Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Patroon Kabouter

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Lennie View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 19 Januari 2016
Locatie: UIthoorn
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lennie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Patroon Kabouter
    Posted: 19 Januari 2016 om 17:34
Beste forumleden,
Ik heb een vraag:
Wie van jullie zou me kunnen helpen met het patroon van de Kabouter (van Hobbydoos) en dan met name met de schoenen. In het patroon staat aan het eind (na toer 14) 'Vulde schoenen op en naai de opening dicht'. De opening is we 21 steken groot, dus vraag ik me af hoe ik 'm dicht moet naaien?
Ik ben benieuwd of een van jullie de Kabouter al eens gemaakt heeft.
Groet, Lennie

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Online
Points: 14067
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Januari 2016 om 18:09
http://www.hobbydoos.nl/patroon/3293/kabouters
Bedoel je deze kabouter?
Zo ja, ik heb het patroon niet gemaakt maar wel ooit opgeslagen. Dus even gelezen. Zoals ik het zie haak je de schoen van boven naar beneden. Hoe je hem dicht naait kan ik zo niet zeggen, maar ik denk dat het zich vanzelf wijst als je de voet opgevuld hebt.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Online
Points: 14067
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Januari 2016 om 18:27
Wat ik geschreven heb klopt niet. Ik ben het aan het proberen, maar je begint bij de zool zie ik nu. Dus even afwachten welke opening ik nog tegen kom.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Online
Points: 14067
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Januari 2016 om 19:39
Ik heb een schoentje gehaakt. Welke opening je moet dichtnaaien kan ik niet ontdekken. Het zou hoogstens de onderkant kunnen zijn, maar daar heb je, als het goed is, met een draadring moeten starten. En die trek je aan, dus het is dicht.
Wat ik niet begrijp is dat er staat bij toer 11, de 40 vasten worden om de steken van toer 6 gehaakt, zo ontstaat een rand in je haakwerk. Op de afbeelding kan ik dat echt niet ontdekken.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Lennie View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 19 Januari 2016
Locatie: UIthoorn
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lennie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Januari 2016 om 19:44
Volgens mij staat er een fout in toer 11 2de zin: ... de 40 vasten worden om de steken van toer 6 gehaakt.... Dat klopt volgens mij van geen kant. Dat moet denk ik toer 10 zijn. Als je dan verder gaat, is het idd de zool die eindigt met een opening van 21 steken. 
Leuk dat je het probeert. 

Ik ga proberen om de opening met steken in de voorste lus dicht te trekken. Laat het je weten.

Volgens mij is dat de oplossing: steken in de voorste lus en dan dicht trekken en afhechten. Maar het zou denk ik mooier zijn als er nog een toer geminderd wordt voordat je het dicht trekt.
Bedank Lida, voor het meedenken!

Als je de kabouter zelf gaat haken, let dan op! Als je veiligheidsoogjes wil gebruiken moet je die als je ongeveer bij toer 26 bent (dan zie je namelijk de vorm van het hoofdje), bevestigen tussen toer 14 en 15 met 7 of 8 steken ertussen. Er staan bij de 'Trui' ook fouten (toer 14 (verkeerd geteld), toer 15 ( 2 v in elke 6de steek en niet 5de), toer 16 (2 v in elke 7de steek en niet 6de) en totaal is dan 48 en niet 49. En in toer 25 moet staan .... 10 lossen en haak verder op de 25ste (en niet 24ste) steek.

Dit ben ik dus op de eerste 2 pagina's tegengekomen. Verder was ik nog niet gekomen Wink

Hartelijke groet,
Lennie

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Online
Points: 14067
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Januari 2016 om 19:56
Als het de opening de onderkant van de zool zou zijn, zou het betekenen dat de dichte kant waar je begonnen bent, tegen het been aan komt. Ik heb de foto vergroot tot 400%, dan zou het kunnen omdat er meer toeren na de rand komen dan de 4 die je boven de rand hebt. Maar als ik heel kritisch de steken met mijn werk vergelijk, staan ze op de foto niet onderste boven. Bovendien krijg je die opening niet mooi dichtgenaaid. Zit dan heel frommelig. Ik denk eigenlijk dat je bij toer 7 al in de achterste lus moet haken en dan de toeren 8 tm 11 40 steken. Daarna de minderingen. De opening is dan bij het been. Ga ik nu proberen. Wordt vervolgd.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Lennie View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 19 Januari 2016
Locatie: UIthoorn
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lennie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Januari 2016 om 20:12
Als jij het even probeert, haal ik mijn schoentje ondertussen uit elkaar. Het is echt jammer dat er niet meer foto's zijn.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Online
Points: 14067
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Januari 2016 om 20:44

