Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

verspringen van rondjes naar spiraal?

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
rathmiron View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer rathmiron Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: verspringen van rondjes naar spiraal?
    Posted: 11 Maart 2015 om 16:42
omdat bij spiraalhaken de kleurwissel altijd wat meer zichtbaar is dan bij rondjes haken vroeg ik me af of het niet mogelijk (en er goed uitziet) zou zijn om eerst te beginnen met rondjes haken, dan de kleurwissel te maken, en dan na een toer ofzo door te gaan in spiraalhaken. heeft iemand dat al eens geprobeerd?
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Maart 2015 om 00:24
je moet eens bij tips en trucs kijken daar staat een link naar een filmpje over kleur wisselen.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Maart 2015 om 18:38
ik denk wel dat dat te doen is als je maar 1 keer van kleur moet wisselen en dan zal je dat moeten doen met een halve vaste denk ik om geen 'hoogte' te krijgen
Maar als je bv een gestreept iets in het rond haakt dan heeft het weinig zin om om te schakelen.
Back to Top
rathmiron View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer rathmiron Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Maart 2015 om 18:41
nee, ik dacht ook al dat het met vaak wisselen niet zou lukken. ik zal het nu gaan proberen bij de hoefjes van een koe die ik over een tijdje ga maken
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Maart 2015 om 18:42
laat je dan weten wat het resultaat is? of het uitmaakt of niet?
Back to Top
rathmiron View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer rathmiron Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maart 2015 om 07:36
OK, zal ik doen
Back to Top
rathmiron View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer rathmiron Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 April 2015 om 20:23
ik heb het geprobeerd maar het liep niet echt lekker. wel heb ik iets anders geĆ«xperimenteerd, en ik vind het best wat geworden. 
normaal ziet kleurverspringen er bij spiraalhaken er zo uit:

ik heb bedacht om bij de voorlaatste steek die je in het zwart steekt, en de eerste steek die je in het wit  steekt de naald inde onderliggende toer te steken, op zo'n manier: 

en daarna gewoon verder haken. het ziet er dan zo uit:

je ziet wel dat de steek bij het witte iets dikker is, maar de kleuren liggen wel wat beter op elkaar vind ik
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 April 2015 om 22:01
het verspringen valt zo idd minder op.
en misschien nog minder als je de laatste 2 steken zwart in halve vasten haakt en dan naar wit overschakelt en dan
bij die laatste witte heb je er misschien maar 1 vaste te haken in de onderliggende toer en een halve vaste in die eerste witte. (zal wel wringen worden met de haakpen dan).
Back to Top
rathmiron View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer rathmiron Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 April 2015 om 22:11
zou kunnen. dat zal ik wel proberen met het andere pootje morgen
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 April 2015 om 09:47
Ik heb eens een filmpje gezien waarin de toer van de 1e kleur werd gesloten door de steek af te maken met behulp van een stopnaald, waarna  de nieuwe kleur in de volgende toer werd aangehecht. Dat gaf een mooi resultaat. Zo kun je ook het scheeflopen van de naad voorkomen.
Ik heb geprobeerd het nu even snel terug te vinden, maar dat lukt niet. Ik speur vanavond wel ff verder (in mijn geheugen en op het net)

Waar regels zijn stopt het denken (bron Omdenken)
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 April 2015 om 14:55
Niet wat ik eigenlijk zocht, maar het lijkt me ook een goede tip: http://www.youtube.com/watch?v=BM7vSwjEn6o
Ik zoek verder
Waar regels zijn stopt het denken (bron Omdenken)
Back to Top
JokeP View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer JokeP Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 April 2015 om 15:47
Originally posted by Hulten1 Hulten1 wrote:

Ik heb eens een filmpje gezien waarin de toer van de 1e kleur werd gesloten door de steek af te maken met behulp van een stopnaald, waarna  de nieuwe kleur in de volgende toer werd aangehecht. Dat gaf een mooi resultaat. Zo kun je ook het scheeflopen van de naad voorkomen.
Ik heb geprobeerd het nu even snel terug te vinden, maar dat lukt niet. Ik speur vanavond wel ff verder (in mijn geheugen en op het net)

Als ik in toeren haak i.p.v. spiraal dan gebruik ik inderdaad de methode met de stopnaald. Je ziet dan helemaal niets van de kleurwissel. Maar dit werkt niet bij spiraalhaken.
Groetjes,
Joke

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, and today? Today is a gift, that's why we call it present.
Back to Top
rathmiron View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer rathmiron Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 April 2015 om 22:58
ik heb het geprobeerd bep, maar het zag er minder mooi uit. je zag een beetje een deukje in de hoogte waar het lager werd door de halve vasten. ik ga maar gewoon mijn techniek verder gebruiken.

edit: ik heb alleen direct na de kleurwisseling 1 halve vaste in wit gehaakt, en daarna bij de laatste zwarte en die halve vaste in de voorgaande toer, daardoor is de verdikking bij heb wit nog wat minder zichtbaar.

wat me wel is opgevallen is dat het mogelijk alleen zo mooi kan met een vermindering (of meerdering?) voor de 'speciale steken'. in dit patroon moest ik in de laatste 2 minderen, dit moest ik dus al een terug opschuiven, anders ging deze techniek niet, en ik heb een gewone mindering gebruikt, want een onzichtbare mindering op een andere kleur vind ik er niet zo mooi uitzien. bij deze 2e poot probeerde ik eerst de mindering wat verder terug op te schuiven, maar omdat die 2 speciale steken wat groter zijn, stak dat best wel af tegen de gewone andere steken. 
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 April 2015 om 07:02
hetgeen je hier op de foto laat zien, ziet er goed uit, is mijn mening.
Back to Top
rathmiron View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer rathmiron Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 April 2015 om 08:04
dankjewel
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.344 seconden.
Lang Yarns