Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Naaimachinenaalden

Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Naaimachinenaalden
    Posted: 29 Oktober 2014 om 11:27
Ik kwam er gister achter dat mijn voorraad naaimachinenaalden miserabel is Embarrassed. Nou naai ik heel weinig, maar wil ik wel
wat huis tuin en keuken naaiwerk kunnen doen. Blijk ik alleen een set #11 naalden te hebben en in de machine zat geloof ik een #16, that's it Confused.
De huisband wilde zijn beenstukken repareren en heeft zich gered, maar volgens hem zei het overzicht in het boekje dat hij een #14 naald
nodig had.
Wat ik dus nodig heb is een beetje advies, wat vinden jullie dat ik het best aan naalden kan aanschaffen ? Want het aanbod
valt me aan, een combinatie set met verschillende naalden of een bepaalde naalddikte - Help ?
Onder huis tuin en keuken naaiwerk versta ik, losgeraakte naden weer dichten, zoompjes weer opnieuw vastzetten en heel voorzichtig
denk ik eens een kussenhoes oid naaien. En niet te vergeten een lap op een doorgesleten jeansknie zetten.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Oktober 2014 om 11:50
ik weet niet hoe de naalden in nederland verpakt zitten, maar hier heb je zo van die kleine doosjes waar 5 naalden inzitten.
En ik heb overlaatst een doosje voor 'jeans' te stikken gekocht, waar 2 x 90, 2 x 100 en 1 x 110 inzit.
1 doosje met jersey naalden (2x70 en 3x90) en 1 doosje met standaard naalden en daar zit 1x70, 2x80 1x90 en 1x100 in.

omdat ik dus ook zonder naalden zat.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Oktober 2014 om 11:51
Er bestaan speciale jeansnaalden. Inderdaad staat er achter de maat van de naald nog een ander cijfer, bv 14 of 16. (Had er tot dit moment nog nooit op gelet en mij er ook niet in verdiept, geen flauw idee wat het te betekenen heeft.) Dat # tekentje heb ik nog nooit zien staan.
Voor huis tuin en keukengebruik is naalddikte 80 of 90 heel geschikt. Bij dunne stoffen gebruik ik 70. 
Er zijn ook speciale stretch naalden. Die zijn voor gebreide stoffen bedoeld. Vroeger noemde men dat wel naalden met ballpointpunt. Ze hebben dus eigenlijk een ronde punt. Bij een spitse punt zou je in het garen kunnen steken, doordat het materiaal meegeeft zou je het stuk kunnen trekken met het gevolg dat je een gaatje hebt.
Ook zijn er tweelingnaalden. Dit zijn naalden met 2 benen en dus 2 gaatjes en dus te gebruiken voor 2 draden tegelijk. Dit is ideaal om bv mouwen van een t-shirt of het t-shirt zelf korter te maken. Ook deze heb je weer in gewone en stretchnaalden.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Oktober 2014 om 11:54
Ik had mijn verhaal dus kunnen laten, want Bep heeft het al uitgelegd. In Nederland zitten de naalden op dezelfde manier verpakt. Het bekenste merk was altijd Schmitz. Sommige naaimachinemerken hebben hun eigen merk, maar dat zijn meestal ook Schmitz. Toevallig heb ik er pas gekocht die van Prym waren.
Groetjes, Lida.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Oktober 2014 om 12:03
neenee uw verhaal was broodnodig want ik pakte altijd zomaar een naalddikte (wel van de juiste soort).

