Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Wanten

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Lelie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lelie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Wanten
    Posted: 04 December 2014 om 23:30
Heeft er iemand ervaring in het breien van wanten?
Ik maak er een stel voor een 1 jarige en heb de maten doorgekregen van polsomtrek, breedste gedeelte van de hand en van pols tot langste vinger.

De boord heb ik iets kleiner gemaakt dan omtrek, hij rekt goed en waardoor hij beetje goed 'vast'zit. Maar hoe zit het voor de handpalm? Ik neem aan dat ie iets ruimer moet zitten zodat je handen niet als een worstje zitten toch?
Of zit ik verkeerd te denken..

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 December 2014 om 09:44
Vor zo'n kleintje zou ik drie cirkels maken, zodat je een dierenbek kunt vormen. Dan is er ruimte en kan hij/zij ermee grijpen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 December 2014 om 10:56
Drops design heeft een patroon Little Charly wantjes met en zonder duim .

Misschien heb je daar houvast aan
Back to Top
Lelie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lelie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 December 2014 om 11:10
Moeder wilde graag geen duim omdat ze zijn vinger er toch niet in krijgt. Probleem is dat hij zn wanten altijd uit trekt en dan ijskoude handjes heeft.

Heb nu een boord gemaakt van 13 cm lang met bovenin bij de pols gaatjes waar nog een koord door kan. De want zelf wordt gewoon 1 'koker' zonder duim. Maar wat ik me afvraag is of ik de want breed genoeg heb gemaakt. Zijn breedste gedeelte is 7 cm. en de want is 7,5 cm.

Als het zo een beetje duidelijk is ..
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 December 2014 om 11:31
Mijn kleinzoon trok ze ook altijd uit en zat dan te huilen van de koude handjes en vooral als hij weer in de warmte kwam Ik heb toen aan de binnenkant van het mouwtje knoopjes genaaid en in de boord knoopsgaatjes Je kon er dan zo inpiepen
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 December 2014 om 11:34
ik dacht ergens gelezen te hebben dat je de omtrek moet meten, als de duim in zijn handje is geplooid.

Ik heb bij mij de proef gedaan en in de hand geplooid is de omtrek net iets kleiner dan gewoon een plat hand.

Wel staat er overal dat je de wanten het beste breid met naalden die 1 maat kleiner zijn dan aangegeven op de bol wol. (kwestie van wind doorlaten of niet)
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 December 2014 om 16:38
Of dubbelwandig breien: 1 st afh met draad aan jouw kant, 1 st breien, enz In de volgende naald de afg steken breien en de gebreide steken afh met de draad aan jouw kant.

Mijn kinderen hadden drukkers aan de wantjes tegen het uitdoen en huilen van de kou, zo bleef de want ook altijd aan één of twee drukkers hangen.

Ik vind het wel een heel gedoe. Hebben ze bij Zeeman of Wibra geen wantjes, waar je drukkers of knoopjes aan kunt zetten?

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 December 2014 om 19:44
De gein van wanten voor die kleintjes is dezelfde als de gein van sokken - je kunt ze zo leuk uittrekken. Koordje punniken en aan
iedere kant een wantje vast maken zodat ver weg werpen niet meer kan. Dat koordje zit dan door de mouwen. Moeders zal moeten zorgen
dat ze aanblijven. Of ze groot genoeg zijn - of proberen of even de handjes omtrekken op papier.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 December 2014 om 09:38
Dat koordje is voor de iets grotere kinderen. Ik maakte altijd een lus door het lusje van de jas of van het skipak. Het koordje zorgde ook dat er geen vrijgezelle wantjes op kleuterschool rondzwierven.

wat rozengeur.
Back to Top
Lelie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lelie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 December 2014 om 11:24
Oei dat dubbelwandig breien is nog iets te vergevorderd voor mij :) Maar bedankt allemaal voor de reacties, ik heb er eentje af en de 2e staat op de pennen! Zal foto plaatsen als ze allebei af zijn Smile
@lw, ze wonen niet in de buurt, dus heb de maten alleen doorgekregen. Maar beter iets te groot dan te klein denk ik maar. Dan kan ik er eventueel nog een binnenvoering in maken. Of hij moet gewoon even beetje groeien haha.
Back to Top
Cully View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cully Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 December 2014 om 11:50
Ik had ook altijd zo'n koordje door mijn mouwen met mijn wanten eraan. Ik vond het als lagere school leerling zelf ook wel handig. Altijd mijn wanten bij de hand.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 December 2014 om 15:51
Originally posted by Lelie Lelie wrote:

Oei dat dubbelwandig breien is nog iets te vergevorderd voor mij :) Maar bedankt allemaal voor de reacties, ik heb er eentje af en de 2e staat op de pennen! Zal foto plaatsen als ze allebei af zijn Smile
@lw, ze wonen niet in de buurt, dus heb de maten alleen doorgekregen. Maar beter iets te groot dan te klein denk ik maar. Dan kan ik er eventueel nog een binnenvoering in maken. Of hij moet gewoon even beetje groeien haha.
Ik deed dat voor mijn nichtje, voet op een stuk papier met een potlood omtrekken en dan sokken breien en een beetje marge voor de groei.
Die marge is nodig want je meet op de ene verjaardag binnen de familie en de sokken komen dan 1 of 2 verjaardagen binnen de familie later - altijd spannend en leuk.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.561 seconden.
Lang Yarns