Zo ziet het er uit. Ik heb dus in toer 7 in de achterste lus gehaakt. Daarna 4 toeren van 40 vasten, dan de minderingen. De opening die je dicht moet naaien is waarschijnlijk de onderkant. Die is bij mij al dicht omdat ik de draad goed heb aangetrokken. Ik heb in deze kleur gehaakt omdat dat wat beter te zien is dan zwart. In de laatste toer staat ook een fout. Je maakt 4 minderingen en ze hebben op het einde 5 steken minder!!!
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Lennie View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 19 Januari 2016
Locatie: UIthoorn
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lennie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Januari 2016 om 21:24
Dank je wel Lida!! Ik ga de schoenen van voren af aan opnieuw proberen maar dan op jouw manier. Ik denk dat de kant van de opening dan toch de bovenkant wordt, waar de broek overheen genaaid wordt. Waarschijnlijk ga ik hem sluiten met een X-steek, eventueel met een andere kleur, zodat het (als het onder de broekspijp vandaan komt) lijk op een vetertje.. Even proberen dus.
Ik vind het aan de ene kant heel irritant als een patroon niet klopt; aan de andere kant is het ook wel weer leuk om te puzzelen. Zeker als je hulp krijgt zoals die van jou!ClapThumbs Up
Groetjes,
Lennie
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Online
Points: 14067
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Januari 2016 om 23:00
Succes. Krijgen we een foto van de creatie te zien?
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3044
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Januari 2016 om 09:13
Hoi Lennie, ik zou heel voorzichtig een draadje door de steken rijgen en dan samentrekken. Maar, moeten de benen niet op de schoenen gehaakt worden want dan hoef je dit natuurlijk niet samen te trekken?
Succes
Back to Top
Lennie View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 19 Januari 2016
Locatie: UIthoorn
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lennie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Januari 2016 om 09:23
Denk dat ik het succes wel nodig heb gezien al de fouten in het patroon op de eerste 2 pagina's Wink
Als hij klaar is plaats ik zeker een foto (als ik uitgevonden heb hoe dat moet, want ik ben een groentje wat betreft forums).
Groetjes,
Lennie
Back to Top
Lennie View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 19 Januari 2016
Locatie: UIthoorn
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lennie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Januari 2016 om 09:27
Hallo Dilianne, Als je een draadje erdoor heen trekt bij een opening van 21 steken en met het geadviseerde garen dat ik gebruik (Drops Paris) wordt het een rommeltje; heb ik geprobeerd. Het is idd een optie om het open te laten, en dat ga ik ook proberen. Maar ja, in het patroon staat dat je het dicht moet naaien dus ik ging er in eerste instantie vanuit dat de patroonmaker/maakster het wel zou weten....Smile
Groetjes,
Lennie
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Online
Points: 14067
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Januari 2016 om 10:07
Op mijn patroon staat dat het eigendom is van Renske, de eigenaresse van de hobbydoos. Of zij het ook ontworpen heeft weet ik niet. Als ik de beschrijving zie, denk ik dat het een vertaling is. Ik vermoed dat met dichtnaaien, echt het gaatje bij de opzet bedoeld is. Vaak wordt er gebruik gemaakt van 2 lossen. Je maakt dan de eerste 6 steken in de eerste losse, dan heb je wel enigszins een gaatje. Bij een magische ring kun je de draad goed aantrekken. Misschien bedoelen ze wel dat je de draad moet afhechten!!!! 

Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12092
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Januari 2016 om 14:06
ik heb het patroon juistekes aangevraagd en er staat bij toer 1

Toer 1: haak 4 vasten 2 lossen en 4 vasten in een draadlus

in de volgende toer moet je 3 vasten haken in die 2 losse en dan heb je een gaatje en ik denk dat ze dat gaatje bedoeld dat je moet dichtnaaien.
(Bij mij is het althans een gaatje dat er zit).
Want er staat nergens dat je de opening van 21 steken moet dichtnaaien.

Vul de schoenen op en naai de opening dicht.
Vul het lijf en de broek op en naai de schoenen onder aan de pijpen.
Naai het hoofd aan het lijf (aan de voorkant zo’n 6 toeren naar beneden, zodat er een brede halslijn ontstaat)

dit staat er juist onder de schoenen en dient als afwerking bezien te worden.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Online
Points: 14067
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Januari 2016 om 14:11
Nee Bep, er is geen gaatje als je de draadlus aantrekt. Dat wil zeggen, bij mij is geen gaatje te zien. De opening is iets groter, maar niet zo groot dat er iets dicht te naaien valt.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12092
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Januari 2016 om 14:14



de draad nog niet aangetrokken maar daarboven heb ik dus een gatje door die drie vasten in die 2 losse


toer 2 staat

Toer 2: haak 2 vasten in elke vaste en haak 3 vasten om de lossen van de vorige toer.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Online
Points: 8164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Januari 2016 om 14:40
Ik heb ook het patroon opgevraagd, maar waarom staat er OM de steken van toer 10 voor het zooltje en OM de steken van toer 6 . ??voor een randje ??

Ik heb het al op verschillende manieren geprobeerd . Het plaatje vergroot . Volgens mij schuiven de schoentjes in de groene broek en wordt er op het groen genaaid . waarom moet je het dan dichtnaaien . Ik zal nog eens kijken met hoeveel steken de broek eindigt .

Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12092
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Januari 2016 om 15:35
Als je doet zoals op het patroon staat aangegeven dan heb je gewoon de vorm van een rubberbootje dat opgeblazen is en geen hoogte van de schoen die duidelijk op de foto in de broek genaaid is. (ofwel de broek over het botteke).
En het enigste gatje dat ik heb is dus dat van op de foto. Die 21 steken heb je nodig om in de broekspijp van 28 steken te naaien.

De enigste reden waarom je die 21 steken zou dichtnaaien is om de vulling in de schoenen te houden, zodat die niet in de broekspijpen zou verdwijnen
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Online
Points: 8164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Januari 2016 om 16:05
Wat jij hebt heb ik ook . Die twee lossen lijken wel de teentjes oftewel de voorkant van de schoen. Waarom zouden ze je anders twee lossen laten haken . Dan kon je net zo goed hetzelfde aantal vasten in de draadring maken . Maar waar komt nu het zooltje ??Of te wel haak je naar boven of naar onderen ???
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.500 seconden.
Lang Yarns