Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

raglan minderen

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
marja234 View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer marja234 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: raglan minderen
    Posted: 26 November 2014 om 12:36
Ik ben een trui aan het breien met raglanmouwen.
Nu begin ik in het achterpand aan de raglanminderingen.
Er staat:
minder afwisselend om de 2 naalden aan weerskanten 21 keer 1 steek,
en om de vier naalden aan beide kanten 10 keer 1 steek.
Betekent dat nu dat ik
in pen 2,6,8 12,14,18,20 etc 1 steek minder, of minder ik in pen 4,8,12 etc 2 steken aan weesrkanten?
Ik snap dit niet. Ook omdat de minderingen in aantal verschillen: om de twee naalden aan beide kanten 1 steek 21 keer
om de vier naalden aan beide kanten 1 steek 10 keer.
Kan iemand me helpen hiermee?
Marja
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 November 2014 om 12:44
Alle newby's en terug-van-weggeweeste hobbydozen welkom.

Voor degenen die net hebben leren haken en breien is onze rubriek Tips en trucs een bron van informatie, je zou elke dag een bladzij kunnen lezen en je verbazen. Voor degenen die allang handwerken is dit een goede manier om eigen tips en trucs aan anderen over te dragen.

Wie patronen wil onvangen en uitwisselen kan haar/zijn e-mailadres bij messenger zetten in het profiel. Bovenaan de bladzij links staat Member Control Panel, klik je daarop dan kun je je profiel aanpassen bij Wijzig je profiel. Als je wilt weten waar je precies je adres neerzet, klik dan op de naam van een oudere hobbydoos en dan op Member's profile, dan zie je waar haar e-mailadres staat. Onderaan kun je dan je profiel bevestigen. Hoewel een aantal hun adres verwijderd hebben, nadat er vervelende Amerikaanse newby's opdoken. Je kunt iemands email-adres opvragen via een PM.

Let op: kooppatronen en andere patronen, waar copyright op zit, mogen niet worden doorgegeven, zoals ook in de regels van het forum vermeld wordt. Bovendien is dit een forum oftwewel panel, dus een groep deskundigen die over een onderwerp spreken en aan wie vragen gesteld kunnen worden. We zijn geen snelbuffet voor gratis patronen. Kijk ook even in de reacties van anderen in het topic of daar al een antwoord staat.

Je kunt je creaties vertonen in Creaties, ergens in Tips en trucs wordt dat uitgelegd. In Gezocht kun je aangeven dat je een patroon, boek, wol, of tijdschrift zoekt. Links geeft links met patronen, die niet illegaal zijn. Koffiecorner is om over van alles en nog wat te kletsen.

Als je nog niet zo bekend bent met internet en forums, probeer dan van alles aan te klikken. Niet schrikken, je kunt met het pijltje linksboven zó weer terug naar de vorige bladzij. Je kunt je eigen reacties wijzigen door rechtsboven Post options aan te klikken en dan wijzig bericht.Overigens zou het erg leuk zijn, als je in je profiel je leeftijd en je hobbies zou vermelden. Je locatie (land) is ook wel handig, als we kooptips willen geven.

Allemaal veel haak- en breiplezier gewenst! Plus alle andere hobbies.

de eerste 21 keer gaat schuiner dan de volgende 10 keer die voor de schouders dienen, maar zoals jij het voorstelt begin ik al sterk gaan te twijfelen. Heb je misschien een patroonlink?
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 November 2014 om 12:50
Om de 2 naalden betekent inderdaad naald 2,4,6, 8 enz. In het begin zijn de minderingen dus dichter op elkaar. Later, na die 21 keer aan beide kanten, wordt het dus iedere 4e naald. Dus 4,8,12 enz. In totaal heb je aan beide kanten dus 31 minderingen, zijn samen 62 steken geminderd.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
marja234 View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer marja234 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 November 2014 om 13:04
er staat vetgedrukt bij:
afwisselend 21 keer 1 steek aan beide kanten in elke tweede naald, en 10 keer in elke vierde naald.
Als ik het eerst in pen 2,dan 6, dan 8, dan 12, etc. doe, en na 10 keer verder ga met om de twee naalden wordt het toch geen mooie raglan?
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 November 2014 om 13:13
Je begint aan het begin van je eerste pen met een mindering ook aan het eind . Je volgende pen brei je zonder minderingen . De daarop volgende pen brei je met minderingen . Dat doe je 21 keer .
Dan brei je een pen met minderingen een pen zonder nog een pen zonder en nog eentje zonder De volgende pen brei je weer met minderingen en dat doe je 10 keer
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 November 2014 om 13:15
Als je het zo leest zou het inderdaad zijn pen 2, 6, 8, 12 enz. Het klopt dan ook echter niet met die 21 en 10 keer. Gebruikelijk is zoals ik het geschreven heb. Eerst alle 21 om de naald en daarna de 10 keer. Dan zou je op het einde nog een aantal keren om de naald moeten minderen want je hebt nog niet alle 21 minderingen gehad. Kijk nog eens goed naar de afbeelding, misschien kun je wel zien wat de bedoeling is. Als het een Drops patroon is zou je het nummer even kunnen vermelden, kunnen we zelf kijken.
Groetjes, Lida.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 November 2014 om 15:17
Kijk ook even bij de mouwen, die zouden op dezelfde manier moeten minderen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
francis3 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer francis3 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 November 2014 om 00:31
zo ziet de kop van de mouw eruit, maar helaas staat die op de kop. Ik had kleur eringezet, maar mijn printer die vertikt het om geel af te printen. dus het is een zwarte tekening geworden.

als het je lukt om de tekening groter te maken,d an zul je zien dat er ook cijfers bijstaan.
telkens aan weerzijde een mindering in de volgende naalden. (ik ben op naald 1 begonnen met de eerste mindering. dus hierna volgt de lijst.
Minderen in
naald nummer01/3/5/7/9/11/13/15/17/19/21/23/25/27/29/31/33/35/37/39/41
dus dit zijn dan1/2/3/4/5/06/07/08/09/10/11/12/13/14/15/16/17/18/19/20/21 minderingen
dan de andere minderingen
naald nummer45/49/53/57/61/65/69/73/77/81
dus dit zijn dan01/02/03/04/05/06/07/08/09/10 minderingen.
Ik hoop van ganser harte dat je er aan uit kunt. en nog veel plezier ermee.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 November 2014 om 10:12
Ik hoef je hele verhaal niet te lezen (heb ik wel gedaan hoor), om te zie dat het is zoals ik en anderen gezegd hebben. Eerst 21 minderingen ieder 2e naald en dan iedere 4e naald. Dat zie je aan de vorm. eerst snel schuin, dan minder schuin. 
Groetjes, Lida.
Back to Top
francis3 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer francis3 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 November 2014 om 10:52
Ik dacht, als ik er ook een tekening bijzet, dan ziet MARJA wel hoe het eruit ziet. Want uit de tekst die zij schreef begreep ik dat het de eerste keer is dat zij een raglanmouw breidde en er niet aan uit kon.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 November 2014 om 14:03
Originally posted by francis3 francis3 wrote:

Ik dacht, als ik er ook een tekening bijzet, dan ziet MARJA wel hoe het eruit ziet. Want uit de tekst die zij schreef begreep ik dat het de eerste keer is dat zij een raglanmouw breidde en er niet aan uit kon.
Ik had niet eens begrepen dat iemand anders de tekening had neer gezet. Hoe heb je het betreffende patroon gevonden?
Groetjes, Lida.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 2.125 seconden.
Lang Yarns