Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

van haakpatroon naar breipatroon

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Jenco View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jenco Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: van haakpatroon naar breipatroon
    Posted: 19 Maart 2011 om 19:15

Ik begreep dat je een haakpatroon kan verwerken als breipatroon hoe werkt dit ?

Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer L33ntje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Maart 2011 om 08:58
Het kan in sommige gevallen wel, maar je hebt er wel een hele hoop creativiteit en rekenkunsten voor nodig.

DIt is het probleem : haakwerk is vaster dan breiwerk (en dus niet altijd geschikt voor de zelfde spullen , gebreide babykleertjes worden bijvoorbeeld te stijf als je ze haakt, gehaakte tassen worden te slap als je ze breit enz.  Kijk dus eerst of het stuk dat je wilt omrekenen, geschikt is voor de techniek die je wilt gebruiken.

Tweede probleem : de stekenverhouding is anders. Haakwerk in vasten is ongeveer net zo breed als hoog (scheelt weinig), breiwerk is veel breder dan hoog.

Wat je dus moet doen is de stekenverhouding omrekenen door een proeflapje te haken. Als een breiwerk - bijvoorbeeld - 22 steken bij 34 toeren = 10x10cm, zal dat bij haakwerk eerder 22 steken bij 24 toeren zijn.

De meerderingen en minderingen komen dus eerder, en dat kan zo'n ingewikkelde rekensom zijn, dat je soms beter een papieren patroon kunt maken en  dat er al hakende steeds op kunt passen. In principe moet je van breien naar haken regelmatig toeren weglaten, en bij haken naar breien juist toeren invoegen.

Er is ook een vrij makkelijke methode die echter wel wat voorbereiding vraagt :
Daarvoor teken je het patroon hokje voor hokje op brei-rasterpapier. Dan kun je het uitknippen of overtrekken, en op haakrasterpapier leggen. Patroon overtrekken, hokjes opnieuw tellen, klaar. Voor vesten en truien zou ik het niet doen, maar voor kleinere dingetjes werkt het vaak prima.

Wat je niet kunt doen : het breipatroon gewoon haken (dan wordt het veel te lang) of het haakpatroon gewoon breien (dan wordt het veel te kort). Tenzij de maten in centimeters en niet in toeren wordt gegeven, dus met weinig meerderingen en minderingen kom je er nog wel eens mee weg. Altijd goed blijven opletten / passen  / nameten.

i
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
wikkie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer wikkie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juni 2011 om 14:44

Hallo,

Ik heb een engelstalig boekje gedownload van breien naar haken. Als je er belang bij hebt wil ik het je wel sturen.

Back to Top
Jenco View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jenco Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juni 2011 om 09:46
Ik zou er wel heel blij mee zijn, dus graag. Bedankt
Back to Top
wikkie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer wikkie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juni 2011 om 10:48
Ik heb het verstuurd. Het is wel een groot bestand dus het binnenhalen kan even duren.
Back to Top
wikkie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer wikkie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juni 2011 om 12:22

Jenny

Mijn computer geeft aan dat je emailadres niet klopt. de berichten worden teruggestuurd

Back to Top
Jenco View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jenco Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Juni 2011 om 14:41

Ik heb de link wel ontvangen, bedankt.

Back to Top
jetty View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer jetty Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 December 2014 om 09:00
Hoi, kan je mij ook dat boekje sturen? Lijkt me heel handig!
Alvast dank voor de moeite, 
Jetty
Back to Top
wikkie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer wikkie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 December 2014 om 10:56
Hallo

Het boekje is van breien naar haken. Als je het wilt hebben moet je me even je emailadres sturen. Het is een groot bestand dus het duurt wel even voor je het binnen hebt.

groetjes, Willy
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.594 seconden.
Lang Yarns