en waardering waarmee je een kind stimuleert.

Ook ik ben ooit veranderd van school waardoor handwerk ineens een lievelingsvak werd. Op de eerste lagere school had mijn moeder vroeger, voor zij trouwde, handwerkles gegeven. De handwerkjuf die in mijn tijd daar lesgaf, had een hekel aan mijn moeder en dat was te merken in haar benadering naar mij toe. Ik kon geen goed doen, kreeg altijd de lelijke kleurtjes garen op te maken en kreeg nauwelijks een voldoende op mijn rapport.

Daarna kwam ik bij de nonnen terecht. Mijn cijfer ging pijlsnel naar een 9.

Sokken breien heb ik van mijn moeder geleerd toen ik allang getrouwd was.

Tsjonge, wat een paar mooi gebreide sokken van Siska wel niet aan emoties en trauma's bovenhaalt.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.359 seconden.
Lang Yarns