Die tweelingnaalden, hoe doe je dat dan, 2 klosjes op de naaimachine ook? Ik heb maar 1 plekske daarvoor en hoe zit het dan met de spoelen want er kan maar 1 spoel in een naaimachine, allé bij mij toch
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Oktober 2014 om 12:21
Je zet 2 klosjes boven en rijgt dus 2 draden tegelijk in, daarna iedere draad apart door een oog. Er hoeft maar 1 spoel in. Je krijgt aan de achterkant van je werk een soort van zigzagsteek. Aan de bovenkant 2 stiksels naast elkaar. Door de zigzag aan de onderkant blijft je werk rekbaar, dus ideaal voor gebreide stoffen. Je moet wel van te voren even de steek op een proeflapje proberen. Ik verander de bovenspanning om een mooiere steek te krijgen. Mijn machinespanning heb ik standaard op 5 staan. Dan zet ik hem meestal lager. Hoeveel hangt af van het stof waar ik mee werk.
Heb je maar 1 plek voor een klos? Kijk eens goed, soms is er naast de plek van je klos een gaatje en blijkt er in je naaimachine hulpstukken doosje een pin te zitten die je daar in kunt stoppen, heb je plek voor 2 klossen. Deze optie heb ik pas ontdekt bij de naaimachine van Corneliaz.
Groetjes, Lida.
Back to Top
breienmaar View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breienmaar Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Oktober 2014 om 12:37
kijk eerst ff naar t merk van je masjien!!
heb zelf een singer en t ding wil alleen maar naalden van juist ja singer, bij andere naalden gaat ie gewoon lussen of strak trekken!
Back to Top
JokeP View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer JokeP Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Oktober 2014 om 12:53
Ik gebruik 70 of 80 voor normale stoffen. 90 of 100 voor dikkere stoffen. (geleerd op naailes)
Groetjes,
Joke

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, and today? Today is a gift, that's why we call it present.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Oktober 2014 om 13:22
Effe vandaag nog naar Apeldoorn, naar het stoffenspektakel komen! Er staan twee kramen met een heleboel fournituren. Ze zijn tot 16.30 open, gratis toegang. Op de maandagmarkt staan ook een aantal kramen met fournituren en dinsdags in de wijk De maten staat er 1.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Oktober 2014 om 13:40
Zo ziet het werk er met een tweelingnaald uit.

Magtelt ik zou nooit naaimachine naalden op de markt kopen. Altijd naalden van de beste kwaliteit. Niets is ergerlijk dan je naaiwerk bedorven te hebben door een naald met een braampje. Ook de kwaliteitsnaalden altijd controleren. Soms ben je op een speld terecht gekomen, gevolg een stukje van de punt af. Merk je altijd pas op de meest ongunstige plekken.
Groetjes, Lida.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Oktober 2014 om 13:47
en ik altijd maar denken dat die stiksters zo mooi evenwijdig konden stikken en dat over de hele lengte of breedte zoals je het wilt noemen
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Oktober 2014 om 13:57
Originally posted by bep bep wrote:

