Topje |
Reageer |
Autheur | |
Nancy112
Newbie Lid sinds: 28 November 2013 Locatie: Nieuwerkerken Status: Offline Points: 11 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 05 Januari 2015 om 22:40 |
Hallo,
Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen. Ik probeer een topje te breien in ajour (een makkelijk patroon, want heb daar nog niet veel ervaring mee), maar het aantal steken komt maar niet uit. Volgens het patroon moet ik 88 steken opzetten en loopt het patroon als volgt: Kantst, 2x averecht (omsl, 2s overgehaald samenbr, 1recht, 2s overgehaald samenbr, omsl, 2 averecht). Volgens de uitleg moet ik de naald beginnen met de steek voor de omslag, dus met 1 averechte en dan de steken tussen haakjes herhalen en eindigen met 1 kantst. Als ik die uitleg volg, hou ik op het einde 3 steken over. Als ik vanaf de kansteek begin, dan hou ik nog 1 steek over. Ik heb dan geprobeerd om 87 steken op te zetten ipv 88, dan komt het wel uit, maar dan kom ik in de volgende naald 3 steken tekort. Ik doe duidelijk iets verkeerd, maar ik zie niet wat. Wie kan mij hierbij helpen? Ik kan spijtig genoeg geen foto plaatsen, dus ik hoop dat dit zo een beetje duidelijk is? Alvast bedankt |
|
bep
Hobbyguru Lid sinds: 10 Juli 2014 Status: Offline Points: 12111 |
Post Options
Thanks(0)
|
dus eerst een kantsteek dan 2 averechtse steken en dan zou je moeten beginnen met de steek voor de omslag dat is dus nog een averechtse.
je hebt dus k+a+a (7steken patroon) (12 maal herhalen) 1 kantsteek 3 84 1 = 88 Heb je misschien een link naar het patroon? |
|
|
|
lidwina
Hobbyguru Lid sinds: 01 Mei 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 14087 |
Post Options
Thanks(0)
|
Voor het herhaalgedeelte heb je al 3 steken gebreid. De kantsteek en 2 averecht. 88-3 is 85. Het herhaalgedeelte gaat over 7 steken. 12 keer 7 is 84. Dan nog de kantsteek op het einde en je hebt 85 steken. Dus voor de duidelijkheid nog even: de 3 steken van het begin en je zit volgens mij toch echt 88 steken.
|
|
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen. |
|
Nancy112
Newbie Lid sinds: 28 November 2013 Locatie: Nieuwerkerken Status: Offline Points: 11 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ik heb geen link naar het patroon, het komt uit een boekje van Anna.
Als ik het zo uittel komt het inderdaad uit, maar als ik er dan aan begin en begin met de kantst, averecht, averecht en dan het herhaalpatroon en eindig met een kantst hou ik 1 steek over. Moet ik dan een kantst en 3x averecht doen? Omdat er staat dat ik de naald moet beginnen met de steek voor de omslag. Dus eerst dacht ik dat ik de naald moet beginnen met 1 averechte en de kantst en de andere averechte niet moet breien, maar dan hou ik 3 steken over. |
|
lidwina
Hobbyguru Lid sinds: 01 Mei 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 14087 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ik heb zitten rekenen en rekenen. Maar ik begrijp echt niet waarom je niet uit zou komen. Kantsteek, 2 averecht. Het gedeelte tussen de haakjes gaat over 7 steken. 12 keer 7 steken zijn er volgens mij 84. Daar die eerste 3 bij is 87, plus een kantsteek is 88.
Wat nu? Heb je echt 88 steken op de naald staan? Heb je ergens maar 1 averecht gebreid ipv 2? Heb je op het einde wel de 2 averecht gedaan? Nu ben ik aan het einde van mijn latijn. Er moeten andere deskundigen aan de slag.
|
|
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen. |
|
Mutti
Hobbyguru Lid sinds: 30 Januari 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8173 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mijn man was niet thuis dus heb ik pennen gepakt en hardop zitten breien .
Het klopt helemaal ik houd 88 steken op de pen . Ben begonnen met 1 kantsteek dan 2 av . Vervolgens het patroon omsl samenbr 1 recht samenbreien omsl 2 av . Ik eindig dan met 1 kantsteek . waar ga je in de fout .? Heb je bij het begin je draad de verkeerde kant opgedraaid zodat je 2 steken krijgt ?? Dat lijkt me meer een beginnersfout Je schrijft dat je volgens de uitleg moet beginnen met 1 steek voor de omslag ,volgens mij moet je na je kantsteek plus 2 av steken beginnen met 1 omsl want daar begint je haakje . Ga je daar in de fout ??? |
|
Nancy112
Post Options
Thanks(0)
|
Ik heb er ook al aan gedacht dat ik de omslag verkeerd deed, maar denk het niet. Als ik de omslag wil maken, moet ik de draad toc 1x rond de naald doen en dan de volgende steek averecht breien? Dit klopt toch he? Want dat ben ik niet gewoon om te doen. En de st samenbreien, doe ik 1 afhalen, de volgende steek recht breien en de afgehaalde steek erover halen.
Ik had zelf ook al uitgeteld thuis, ik heb elke keer 88 steken op de naald, dus ik snap ook niet wat ik verkeerd doe. Ik probeer het deze avond nog eens thuis. Alvast bedankt voor jullie hulp xxx
|
|
lw1463
Hobbyguru Lid sinds: 06 Januari 2014 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8028 |
Post Options
Thanks(0)
|
Oeh nee, daar ga je de fout in - een omslag is een omslag niets meer en niets minder.
Knippen en plakken (omsl, 2s overgehaald samenbr, 1recht, 2s overgehaald samenbr, omsl, 2 averecht)
Na de 1e omslag brei je 2 steken samen (hoe zal in het blad staan) en na de 2e omslag brei je 2 steken averecht. Daarom zegt iedereen het deel tussen de haken is 7 steken, 2 steken samen breien (=2) & 1 recht (=1) & 2 samenbreien (=2) en 2 averechte (=2).
Samen (2+1+2+2) = 7.
Dit soort dingen is eigenlijk heel simpel om een gelijk aantal steken te houden wordt voor iedere omslag (steek erbij) ook net zo vaak geminderd (steek eraf)
|
|
Mutti
Hobbyguru Lid sinds: 30 Januari 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8173 |
Post Options
Thanks(0)
|
Als je van av naar recht gaat dan doe je de draad die aan de voorkant zit gewoon naar achteren en brei je de volgende steek recht als je van recht naar av om moet slaan dan sla je je draad om je pen heen .
|
|
bep
Post Options
Thanks(0)
|
Als je van av naar recht gaat dan doe je de draad die aan de voorkant zit gewoon naar achteren over de breinaald (en niet eronder want dan brei je gewoon boordsteek) om het nog ingewikkelder te maken |
|
|
|
Mutti
Post Options
Thanks(0)
|
Bep ,weet je wat het is als je iemand naast je hebt zitten zie je zo waar het fout gaat en is het probleem opgelost maar uitleggen met woorden valt niet altijd goed .
|
|
Nancy112
Post Options
Thanks(0)
|
Daar zit mijn fout dus. Hoe ik de uitleg in het boek zag, leek het dat ik dus de draad om de naald moest doen en dan nog een extra steek breien. Nu weet ik waarom het niet uitkomt. Hartelijk dank voor jullie hulp :-)
|
|
lw1463
Hobbyguru Lid sinds: 06 Januari 2014 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8028 |
Post Options
Thanks(0)
|
Veel plezier vanavond
|
|
bep
Post Options
Thanks(0)
|
jawel het was wel goed uitgelegd maar voor alle duidelijkheid heb ik erbij gezet dat het over de naald moest want anders komt ze misschien nog niet op het juiste aantal uit. ik had het zelf niet zo kunnen uitleggen. En Nancy snapt het nu dus.... |
|
|
|
Reageer | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |