Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

italiaanse opzet

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: italiaanse opzet
    Posted: 27 December 2014 om 14:01
gebruikt er iemand van jullie de Italiaanse opzet?

Ik heb al verschillende filmkes gezien en ofwel breid de dame in kwestie een paar steken verkeerd (ze doet niet wat ze zegt) en vooral ze laten niet zien wat je met die tweede opzetdraad moet doen. Je kan die toch niet laten zitten in het begin van de boord.
of ze beginnen en zeggen al direct dat het verkeerd is gedaan en moeten zelf opnieuw beginnen.

Ik zou die opzet willen gebruiken voor sokken maar het enigste dat ik kan vinden is een vb met 10 steken op 1 naald of een recht lapke.
Overal zeggen ze dat het een heel elastische steek is voor de boord van de sokken. Ik brei de sokken op 4 of 5 naalden en daar kan ik dan geen vb van vinden.

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 December 2014 om 14:52
Wat ik er nog van weet is het volgende :

Je breit met een restje een pen of 3 tricot . Knip af Dan brei je met weer een restje 1 pen knip af laat hangen Dan brei je een pen of 5 tricot in de kleur van je uiteindelijke werk . Vervolgens brei je in een av naald de eerste steek van je pen de volgende steek pak je op van de eerste gebreide pen van je uiteindelijke kleur . Ik vergat nog te zeggen dat je de helft van je aantal steken moet opzetten plus 1 Als je dan die lagere steken gebreid hebt krijg je je juiste aantal steken plus 1. Je haalt je 2e hulpkleur uit en je eerste hulpkleur valt eraf . Je werk begint nu met een soort rolletje en is rekbaar
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 December 2014 om 15:06
goh mutti, ik vind het al heel knap dat je het duidelijk kunt opschrijven. Maar kan dat ook ineens in ribbelsteek? en ineens op 4 naalden of moet je eerst een recht lapke maken en daarna verdelen over de naalden?

Ik bedoelde deze opzet.

Maar kan die ook ineens op 4/5 naalden of moet je voor een elastische steek eerst altijd alles op 1 pen doen en daarna verdelen? en dan aaneen naaien?

https://www.youtube.com/watch?v=9LoNVNzKAnY

als ik hem direkt aanklikbaar maak, kan hij de link niet vinden,
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 December 2014 om 16:03
Volgens mij kan het direct op 3 of meer pennen ,maar ik zou dan het hulpstukje in tricot breien. Zodra je op je "goede" wol overgaat kun je op ribbelsteek ( is dat bij jullie 1 recht 1 av ?)overgaan denk ik .Maar op het filmpje is het resultaat wel anders .

Zoals ik het geleerd heb krijg je een soort rolletje . Ik dacht dat het Italiaans was maar ik kan er naast zitten
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 December 2014 om 16:09
in feite heet dat boordsteek 1/1 of boordsteek 2/2 of welk aantal je ook wilt. 3/1. 5/2

Maar omdat ik 'ribbeltjes' wil aan de bovenkant van de sok heb ik ribbelsteek geschreven, maar het is wel degelijk boordsteek.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 December 2014 om 14:10
Bedoel je om en om recht averecht opzetten ??? Dat doe ik voor sokken altijd. Als ik het filmpje bekijk ziet dat er toch anders uit.
Voor sokken lijkt me dat eigenlijk te los, je wilt toch niet dat ze naar beneden zakken.
Om en om opzetten is niet moeilijk de draad die je om de duim hebt zitten gewoon afwisselen (korte eind naar voren, korte eind naar achter).
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 December 2014 om 15:25
recht averecht opzetten ken ik niet. Zal het ne keer goegelen se.

en is dat dan al losser dan gewoon opzetten. Niet zo dat die rand in je been snijdt?
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 December 2014 om 18:53
Ik heb net een paar sokken af en die heb ik als volgt gebreid;
Opzetten van de steken op naald 4 (r/av), dat kan ook met 2 naalden zodat je dikte hebt (niet in been snijd opzet)
Maar ik vind dat altijd zo'n gefriemel, dus ik nam 1 dikkere naald. Daarna heb ik de boord op naald 2,5
gebreid, de rest van de sok op naald 3. Vooral de opzetsteken moeten los zijn
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 December 2014 om 19:46
Ik zet altijd op met een dikkere pen en als je die niet hebt met 2 pennen naast elkaar . Ik brei dan de 1e pen av en ga daarna over op 1 r 1av of zoals je je boord wil hebben .

Mijn moeder zette op zoals op jouw filmpje en ze nam dan als "hulpdraad " hoedenelastiek . Dat liet ze dan wel zitten
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 December 2014 om 19:55
Deze heb ik gebruikt. Goed opletten, maar je hoeft naderhand geen hulpdraad uit te halen. 
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 December 2014 om 23:35

bedankt allemaal. Ik ga ze zeker allemaal eens proberen.

lidwina dat is ongeveer dezelfde als in het nederlandse filmpje, alleen wat duidelijker omdat het maar 1 kleur is.
En kan die opzet ineens op vier naalden gedaan worden of is het beter om de eerste 2 toeren op 1 naald te breien en nadien te verdelen? (zit ge wel met een 'aaneennaaike')

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.326 seconden.
Lang Yarns