Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Erfelijkheid?

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Erfelijkheid?
    Posted: 20 Maart 2017 om 22:17
Vanmiddag kwam ik in een ander topic de vraag tegen of handwerk in iemands genen zat. Eigenlijk heel interessant om dat eens na te gaan binnen je familie. Lamp

Mijn moeder handwerkte erg veel. Vooral breien, haken en allerlei vormen van borduren. Ook hield ze zich wel bezig met macramé. Aan naaien had ze een hekel. Voor haar huwelijk gaf ze handwerkles op een lagere school. Al jong werd ik gestimuleerd om ook te handwerken. Ik dacht dat dat leuk was, maar geduld ontbrak mij als kind. 

Mijn vader was op een technische manier handvaardig. Opgeleid als horlogemaker en later als tekenaar-constructeur is hij een enorme perfectionistische priegelaar met een oneindig geduld. 

Vanaf mijn 18de kreeg ik de smaak te pakken: breien en naaien zijn mijn favorieten, borduren, haken en macramé zijn bijzaak. Zowel de creativiteit en handigheid van mijn moeder als de inzichten en het perfectionisme van mijn vader zijn bij elkaar gekomen. 

Benieuwd naar jullie handwerkgenen... Big smile       

 

 
Back to Top
Jondala View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Mei 2015
Locatie: Best
Status: Offline
Points: 1516
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jondala Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Maart 2017 om 23:06
Mijn moeder was ook heel handig. Ze kon breien, haken en naaien. Ikzelf doe dit ook allemaal met op stip het breien en naaien. Haken gaat niet zo goed vanwege de reuma. Daar krijg ik al snel last van mijn polsen. Mijn vader was een echt manusje van alles. Behangen, schilderen, betegelen en alles maken wat kapot was. Dat zit bij mij niet in de genen.
Wacht niet op een goede dag, maar maak er één.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Maart 2017 om 08:26
Mijn moeder was een goede naaister, heel fijn met drie dochters. Breien moet ze ook goed gekund hebben, want als meisje moest ze 30 naadjes breien aan een sok voor opa of stiefooms, vóór ze buiten mocht spelen. Ze heeft onze schooldassen gebreid en één slobbertrui per kind, maar verder begon ze al te vloeken, als ze een breinaald zág. Vandaar dat ik als enige in de handwerkles zat te pieren over een babybroekje, dat andere moeders allang af hadden. Tot ik voor straf bij de jongens moest zitten. Mijn vader was technisch tekenaar, later ontwerper van betonconstructies. Misschoen komt daar mijn voorkeur voor ruitjespapier vandaan bij het ontwerpen van poppenkleren.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
suziesfreubels View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 December 2016
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 2251
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer suziesfreubels Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Maart 2017 om 08:40
Veel handwerk heb ik thuis niet echt gezien...
Mijn moeder haakte een beetje maar deed vooral veel met 3d kaarten...
Toen ik bij de schoonfamilie thuis kwam was dat wel anders...
Oma heeft altijd of een haak, brei of borduurwerkje in de hand...
Schoonmoeder is niet anders alleen heeft die de voorkeur voor vilt...
Ben dan ook met vilt begonnen maar mijn voorkeur ligt nu echt bij haken...
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Maart 2017 om 09:55
Hmm, aan mijn vader had ik nog gedacht. Mijn vader is op de ambachtschool opgeleid tot machine bankwerker en was altijd heel precies.
Liever rustig een kozijn 3 keer dun schilderen en goed, dan het onder 1 dikke laag smeren. Voorbeelden: ik ruim nu de box op, de box is netjes
betegeld en boven de tegels zit vinyl behang LOL. In de garage vind ik spur rails (die je op de muur vast maakt en waar dan plankdragers in passen)
als je die koopt zijn ze wit. Met een beetje geluk is zilver, rood, zwart of bruin in de mode. De rails die ik vind hebben de kleur van hopjesvla,
netjes door mijn vader gespoten in de periode dat de kozijnen in ons huis chocoladevla en hopjesvla bruin werden en mijn vader binnen alle
radiatoren gespoten heeft. Natuurlijk werden ze eerst afgekoppeld, naar buiten gedragen, gepoetst, geschuurd enzovoorts met engelengeduld.
 
Ik doe iets graag goed of helemaal niet, maar engelengeduld . . . hmm.
 
Verder dan mijn ene oma (die veel handwerkte) kijken is moeilijk, toen ik geboren werd was er van die generatie niet veel meer over. En mijn vader
en moeder hadden beide alleen maar broers. 
 
Ik heb breien trouwens niet van mijn moeder geleerd, die kon het geduld niet opbrengen - eindeloos heb ik zitten prutsen met de boekjes
"ik leer breien". Pas later heb ik het geduld opgebracht om het opnieuw te proberen en wat me als kleine smurf niet lukt, lukte me toen wel.
Steken opzetten en gaan.
Wel wat vallen en opstaan, maar niet dat ik de naald niet in de steek kon krijgen omdat alles retestrak aangetrokken was.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Maart 2017 om 12:09
Ik denk nu dat ik geadopteerd ben. Mijn moeder naaide soms kleren, heel soms breide ze, haken nooit. Mijn grootouders nooit zien of weten doen en mijn kinderen doen ook niks van dit alles. Of het moet 2 generaties overslagen en dan kan het zijn dat de kleinkinderen, over een paar jaar pas te zien, toch iets van geërfd hebben.
Back to Top
Haarlemmertje View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 19 Maart 2017
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Haarlemmertje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Maart 2017 om 12:36
Jullie posts brengen me in mijn gedachten terug naar vroeger...mijn moeder breidde ook.