en ik altijd maar denken dat die stiksters zo mooi evenwijdig konden stikken en dat over de hele lengte of breedte zoals je het wilt noemen
Ik wil niet opscheppen Bep, maar ik kan het ook zonder tweelingnaald. Dat is nl heel simpel.
Bij het eerste stiksel laat je het machinevoetjes langs een denkbeeldig hulplijntje lopen. Bv de binnenkant van het voetje langs de rand van je naaiwerk. Bij het volgende stiksel, de buitenkant van het voetjes langs het eerste stiksel. Meestal kun je ook nog je naald naar rechts of links zetten, krijg je een andere afstand. Er zijn ook machines waar een je een soort van lineaaltje langs de stiklijn kunt laten lopen.
Voor gewoon stof gebruik ik de tweelingnaald bijna nooit. Voor stretchstoffen altijd vanwege de elasticiteit.
Groetjes, Lida.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Oktober 2014 om 14:04
mijn probleem is dat ik nogal een zware voet heb en te hard aan de stof trek, en als ik dan eventjes verder moet vastpakken om te geleiden, is de stof ook al een eindje opgeschoven en heb ik een mooie gekromde lijn gestikt. Maar het begint te beteren. Geduld komt ook met de jaren zeggen ze en ik denk dat die bij mij zijn intrede aan het doen is.
Daarom waag ik mij nog niet aan kledingstukken te maken, maar blijft het bij overtrekken, dan vallen die krommingen zo niet op.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Oktober 2014 om 15:47
Ik gebruikte # ipv nummer, het staat inderdaad niet op de naaldverpakking. Ik heb dus naar naalden gekeken en werd tureluurs door die
nummertjes. Als ik het goed snap zijn die nummertjes 70 80 90 enz. dus de dikte van de naald, bij de tweelingnaalden heb ik bedacht dat het
getal erachter de afstand tussen beide naalden is. In het Singer boekje staat per stof het type naald dat je moet gebruiken en dat is dus
dat lage getal 11, 14 (even naar boven voor het boekje) 9, 11, 14, 16 en 18 worden genoemd. Ze hebben er ook nog een categorie bij staan - ik word niet goed Dead
Ik ben al een stuk wijzer, maar wat is dus handig om aan te schaffen, zo'n tweelingnaald hoeft nog niet, dan moet ik eerst het andere
goed kunnen lijkt mij.
Volgens het boekje --> 14 (cat 2020) hoort bij middengewicht stoffen, 14 (cat 2045) bij synthetische, gebreide en stretch stoffen en 16 bij middelzware stoffen
Gewoon maar een kudde 14 en 16 ??? aanschaffen en wat jeansnaalden ?
Ik zie wel dat ik wat los maak.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Oktober 2014 om 15:50
Bij mijn favo (2e hands) wol shop op ebay hebben ze naalden van het merk Organ - zou dat wat zijn of moet ik gewoon maar singer
naalden ergens zien te scoren ?
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Oktober 2014 om 15:51
Ik heb even gekeken en in mijn doosje zitten ze gemengd
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Oktober 2014 om 16:02
waar dat ge wel moet op letten als je naalden koopt is of je naalden met een platte kant nodig hebt of niet. ik heb mij laten wijsmaken dat er 2 soorten zijn, met een platte kant en gewoon helemaal rond bijna.
Meestal is het wel met een platte kant aan. (steekt ook gemakkelijker in de naaldhouder dan)
En hier kan je die naalden ook gewoon in de supermarkt kopen.
(wel niet die van singer)
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Oktober 2014 om 16:06
Weer wat geleerd. Ik heb nog nooit op dat 2e getal gelet. Ik heb in mijn voorraad alle diktes, van 70 tot 120. Van stretcht tot jeans en wat er tussen zit. Heb nu dus geconstateerd dat hoe dikker de naald hoe hoger dat andere cijfer is. Ik denk niet dat dat erg belangrijk is. De naalddikte en de soort zijn belangrijk.
Met een jeansnaald kun je net zo goed ander stof naaien, maar hij kan de insteekgaatjes zichtbaar maken. Hrisico is dat je 3 gebroken naalden hebt en nog geen zoom. Het kan ook helemaal goed gaan. 
@ Bep. Je hoeft echt niet aan het stof te trekken als je naait. Je hoeft alleen eventueel bij te sturen. De machines van tegenwoordig hebben een ondertransporteur. Leg er een lapje onder en stik zonder vast te houden. Hij gaat vanzelf vooruit. Alleen bij de eerste steken werkt het niet omdat er dan nog geen spanning op de draad zit en het stof of de draad dan de neiging heeft om in de machine te kruipen, dus dan wel even helpen.
Groetjes, Lida.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Oktober 2014 om 16:10
Nog maar eentje. De meeste naalden hebben een platte en een bolle kant. Een vuistregel is dat de bolle kant zit aan de kant waar je de draad in de naald moet rijgen. En de draad moet je inrijgen vanaf de kant waar het laatste haakje zit van het inrijgen.
En zeker kun je naalden in de supermarkt krijgen. De vraag is alleen wat het voor kwaliteit is. Voor een gewone stevige katoen maakt het niet zoveel uit. Maar voor de rest koop ik mijn naalden in de speciaalzaak.
Groetjes, Lida.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Oktober 2014 om 16:12
Dit is allemaal heel leerzaam. Ik zag doosjes met gemengde naalden en doosje met 5 van 1 soort - ook doosjes met 100 naalden ???
Voor brekebenen zeker ?
@Lidwina, dat jij alle soorten hebt snap ik - maar wat zou je mij als sukkelmientje aanraden om aan te schaffen ?
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.434 seconden.
Lang Yarns