Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Fluit-etui

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Fluit-etui
    Posted: 29 Juni 2017 om 22:43
Zo'n 1½ jaar geleden ben ik begonnen aan het maken van een etui voor mijn fluit. Het is een renaissance traverso (houten dwarsfluit) waar geen standaard etui's of kistjes voor te koop zijn. Voor dagelijks gebruik berg ik het instrument op in een roltas. Gemaakt van "teddy-beren-vacht" met keperband striksluiting. 



Als de tas geopend wordt, zie je verschillende vakjes voor de beide fluitdelen, wisser en benodigdheden (rechts voor met ritssluiting). Grijze ribfluweel die gewatteerd is en gevoerd, ook aan de binnenkanten van de vakken van de fluitdelen. Afgebiesd met een bruin kantje.



Daar zien jullie de fluit (63 CM) in elkaar gezet en het flapje links onder weer toegedekt.



Om er veilig mee over straat te kunnen of voor onderhoud naar de bouwer (Duitsland) te sturen per post, wilde ik graag een stevig omhulsel zodat het tegen een stootje kan. Rioolbuis op maat gezaagd, eindstukje erop gelijmd, "sok" met schroefdeksel gemonteerd. Totaal 61 CM. Op de foto steekt de roltas nog een eindje uit.



Tot zover ging het allemaal goed!

Omdat de diameter van de buis 10CM is en met fluit 1500 gram weegt, wilde ik daar een handvat op maken. Ik kocht daar 2 kant en klare steunen voor en heb van grijs plaatmateriaal in verschillende lagen een handgreep gezaagd en gelijmd.



Mijn uiteindelijke plan zou er dan zo uitgezien hebben. Op de foto zien jullie het niet, maar hoe ik ook mijn best gedaan had, ik krijg het niet mooi. Het handvat kiert een beetje, het trekt op, na pogingen tot verbetering is er inmiddels teveel speling op gekomen. 


Die hele handgreep is dus afgekeurd! ...en gesloopt. Helaas heeft de PVC-lijm waar ik de steunen mee vastgezet had, de buis beschadigd. Daar moet ik nog iets voor bedenken... 

Mijn volgende stap is om van bruin sterk meubelstof dat ik heb liggen, een mooi aansluitende tas te naaien met hengsels om het geheel makkelijk mee te kunnen nemen. 







Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Juni 2017 om 23:36
dat zag er anders wel goed uit. Ik zou al wreed content geweest zijn. Plastiek beweegt een beetje dus dat kiertje gaat ge altijd hebben.
Kunt ge de buis niet beplakken met de stof? Dan ziet een ander de lijmbeschadigingen niet meer. Zelf gaat ge die blijven zien denk ik (ook al zoudt ge er een 10cm dikke laag van iets op zetten.)
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Juni 2017 om 00:03
Ik vind het er wel erg profi uitzien hoor. Thumbs Up
En net als bep zou ik met het resultaat innig content zijn geweest.

De enige manier om geen kiertjes te krijgen zou een klein gleufje, (niet door en door uiteraard en dat is juist het moeilijkste ) waar het handvat in zou vallen.
Maar ja... er zijn te veel beschadigingen.

Een houtenkoker zou ook erg mooi zijn. Maar wie kan dat voor je maken.
Ik mag wel opmerken dat je redelijk perfectionistisch bent, Kamilla?
Gaan slechte eigenschap maar wel een lastige voor de eigenaar ervan. Wink
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
creaans View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 05 Februari 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 11348
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer creaans Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Juni 2017 om 08:01
Zo dat is een hele klus geweest, je etui ziet er goed uit en makkelijk zo allles erin.
Je koker zag er ook goed uit hoor.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Juni 2017 om 08:23
Bedankt voor jullie complimenten en medeleven. Perfectionistisme is niet iets dat ik bewust doe, maar een tweede natuur. In geval van die handgreep moet het ook echt oerdegelijk zijn. Op de foto ziet het er misschien wel goed uit, maar als je de koker aan het handvat optilt, voel je toch dat er technische mankementen aan zitten.

Bep, die beschadigingen ga ik proberen te herstellen. Beplakken is wel een mogelijkheid, alleen is PVC-lijm de enige lijmsoort die op dat materiaal houdt en die geeft vlekken in het stof. Al getest.

Lao-tse, in het verleden heb ik wel eens kant en klare houten kistjes bekleed en bewerkt voor instrumenten. Omdat het langste deel van deze fluit 42cm is, kon ik daar niets voor vinden. Vandaar deze betaalbare oplossing bij Praxis.      




Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Juni 2017 om 08:54
Ik doelde ook op maatwerk, vandaar de vraag: Maar wie kan dat voor je maken?

Ik heb best wel ideeën hoe het er uit moet zien, en jij ook, maar het maken is vers twee.

Je moet echt iets hebben wat solide is want ik heb begrepen dat dit een bijzonder instrument is.


Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Juni 2017 om 09:45
He dat isvtoch knap gedaan en efkes pauzeben dan komt die buis ook wel in orde en dan fluit jij voor ons een serenade 🎶🎵
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Juni 2017 om 09:47
Amai ik ben nog nie goe wakker wat een fouten in mijn bericht ,mijn exusesssss
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
Geerlig View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 12 Februari 2014
Locatie: Anna Paulowna
Status: Offline
Points: 4155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Geerlig Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Juni 2017 om 09:47
Het is een goed idee en ziet er goed uit.
Back to Top
QstephanieQ View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Augustus 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5877
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer QstephanieQ Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Juni 2017 om 11:22
wow knap gedaan!!!Thumbs UpClap
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Juni 2017 om 12:16
Ha-ha Pareltje, als de boodschap maar uit een goed hart is gedaan.