Dit beeld kwam in me op toen Bep vertelde over haar streng die niet af te bollen is...

Ik kwam als klein kind uit school....twee stoelen waren al tegen elkaar geschoven met daarom heen de streng wol die ik moest opbollen en er lagen er dan ook nog een stuk of wat meer voor me klaar. Mijn moeder had hier geen zin in dus lag het er voor mij!

Verder het beeld...mijn moeder rokend naast de bandrecorder met muziek van Helen Shapiro en Conny Francis. De kamer blauw van de rook zodanig dat ik de rook voelde "gisten" in mijn keel!
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 16 December 2012
Locatie: Friesland
Status: Offline
Points: 8324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Maart 2017 om 16:53
Mijn Moeder heef zichzelf alles aangeleerd. breien haken en vooral naaien.
alles maakte ze uit oude mantels (die werden gekeerd,) maakte ze prachtige jassen voor ons. en als ze er niet uitkwam hielp de buurvrouw die coupeuse was. mijn moeder was heel erg precies. ook in het huishouden. en verder behangen schilderen en banden plakken dat deed ze ook. dus ik heb het echt van mijn Moeder. mijn Vader daar in tegen was helemaal niet handig. toen ik 6 was heb ik leren naaien brein en haken. maar ik vond het verschrikkelijk. want als er een foutje in zat trok mijn moeder alles uit tot de fout. en dan mocht ik weer verder. woest was ik dan. Mijn Man en Ik zijn echte doe het zelvers. en kunnen bijna alles zelf maken. Naaien heb ik altijd wel gedaan. maar Breien en haken pas weer toen ik gestopt ben met werken.
Onze Drie Dochters zijn ook ontzettend handig. en knappen eigenhandig hun huizen op. stukadoren, gipsen en tegelen alles. maar handwerken houden ze nog niet van
oant Sjen
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Maart 2017 om 17:54
Ik was 4 toen ik wilde leren breien .
Ik zag mijn moeder niet anders doen . Ik gluurde 's avonds wel eens door de schuifdeuren en was gewoon gehypnotiseerd .
Mijn moeder vond me daar nog te klein voor -lees : had daar geen geduld voor . Ik ben toen achter haar gaan zitten en deed gewoon na wat zij deed . Ik brei dan ook precies zoals zij het deed . Pink om de draad en draad over wijsvinger .
Naaien kon ze wel ,maar daar kwam iemand voor . Jassen keren evenals kragen van overhemden . Direct na de oorlog had mijn broer een jasje en broek van soldaten stof ,ik denk van de wagen gevallen .
Borduren deed ze ook ,maar wel nuttige dingen zoals tafellakens ,schorten -heb ik nog -en smocken van onze jurkjes .
Naaien met de naaimachine ,alleen het rechte werk zoals lakens die in het midden dun waren ,doormidden scheuren ,zijkanten stikken en een zoom in de afgescheurde kanten .
Haken heeft ze ook gedaan -spreien- maar die zijn in en na de oorlog weer uitgehaald om her te gebruiken voor ondergoed voor ons kinderen .
Wel heeft ze d'r hele uitzet van monogram voorzien . Ik gebruik de theedoeken -linnen- nog .
Knotten opwinden deden we samen ,ik moest dan wel m,n armen meebewegen ,dat ging soepeler dan om de leuning van de stoel
Wat ze heel goed kon was kousen stoppen . Voor de nylons had ze zijden kousen ,een gaatje maakte ze met een uitgetrokken haar .
Nylons kon je per ladder op laten halen .
Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Maart 2017 om 18:16
Mijn moeder, helaas in 2015 overleden, en al haar zussen (6 stuks) hebben allemaal feeling voor handwerken waarvan er zelfs 2 zijn die bepaalde aktes in naaien hebben. Dus het zit toch wel een beetje in de familie; ik zelf ben ook heel creatief en doe graag borduren, breien etc. patronen kunnen eigenlijk niet moeilijk genoeg zijn (weer een uitdaging). Onlangs was mijn broer met vrouw en kinderen bij ons en toen stond de oudste met mij naar een geborduurd schilderij te kijken (balinese danseres) en toen begon ze te vragen hoe ik dat gemaakt had en dat er wel heel veel kleurtjes in zaten. Dus... misschien dat de volgende creatieveling alweer klaar staat
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14054
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Maart 2017 om 19:30
Leuk al die verhalen en zo herkenbaar. Omgekeerde jassen en kragen. Ik ging naar de Mulo in de stad (Heerlen). Gemaakt van een oude jas van oma. Oma was overleden in 1942, ik ging naar de Mulo in 1953!!! De naaister heeft hem gemaakt. Maar ze vond de kleur, donkergroen, wat saai voor een kind. Maakte ze er een geruite kraag en manchetten op. Was een overblijfsel van een jurk van mijn moeder. De sluiting waren stoffen biezen over de jas, die een beetje moesten lijken op houten touwtjes sluitingen die toen modern waren. Wat was ik trots op mijn mooie jas.
Toen ik klein was naaide mijn moeder al mijn kleren. Aan breien had ze een hekel, maar haken, die hele fijne kleedjes en randjes langs zakdoeken, vond ze heerlijk. Ook borduren, Smyrna tapijtjes knopen. Altijd was ze wel met iets bezig. Oma en haar zussen ook. Corneliaz is mijn achternichtje, zij is ook van het haken, breien en andere handvaardigheden. Het dingen maken komt duidelijk van mijn moeders kant. Mijn oudste kleindochter is heel handig, mijn jongste minder.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.438 seconden.
Lang Yarns