Gezocht: iemand die breipatroon wil vertalen |
Reageer ![]() |
Autheur | |
ilonka1234 ![]() Newbie ![]() ![]() Lid sinds: 21 November 2013 Locatie: Nederland Status: Offline Points: 4 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 21 November 2013 om 11:25 |
Hoi allemaal,
ik ben Ilonka en net nieuw op dit forum. Op internet heb ik een heel leuke muts gevonden, die ik graag door mijn oma wil laten breien. Het patroon is in het Engels. Het punt is alleen, dat mijn oma geen Engels kan, en dat ik geen idee heb wat de Nederlandse breitermen zijn. Ik vond al een site met vertalingen, maar ik merk dat ik te weinig verstand heb van het breien om hem goed te kunnen vertalen. Automatisch vertalen hielp al helemaal niet ![]() Wie zou hem voor mij willen vertalen? Alvast enorm bedankt!! Groetjes van Ilonka Visor Beanie PatternWell I finished the hat commission! I think it turned out nicely being the first visor I have ever made and all. Here is the pattern!: ![]() This pattern is done in 1×1 ribbing. It’s up to you what kind of color pattern you use. I personally chose to do a rainbow-striped one. Materials:
Calculate Stitches: For a women’s size, I cast on 126 stitches.If you wish to make a size other than the standard women’s, measure around the thickest part of the head above the ears, then subtract 1” and multiply by gauge (6) Directions: Work in 1×1 ribbing for 5 inches. (This is the point that you will fold the edge up to creating the cuff after the hat is knit. Here is where you can switch colors if you want the body to be a different color from the cuff.) Continue in 1×1 ribbing for 4.5 inches (this is for the women’s size, judge to the best of your ability if you think it should be lengthened or shortened) Now increase or decrease to make number of stitches a multiple of 8 and split number of stitches into 8 even sections and place markers to begin decreases, switch to dp needles when necessary K2tog before every maker every other row and cont. for 2 inches Begin K2tog before every marker every row Bind off when 8 stitches remain Finishing: Using of the plastic canvas, cut 1 visor using the visor template Fold up the hat so that the edge meets 5 inches in (2.5 inches in length when folded) Carefully (don’t snag the hat!) tuck in the visor, stretching the ribbing out across (make sure that the edge still lines up at the 5 inches mark above the visor too) When satisfied, put sewing pins in to hold it in place Stitch the visor in securely with the button thread. (Personally, I would sew through the yarn, splitting it to make it extra secure.) Tacking down the rest of the ribbing is optional |
|
![]() |
|
lidy* ![]() Hobbywonder ![]() Lid sinds: 03 Mei 2010 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 619 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ik heb het zo goed mogelijk vertaald, maar ja ... een aantal termen vind ik ook lastig te vertalen naar het Nederlands. Ik heb de standaardomrekening gebruikt voor inches naar centimeters (kan natuurlijk best een halve cm langer gemaakt worden zodat je van die halven af bent). Hoe de tubular-opzetmethode in het Nederlands heet .... geen idee! Als je de Engelse term intypt op YouTube zijn er wel een aantal filmpjes te vinden. Ik hoop dat de meer ervaren dames hier er ook nog even naar willen kijken en ’t eventueel controleren. Zij kunnen misschien ook zeggen onder welke naam hier DK yarn verkocht wordt en wat voor canvas je oma kan gebruiken voor het maken van de klep. Proeflapje: 6 steken per 2,5 cm. Materialen: - DK garen - Rondbreinaald 3,5-4 (40 cm) -
5 naalden zonder knop 3,5-4 -
Steekmarkeerringen -
Naald met stompe punt -
Plastic
canvas (geen idee hoe dat hier heet. Iets waar je met je naainaald doorheen
kunt steken en wat je in een bepaalde vorm kunt buigen om de klep van te maken) -
Spelden -
Naainaald - Naaigaren in de juiste kleur(en) om de kap mee vast te naaien Stekenberekening: Voor een damesmaat heb ik 126 steken opgezet. Als u de muts groter of kleiner wilt maken dan de standaard damesmaat, meet dan rond het breedste gedeelte van het hoofd boven de oren. Trek er dan ca 2,5 cm af en vermenigvuldig met het anatal steken van het preoflapje (in dit geval 6). Zet het gewenste aantal steken op met behulp van de tubular cast-onmethode (http://www.youtube.com/watch?v=5jefvxJFOpU ) Werkbeschrijving: Brei ca 12,5 cm in