In ieder geval allemaal bedankt voor jullie reacties. De meeste fluitisten bestellen ergens of maken zelf een roltas en die dragen ze gewoon tussen de bagage in reistassen, koffers e.d. Ik ben zo'n knutselige zeurkous die er graag iets speciaals voor maakt dat niemand heeft.   
Back to Top
JMB View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Oktober 2016
Status: Offline
Points: 1462
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer JMB Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Juni 2017 om 15:12
Ziet er goed uit, die handgreep daar had je misschien wat meer van die 'boogjes' omheen moeten doen, dan was het wat steviger geworden.
Back to Top
petraco View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 13 November 2012
Locatie: Z.Limburg
Status: Offline
Points: 5762
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer petraco Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Juni 2017 om 21:12
super gemaakt
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Juni 2017 om 23:05
Bedankt! Smile

Meerdere "boogjes" had ik ook nog overwogen. Het probleem was dat die steunen niet goed te lijmen waren vanwege te weinig draagvlak. Vandaar dat ik ze "klem" gezet had tegen de opstaande randjes. Ander probleem was dat het zwaartepunt ver uit het midden ligt. Na zoveel gehaspel en proefmodellen heb ik die steunen maar aan de kant gelegd... 

... maar de fluit speelt lekker en dat is eigenlijk het belangrijkste. Big smile    
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Juni 2017 om 23:50
en een derde ring in het midden en ook vastmaken aan het handvat zoals die andere twee? En een stukske rubber er eerst aan plakken (bv. van een kapotte binnenband) langs de binnenkant van de ring? Dan klemt die beter en hoeft ge zelfs niet te lijmen.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Juli 2017 om 00:18
Door herstelpogingen is het handvat eigenlijk niet meer goed te gebruiken. Ik kan het mijn vader nog eens van dichtbij laten bekijken als hij hier komt? Een nieuw handvat begin ik niet meer aan. Dat is zoveel werk geweest. Vandaar dat ik nu toch het meeste neig naar een genaaide hoes er omheen en de lijmbeschadiging camoufleren.

Bep, jouw idee had ik ook nog ongeveer in gedachte gehad alleen dan met tweezijdig dun plakband omdat de ronding van die steunen afgestemd is op de diameter van de buis.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Juli 2017 om 00:29
Misschien is dit een nieuwe uitdaging voor u.http://www.mcjbouterse.nl/traversoserie/traverso-deel3.pdf
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Juli 2017 om 11:22
Misschien kun je de buis eerst helemaal met pvc lijm insmeren "opruwen" en dat op die laag wel een andere soort lijm pakt zodat
je er een stofje op kunt lijmen.
Maar verder vind ik het heel kunstig en goed bedacht. Wie weet komt er ooit nog een koker 2.0
Zelf had ik verwacht dat je het handvat van b.v. leer zou maken - stevig, levend en makkelijker te vormen dan pvc.
Of de volgende keer de koker van karton maken (van een rol van tapijt - die hebben een redelijke diameter en zijn vaak heel stevig).
Je moet altijd denken dat iets ronds (een koker) altijd ook de stevigheid van zijn vorm heeft - ronde dingen zijn heel sterk. 
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Juli 2017 om 11:47
Bedankt LW. Smile Aan hoofdbrekens geen gebrek. Toch zou ik niet snel voor karton gekozen hebben vanwege vochtinwerking. Ach ja, bij elk prototype komen er een reeks kinderziekten uit. De volgende zou alweer heel anders worden. 

Op het (geduldige) plaatje ziet het er allemaal mooi uit, maar zoals ik eerder al schreef, de stevigheid van de ronde steunen laten te wensen over. Ik heb een fout gemaakt door die steunen voor dit doel te gebruiken omdat ze niet geschikt zijn voor de krachten die een handvat veroorzaakt. Dus... van de baan!

Het opruwen van de beschadiging is al gebeurd. Ik kan daar eens een proefje wagen met textiellijm.Lamp 

Bep, bedankt voor die interessante link! Die ga ik bewaren. Mijn fluit komt hier vandaan:


Deze bouwer plaatst de gaten ergonomisch. Eigenlijk is dat niet origineel, maar wel vriendelijker voor mijn duimgewrichten. 
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14054
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Juli 2017 om 16:45
Ik vind het prachtig bedacht en gemaakt. Kan veel met stof maar dit dus echt niet. Ik zou zoals Bep zegt iets met een leren handvat doen.Als ik denk aan een aktenkoffer dan hebben die vaak een min of meer flexibel handvat. Het handvat hangt vaak in lussen of in een bewegende ring. Ik zie dat ook bij de instrumenten koffers van de fanfare. Die ringen die je er om hebt gemaakt zou je kunnen laten en er een leren handvat aanmaken zoals vroeger aan een schooltas. Wij hebben ooit pvc regenpijpen met een soort van primer behandelt en toen geschilderd. Is jaren goed gebleven.
Als ik je fluit zie lijkt hij toch min of meer op een blokfluit. Klopt dat? Of is dat vloeken in de kerk?
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.375 seconden.
Lang Yarns