Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Net weer begonnen

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Muttie View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Muttie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Net weer begonnen
    Posted: 27 Mei 2015 om 20:24
Ik ben net weer begonnen met breien en vind het nog steeds zo leuk als vroeger.
Ik loop tegen de maatvoering aan. 
Als ik bijv. volgens het patroon naald 6 mm gebruik en bij 17stx23 nl. op 10x10 cm moet uitkomen, dan klopt dat niet. Ik heb 14stx20nld nodig om op 10x10 te komen.
Als ik dan een kleinere naald neem, wordt het breiwerk veel te dicht. Hoe reken ik dit om, zodat ik wel dezelfde naald kan blijven gebruiken?
Dank alvast voor de tips.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Mei 2015 om 21:22
Heb je dezelfde dikte garen als er wordt aanbevolen? Heb je de dunnere naalden geprobeerd en waar kom je dan uit? Ik vind het verschil nl erg groot. 
Als jij tevreden bent over het breiwerk zoals het is, zou ik allereerst het proeflapje eens wassen en kijken hoe de maten dan zijn. 
Wil je dan altijd nog zo verder gaan dan moet je de maten van het breipatroon dat jij wil gebruiken erbij halen. bv het moet 40 cm worden. Dat is dan 4 keer 14 steken bij jouw. Voor de lengte geldt hetzelfde. Als je geluk hebt is het een patroon met meerdere maten en kun je een van de andere maten gebruiken voor de steken aantallen. Maar het blijft rekenen en controleren tot het einde. 
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Muttie View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Muttie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Mei 2015 om 22:47
Dank je wel. Ik ga ermee aan de slag.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Mei 2015 om 23:00
ik brei altijd volgens mijn eigen berekening en nooit volgens wat het patroon zegt.

In feite moet je breien met een lintmeter. Eerst de eigen maten nemen en dan kijken hoeveel steken en naalden je nodig hebt om 10x10 cm te hebben en dan het rekenmachientje erbij nemen

Efkes uw vb. volgen : 14 x 20

en uw rugpand moet vb. 53 cm breed zijn en de lengte 62

dan moet je dus 53 x 1,4 doen is 74,2
en de lengte zijn dan 62 x 2 is 124 toeren.
en dan moet je nog kijken natuurlijk naar welk patroon het is en het aantal steken dat een patroondeel heeft.

Maar meestal brei ik 30 steken en 25 toeren (waarom weet ik ook niet, maar dat is zo standaard bij mij al altijd geweest) en dan meet ik dat en dan komt de berekening die dan ingewikkelder is dan als je gewoon 10x10 cm pakt.
Want als die 30 steken 14,5 cm is en die 25 toeren 9 cm
dan ziet mijn berekening er als volgt uit
30 : 14,5 x 53 = 109,6
en 25 : 9 x 62 = 172,2 toeren

Maar als je idd op 10 cm telt dan is het makkelijker omrekenen.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Mei 2015 om 13:20
Zeg Bep, waarom maak je zo'n ingewikkelde berekening? Het maakt toch niet uit of je proeflapje 30 steken heeft. Je meet 10 cm op je lapje, zet een speld bij begin en einde en telt je steken ertussen in. Klaar. Wat de lengte betreft meet ik altijd ter controle. Bij mij komt de lengte nl nooit overeen met de gewenste maten. Maar dat kun je aanpassen, alleen beetje opletten met meerderingen en minderingen. Vroeger gaven patronen altijd de lengte in cm aan, naalden moest je zelf uitzoeken. Was wel handig, als je graag vlug klaar wilde zijn trok je een beetje aan je breiwerk!!!. Heb ik toch een tijdje geleden gelezen dat je het breiwerk een beetje moet rekken. Maar wat is een beetje? 
Groetjes, Lida.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Mei 2015 om 13:41
ik weet niet hoe dat komt maar ik doe dus altijd 30 steken, waarschijnlijk omdat ik er tegenop zie dat als het met naald 2 of 2,5 is dat ik al moet beginnen met veel meer steken om aan 10 cm te komen (en als het met een effect is vb kabel heb je er al meer nodig) en dan is de goesting al over. Dus daarom 30 steken en dan kan het zijn dat ik maar aan 6 cm of zo kom en dan bereken ik het daarop.
In feite luiaardij.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Mei 2015 om 14:14
30 steken 6 cm, dat zijn wel erg dunne pennen Bep. Maar als jij het gewoon bent zo te doen, waarom niet dan? Ik kijk altijd op de wikkel wat ik moet hebben voor 10 cm. Als het erg veel steken zijn zet ik er zoveel op dat het ruim de helft is, dus in ieder geval 5 cm.
Groetjes, Lida.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Mei 2015 om 14:49
de breimachinenaalden van vroeger kunnen heel dun zijn. Handmatig brei ik meestal met een 3 of een 3,5 en als het heel vlug moet gaan een 6 of een 8. Maar soms (sokken bv is met een 2 of een 2,5)
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.719 seconden.
Lang Yarns