Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Provisional cast on

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Lelie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lelie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Provisional cast on
    Posted: 17 September 2014 om 11:24
Hoi allemaal,

Ik heb een heel leuk patroon gevonden voor een sjaal. Deze begint echer met de "provisional cast on".
Na zoeken snap ik nu hoe ik die moet opzetten (met haaknaald?) en dat is ook gelukt. Ik snap nu alleen niet wat de bedoeling verder is.

Ergens op een filmpje zag ik dat ze deze draad er later uithalen, maar laat niet zien wat ze dan verder doen. Kan je hem dan nog afkanten of hoe werkt dit?

Groetjes Lelie

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2014 om 11:36
Ik denk dat je even verder in het patroon moet lezen. Deze opzet wordt meestal gebruikt omdat je later de steken moet gebruiken. Je haalt dan de provisorische haakopzet uit, die je het handigste met een ander garen kunt doen, en de steken die dan los komen te liggen worden gebruikt. Soms gebruikt men deze opzet ook en laat hem zitten om een mooie beginrand te krijgen. Dan wordt hij dus niet uitgehaald.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Lelie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lelie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2014 om 13:36
Ja dat snap ik niet helemaal uit patroon.
Patroon is:

Provisional cast on 240 stitches with waste yarn or circular needle. Work row 1-72 with yarn. Bind off (the provisional cast on and row 72) over 3 stitches with l-cord. Seam the last and finish 3 stitches of the l -cord with kitchener stitch.

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2014 om 14:09
Ik denk dat je op het einde en ook bij de steken van provisorische opzet moet afkanten dmv een Icord. Dan is begin en einde van de sjaal hetzelfde.
Groetjes, Lida.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2014 om 14:14
Groetjes, Lida.
Back to Top
Lelie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lelie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2014 om 14:26
Ja die had ik ook gevonden :) Dank

Dus dan moet ik wel de tijdelijke opzet erafhalen, en dan de steken die daarbij los komen afkanten met i-cord bedoelen ze dan.

Ik ga het proberen! Dank je wel voor het meedenken Embarrassed
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2014 om 14:51
Originally posted by Lelie Lelie wrote:

Ja die had ik ook gevonden :) Dank

Dus dan moet ik wel de tijdelijke opzet erafhalen, en dan de steken die daarbij los komen afkanten met i-cord bedoelen ze dan.

Ik ga het proberen! Dank je wel voor het meedenken Embarrassed
Precies, ik denk ook dat dat de bedoeling is. Misschien kun je op de foto zien of klopt wat wij hier bedacht hebben.
Groetjes, Lida.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2014 om 15:39

Op een breimachine is afhechten met zo'n i-cord heel makkelijk, het is eigenlijk punniken. Met breinaalden lijkt het me eerder martelen.

Waarom noemen ze dat eigenlijk een idioten-koordje (taalnieuwsgierigheid) ?
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2014 om 15:59
Originally posted by lw1463 lw1463 wrote:

Op een breimachine is afhechten met zo'n i-cord heel makkelijk, het is eigenlijk punniken. Met breinaalden lijkt het me eerder martelen.

Waarom noemen ze dat eigenlijk een idioten-koordje (taalnieuwsgierigheid) ?
Hoezo martelen? Ik vind het hartstikke simpel. Daarom noemen ze het ook wel idiotenkoordje, omdat iedere"idioot"het kan.
Ik neem er als het even kan een sokkennaald voor, ook als ik op een rondbreinaald bezig ben, dan zet ik de steken over. Ik brei de 3 steken, want daar gaat het meestal over, schuif het werk naar de andere kant van de naald en brei de 3 steken opnieuw. Je begint in feite aan het einde van de naald met de 2e naald. Met dikke pennen heb ik het nog nooit hoeven doen. Zou het toch moeten dan met de kortst mogelijk rondbreinaald zodat je niet veel hoeft heen en weer te schuiven. De draad goed aantrekken als je begint, zodoende krijg je een mooi rondvallende rand. Bij de sjaal, de Rockefeller moest het aan de zijkanten. Daar neem je dan de laatste 3 steken zonder te breien af. draait het werk en breit de steken, weer de draad aantrekken en je hebt een mooie zijrand.
Groetjes, Lida.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2014 om 16:16
Uhm het lijkt me zo sa-ha-haaai als je dat langs zo'n hele Rockefella (super mooi) moet doen, of is het zo simpel dat je er gewoon een
beetje bij kunt dagdromen ?
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2014 om 16:47
Originally posted by lw1463 lw1463 wrote:

Uhm het lijkt me zo sa-ha-haaai als je dat langs zo'n hele Rockefella (super mooi) moet doen, of is het zo simpel dat je er gewoon een
beetje bij kunt dagdromen ?
Je breit de laatste 3 steken van de naald niet. Maar zet ze zonder te breien op je rechternaald. Je draait je werk om en begint gewoon voor aan. (Alleen zit je draad niet bij het begin van de naald, maar bij de 3e steek.) In dit geval is dat dus de laatste nietgebreide steek van de voorafgaande naald. Je neemt gwoon de draad om de 1e steek te breien. Je trekt dus ahw het werk bijelkaar. Eigenlijk zoals wel vaker een randsteek wordt gedaan. Dan neem je maar een steek af en breit hem wel bij het begin van de naald. Nu zijn het er 3. Dat is alles. 
Groetjes, Lida.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 September 2014 om 13:53
hier moet ik mij toch eens een avond gaan aanzetten om alles terug te lezen want zo klinkt het heel ingewikkeld.
en Lelie is uw vest al af?
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.719 seconden.
Lang Yarns