Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenDikke handschoenen - Thinsulate?

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
NaJa View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: Dikke handschoenen - Thinsulate?
    Posted: 26 Januari 2009 om 11:10

Dames,

Ik heb heel leuke wanten voor mezelf gemaakt, maar ze zijn lang niet zo warm als die dikke handschoenen die je zo kan kopen. Ik bedoel van die dingen van het merk Thinsulate.
Zou je dat wat daarin zit zelf ergens kunnen kopen? Hoe moet je dat dan erin doen? Hebben jullie een idee?

Alvast bedankt!

Groetjes

Nathalie
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 26 Januari 2009 om 12:18

Dat thinsulate is een merknaam voor het synthetische voeringsmateriaal.

http://en.wikipedia.org/wiki/Thinsulate

Geen idee of je het zo los zou kunnen kopen. Het is dunner en dichtergevene dan bv fleece, maar misschien dat je dat ook wel kan proberen. Stukje fleece kopen is niet zo duur.

Gewoon de want naknippen van het voeringsmateriaal (ietsje kleiner dan de gebreide want) en deze dan binnenstebuiten in de gebreide want vastnaaien.

odette
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 26 Januari 2009 om 13:03
Ik denk dat een kantenklaar fleece babydekentje nog goedkoper is dan fleece per meter.

Ik heb voor mijn mof twee keer een breisel gemaakt met zo'n lapje watteringsspul erin, ik kan even niet op de naam komen, wat je in donsjacks als tussenvoering doet, dat is ook heel warm. Dan kun je je wanten aan twee kanten dragen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
NaJa View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 26 Januari 2009 om 14:12

Voor je mof???

Fleece is misschien ook een goede oplossing. Ik zag dat fleece in Nederland op de markt heel goedkoop is. Zou het de wind dan wat beter tegenhouden? Zou je zoiets met de hand kunnen naaien?

Groetjes

Nathalie
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 26 Januari 2009 om 15:24

Helemaal winddicht is het misschien niet. Maar het zal zeker veel warmer zijn dan een enkele gebreide want. Als je kleine stiksteekjes gebruikt zou je het best met de hand kunnen naaien. Zit aan de binnenkant - geen mens die het ziet.

odette
Back to Top
Tinkerbel View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 26 Januari 2009 om 15:36
Wat ze wel eens in bijv. noorse gebreide truien als voering gebruiken is een windstopper. Dit is een hele dunne stof die wel ademd maar geen wind doorlaat, maar ik heb eigenlijk geen idee of je dat zo op de markt kunt kopen. Voor de warmte zou je ook kant en klare thermo handschoentjes kunnen gebruiken, maar ja.... ook die zijn niet winddicht  Lastig hoor!!!!!
Groetjes
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 26 Januari 2009 om 18:08
Fleece rafelt niet zo, net als vilt, dat kun je met de hand prima naaien. Misschien is micovezel winddicht? Dat zou je als voering kunnen gebruiken. Ik zou eens in stoffenzaken gaan vragen wat het beste is.

Natalie, ik had voor mijn mof twee lappen gebreid van 30 bij 40 cm, de buitenste van Saskiawol met rafeltjeswol en de binnenste alleen Saskia. Daar heb ik tunneltjes van gemaakt van 30 cm breed en een tunneltje van dat dunne vliesachtige vullingspul, waarvan de naam niet in mijn hoofd wil komen. De tunnels in elkaar geschoven en aan elkaat dichtgenaaid, toen had ik een heerlijk warm mofje voor in de auto. Ik heb handschoenen maat 6. Voor grotere handen heb je grotere lappen nodig.

wat rozengeur.
Back to Top
Roos39 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 26 Januari 2009 om 18:20

Wattine?!!

Rosemarie
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 26 Januari 2009 om 18:27
Ik heb iets 60 plussigs met mijn hoofd, ik weet niet of het wattine was. Hoe harder ik ga denken hoe meer het niet wil opkomen. Ik had een lap gekocht om zelf gebreide applicaties een beetje op te hogen op een babyoverall.

wat rozengeur.
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 26 Januari 2009 om 18:46

Ik zou ook zo snel niet weten hoe dat heet (en ik ben nog maar 42). Je gebruikt het ook bij bv quilen als tussenlaag. Ik zit met het woord fiberfill in mijn hoofd maar of dat is wat jullie bedoelen????. Maar volgens mij is dat niet lekker op je (blote) huid, dat is echt iets om ergens tussen te doen.

Ik denk dat fleece toch wel de beste oplossing zou zijn. Bij (bv de wibra of de action) verkopen ze vaak zo een sprei voor minder dan 5 euro.

odette
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 26 Januari 2009 om 22:29
Fiberfill, briljant, zo heette het in de Beekbergse Wolhal. Dankjewel Odette. Nee, bij mij zit het tussen twee gebreide laagjes in de mof, het is te ruw om zo te dragen .

Bij de Wibra hebben ze heel goedkope spreitjes, inderdaad, ik koop wel eens babyspreien voor de poezen. Die zijn echt niet duur.

wat rozengeur.
Back to Top
NaJa View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 27 Januari 2009 om 09:06

ik heb nog steeds geen idee wat een mof is of waar het voor dient  maar dat ligt misschien aan mij.

Bedankt voor al jullie tips! Het zijn hier nog een weekje solden dus zo'n fleece dekentje zal ik wel ergens goedkoop op de kop kunnen tikken. Voor Fiberfill zal ik naar de stoffenwinkel gaan. Ben benieuwd wat het is. Ik moet echt nog veel leren

Groetjes

Nathalie
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 27 Januari 2009 om 09:36
Een mof is een koker waar je je handen in kunt stoppen om ze warm te houden, soms hangt hij aan een koord om je nek. Je ziet het wel eens in kostuumfilms. Ik had er één bij mijn maxi-jas en knooplaarzen in de 60er jaren. Met daaronder een mini-mini-jurk.

wat rozengeur.
Back to Top
Breimuis View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 27 Januari 2009 om 12:58

Waarmee je breit telt ook mee.

Wol is warmer dan acryl.

Je kan ook twined knitting gebruiken dit is een zweedse noorse techniek met twee bollen gekruisd gebreid die veel dikker is dan normaal breiwerk. Dan kan je ook nog een voering in breien en dan heb je reed ook een extra isolatie laag. (Hiervan heb ik op Ravelry laatst een foto gezien als ik het terug vind zal ik eens zien of er een patroon bij zit)

Het is één maal per jaar moederdag MAAR ELKE DAG IS EEN FRUMMELBEESTENDAG
mijnBLOG
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 27 Januari 2009 om 13:49
Er is ook en techniek waarbij je één steek breit en de volgende afhaalt, en dan in de volgende pen de gebreide steken afhalen en de afgehaalde breien, dan wordt het vanzelf een dubbele laag, die ook warmer en dichter is. Dat is lekker warme voor boorden, sjaals en mutsen en is ook wel te doen met wanten. Je kunt dan ook met twee kleuren breien, zodat de binnenkant een andere kleur heeft dan de buitenkant.

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.656 seconden.
Lang Yarns