1x1-rib (dit is het gedeelte dat omgeslagen wordt als de muts klaar is. Hier
kunt u eventueel van kleur veranderen als u verschillende kleuren
wilt voor de rand en voor rest van de muts). Brei nog eens 11,5 cm in 1x1-rib (dit is voor de standaard damesmaat – maak korter of langer naar wens). Meerder of minder nu om uit te komen op een veelvoud van 8 steken. Verdeel het werk in 8 gelijke gedeeltes en plaats daartussen markeerringen om te beginnen met de minderingen. Ga zo nodig over op naalden zonder punt. Brei elke toer 2R samen voor elke markeerring. Kant af als er nog 8 steken over zijn. Afwerking: Werk de losse draadjes weg. Knip de klep uit het plastic canvas met behulp van het sjabloon. Sla het onderste gedeelte om zodat de rand in toaal ca. 6 cm bedraagt (3 cm als de rand dubbel omgeslagen wordt). Bevestig de klep aan/in de muts (kijk uit dat de klep nergens blijft haken) en verdeel het breiwerk er gelijkmatig over. Zorg ervoor dat de rand overal (ook boven de klep) zo’n 6 cm bedraagt. Zet de kap met spelden vast. Bevestig de kap stevig met naaigaren. Indien gewenst, kan het breiwerk op meerdere plaatsen met een paar steken vastgezet worden. |
|
![]() |
|
lidwina ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 01 Mei 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 14112 |
Lidy*, wat goed van jou!!
|
|
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen. |
|
![]() |
|
Mutti ![]() Hobbyguru ![]() Lid sinds: 30 Januari 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8175 |
lidy*
petje af ![]() Voor de klep van de pet kun je plastic vellen kopen die ook gebruikt worden om met Quilten mallen van te maken . Ze zijn buigzaam Je kunt ze knippen of snijden Wel even met een schuurpapiertje glad maken anders blijf je haken . Ze zijn te koop in quiltzaken en ik denk ook wel in hobbywinkels DK garen kennen wij hier niet is iets heel ingewikkelds met gewicht Gewoon de wol gebruiken die bij de pendikte hoort en overeenkomt met je proeflapje succes
|
|
![]() |
|
lidy* ![]() Hobbywonder ![]() Lid sinds: 03 Mei 2010 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 619 |
Graag gedaan.Lida en Mutti. Jullie hebben mij (en veel anderen) altijd zó geholpen dat ik graag iets terugdoe (als 't kan).
|
|
![]() |
|
iepie ![]() Duizendpoot ![]() ![]() Lid sinds: 21 September 2012 Locatie: Nederland Status: Offline Points: 309 |
Knap vertaald lidy!
Voor het garen kun je ook op ravelry kijken. Als je zoekt op weight DK, krijg je megaveel resultaten. Zitten ook in Nederland bekende garens bij: http://www.ravelry.com/yarns/search#view=thumblist&weight=dk&sort=best . Daarbij heeft Lidy al goed vertaald dat je 6 steken per 2,5 cm hebt = 24 steken per 10 cm hebt en dit staat op de wikkels genoemd. Is ook een makkelijke manier van zoeken. Naald in een patroon wijkt immers nog wel een af van naald die ideaal gezien bij het garen past en dus op het wikkel genoemd staat. Al is dat bij dit patroon niet zo en komt de naald als het goed is wel overeen. |
|
![]() |
|
Magtelt ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 26 November 2006 Locatie: Apeldoorn Status: Offline Points: 23707 |
Het wachten is op het bedankje.
|
|
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen
wat rozengeur. |
|
![]() |
|
bloem ![]() Hobbyguru ![]() Lid sinds: 16 December 2012 Locatie: Friesland Status: Offline Points: 8326 |
![]() |
|
![]() |
|
ilonka1234 ![]() Newbie ![]() ![]() Lid sinds: 21 November 2013 Locatie: Nederland Status: Offline Points: 4 |
Hoi allemaal,
Bedankt voor jullie hulp! Ik kan de goede wol en de plastic vellen zoeken en kopen, m'n oma aan het werk zetten ;) En dan heb ik binnenkort weer warme oren. Enorm bedankt! Groetjes Ilonka |
|
![]() |
|
pippie ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 10 Juni 2010 Status: Offline Points: 7262 |
De plastic plaat heet bij de quiltzaak paterno-plaat
|
|
![]() |
|
Dankjewel, dan ga ik daar naar vragen!
:D |
|
![]() |
Reageer ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |