Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Haak patroon vraagje

Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Amethyst View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Amethyst Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Haak patroon vraagje
    Posted: 21 Januari 2015 om 14:57
Ik ben begonnen met een trui maar ik ga al gelijk de mist in. Ik moet namelijk beginnen met een ketting van 85 lossen, so far so good vervolgens 7 toeren stokjes. Nou is mijn eerste toer stokjes ook 85 steken dus dat klopt wel, maar vervolgens heb ik er in toer 2 ineens 87, klopt dit of ga ik inderdaad ergens de fout in. Ik heb gewoon 1 stokje gehaakt in elk stokje van toer 1.

Alvast bedankt voor het meedenken.
All true artists, whether they know it or not, create from a place of no-mind, from inner stillness
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Januari 2015 om 15:05
iets met de keerlossen, die ge moet maken? Die tellen ook als een stokje.
Back to Top
Amethyst View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Amethyst Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Januari 2015 om 15:12
Ja dat weet ik en die tel ik ook als zodanig. Patroon is verder erg beknopt. Het in feite namelijk alleen: Maak een ketting van 85 lossen, haak deze tot een ring. Let op dat het niet gaat draaien. Haak 7 toeren stokjes. Ik moet wel meerderen in dit patroon maar dat begint pas bij toer 8, dus lijkt mij dat de eerste 7 toeren gewoon op 85 steken moeten blijven.
All true artists, whether they know it or not, create from a place of no-mind, from inner stillness
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Januari 2015 om 15:47
Je hebt dus de ketting gesloten tot een ring. Dan begin je dus met 3 lossen om in de hoogte te komen, dat is gelijk het eerste stokje. Als het goed is Izou zeggen: je hebt een telfout gemaakt of 2 keer 2 stokjes in een losse gemaakt. Tel de lossen nog een goed en steek bv een veiligheidspeld in ieder 10e losse. Bij zo'n lange ketting raak je gemakkelijk de tel kwijt. 
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Januari 2015 om 15:47
het klinkt flauw ,maar dan haak je toch ergens stokjes teveel .

Je haakt je ketting ,sluit met een halve vaste 2 lossen- dat is je 1e stokje en dan haak je verder op je nog resterende 84 lossen en dan kom je weer op 85 uit . Je slaat dus je 1e losse van je ketting over want daarvoor in de plaats heb je die lossen = stokje gehaakt . Even vanaf de andere kant je lossen tellen om te zien waar je in moet steken misschien ??
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Januari 2015 om 15:51
Ik zie dat Mutti 2 lossen neemt voor de hoogte. Ik heb nog de ouderwetse manier van 3. Ik denk dat 2 mooier is.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Januari 2015 om 16:21
We waren tegelijk Lidwina .

Ik denk dat het niet veel uitmaakt of je er 2 of 3 neemt als je maar steeds het zelfde aantal aanhoudt .

Twee zit nu eenmaal in mijn systeem denk ik zoals 3 in het jouwe zit
Back to Top
Amethyst View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Amethyst Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Januari 2015 om 17:00
Thanks dames, ik heb idd toch ergens een telfout gemaakt(dyscalculie die me dwars zit waarschijnlijk.), inmiddels alles uitgetrokken overnieuw begonnen en nu net toer 4 afgemaakt en het blijft netjes op 85 steken. Wat 2 of 3 losse om te beginnen betreft eerste toer had ik er 2 maar dat werd wat krap dus hou nu ook maar weer 3 aan.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Januari 2015 om 18:28
Ik doe in plaats van keerlossen eerst een vaste in de eerste steek en dan nog een vaste op de dwarsdraad van die vaste, dan is het eerste stokje iets dikker dan die 2 of 3 keerlossen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Amethyst View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Amethyst Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Januari 2015 om 22:11
Oke volgende probleem, nu bij toer 8 aangekomen, en moet nu dus gaan meerderen met 31 stokjes. IK moet aan het einde van de toer dus in totaal 116 stokjes hebben. Ik heb net geprobeerd het als volgt te meerderen: 2 losse stokjes en dan 2 stokjes bij elkaar. Ik kwam nu echter op een totaal van 113 uit, kom dus 3 stokjes te kort. Ik moet de 31 stokjes gelijkmatig over de toer meerderen.Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Bij toer 16 moeten er weer 31 stokjes bij.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Januari 2015 om 22:33
je zou in toer 8 om de 2,74 stokjes moeten meerderen (85:31)

en bij toer 16 om de 3,74 stokjes (116:31)

nu heb je elk 3de stokje vermeerderd en je komt er 3 tekort zeg je, dan kan je bv in het eerste en laatste stokje ook al meerderen en dan in het midden ook nog eentje. (allemaal gerekend vanuit de toer voor de meerderingen, dus op 1, 43 en 85)

Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Januari 2015 om 23:51
amethyst niet doen tgeen dak gezegd heb, niet int eerste en op tlaatste want dat is voor een rechte lap. Jij hebt een ronde dus zou ik die 85 gedeeld door 3 doen en in het 28ste stokske, het 56ste stokske en in het 84ste stokske een meerdering doen (of daaromtrent naargelang waar je uitkomt met hetgeen je al gedaan had, dus 2 losse stokjes en dan 2 stokjes bij elkaar).

Ik wil geen teuten op mijn geweten hebben.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Januari 2015 om 09:37
Je moet net zoals Beb zegt die delingen maken en dan moet je gewoon een beetje smokkelen .Het is niet anders en op dat aantal zie je dat echt niet .

Als het door je dyscalculie niet lukt moet je het uittekenen dan maak je het inzichtelijk ,maar dat is natuurlijk wel veel werk .

Blijf vragen hoor niet opgeven .

Succes

Back to Top
Amethyst View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Amethyst Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Januari 2015 om 22:18
Oke deze trui is toch een groter probleem dan ik dacht. Het is een trui die van de nek af naar beneden gehaakt wordt, het begint dus met een basis van 85 lossen, en vervolgens stokjes waarbij op toer 8,16 en 24 met 31 stokjes gemeerderd wordt. Uiteindelijk heb je na 31 toeren de basis in elkaar zitten. Nu dan mijn probleem, ik heb deze 31 toeren tellende basis nu klaar en kom er dus achter dat dit patroon niet geschikt is voor kleinere mensen zoals ik. Want wat ik nu heb is voor mij een hele grote ronde poncho, ook leuk maar niet de bedoeling. Ik kan nu even goed wel de splitsing gaan maken maar dan krijg ik bijna een soort dwangbuis.

Nou had ik zelf bedacht om na alles uitgehaald te hebben, overnieuw te beginnen maar dan de basis te stoppen bij 16 toeren. En in deze kleinere basis te meerderen bij toer 4,8 en 12. Zou dat kunnen werken of klopt er dan helemaal niks meer van?
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Januari 2015 om 23:11
ik denk niet dat dat zo goed is, omdat je dan bijna 'een platte ronde' gaat krijgen.

Kan je het patroon niet van onder naar boven lezen en haken? dus beneden beginnen en zo naar boven, dan heb je er een beter zicht op.
Back to Top
Amethyst View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Amethyst Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Januari 2015 om 23:58
Niet echt, want na die 31 toeren stokjes ga je dus een kantpatroon eraan haken, en de manier waarop dat moet gaat er dus echt alleen vanuit dat je vanaf de bovenkant begint.

http://www.ravelry.com/patterns/library/klokkeblomst-bellflower
Dit is de link naar het patroon waar ik dus mee bezig ben.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Februari 2015 om 00:21
als je op 44 projects klikt dan zie je helemaal onderaan, voorlaatste links iemand staan zonder de mouwen. Als dat van u daar al op trekt dan denk ik wel dat je goed zit.

Stom dat er nergens geen centimeter of inchmaten bijstaan want dan was je zeker.

18 rijen = 4 inch = ongeveer 10 cm (een ietsiepietsie meer)

31 toeren zou dus een kleine 7 inch zijn = ongeveer 18 cm.
Back to Top
Amethyst View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Amethyst Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Februari 2015 om 20:28
Heeft even geduurd(bezig met de naaimachine en met de moogly CAL) maar ik heb het even gemeten, ik kom op 42,5 centimeter uit nu. Ik heb overigens ook een berichtje achtergelaten op ravelry bij een van de mensen die ook dit patroon gemaakt heeft en even gevraagd of zij weet wat de maat van dat stuk moet zijn. En anders ga ik denk ik nog even een bericht richting de ontwerpster doen. Heb nog niks uitgehaald zolang ik niet weet wat er verder mee moet gebeuren.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Februari 2015 om 23:23
zeg, amethyst, welke uitvoering heb je genomen om te haken, want de uk double stitch is gewoon een vaste en de treble uk is een stokske.

misschien dat het daaraan ligt?
Back to Top
Amethyst View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Amethyst Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Februari 2015 om 23:53
Ik heb de US uitvoering double crochet=stokje gepakt. Maar ik ben nog eens op ravelry bij de projects aan het neuzen geweest en kom er nu dus achter dat het patroon inderdaad in UK termen geschreven is. Dus moet inderdaad vasten haken en geen stokjes... Lekker slim bezig weer dus. Maar weet dan nu in ieder geval wel dat alles uitgehaald kan gaan worden.

Bedankt voor het meedenken Bep!Smile
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.484 seconden.
Lang Yarns