Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Proeflapje klopt niet

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Aranince View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aranince Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Proeflapje klopt niet
    Posted: 31 Mei 2015 om 13:03
Ik ben van plan om dit vest te gaan breien: 

Nu ben ik begonnen aan het proeflapje. Nog nooit eerder gedaan, maar het werd mij sterk aangeraden als je een vest gaat breien. 

Maar nu komt mijn proeflapje qua breedte maar niet uit. Ik weet van mezelf dat ik vrij strak brei. Nu ben ik juist heel losjes gaan breien maar de verhouding blijft alsmaar niet kloppen.
De breedte van mijn lapje is 8cm ipv 10 cm. De hoogte klopt wel.

Ik heb gebreid met Drops Kid Silk (2 draden) en naalden 5mm. Zoals in het patroon staat aangegeven. Er staat wel achter geschreven:  of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 17 st x 22 nld in tricotst met 2 draden Kid-Silk = 10 x 10 cm.

Wat kan ik nu het beste doen? Een dikkere naald (6mm?) gebruiken? Maar dan klopt de hoogte misschien ook niet meer, die nu dus wel klopt.

Het garen is voor 3mm naalden. Ik brei wel met 2 draden, maar kan ik dan wel 6mm naalden gaan gebruiken? 

Ik had zo veel zin om mijn eerste vest te gaan breien, maar nu al bij het proeflapje zie ik het niet meer zitten haha. Heel graag advies wat ik het beste kan doen nu. Ik zou het zo zonde vinden als het vest veel te klein zou worden. Alvast bedankt!
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Mei 2015 om 13:14
Je kunt bij tricotsteek ook pennen met een half maatje verschil nemen, recht op een halve maat dikker dan averecht. Dat is een oude truc, maar misschien werkt hij nog.

En als je echte wol hebt, is het verstandig om het proeflapje te wassen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Mei 2015 om 14:36
Je breit ook niet precies 17 steken en 22 naalden - je breit een groter aantal steken en naalden, want anders is de verleiding groot om er aan
te lopen trekken om op de juiste maat uit te komen. Voor sommige typen garen zeker wol moet je een proeflap ook echt eerst wassen.

Back to Top
Aranince View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aranince Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Juni 2015 om 13:21
Dankjewel voor de antwoorden!

Wat ik ook doe, het blijft 8cm.. Ik ga het vanavond nog een keer proberen. Waarschijnlijk met een andere naalddikte. Misschien dat ik gisteren na het zoveelste lapje wat te gefrustreerd was Smile Vanavond nog eens rustig proberen
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Juni 2015 om 17:35
Aranince maak dan nu een proeflapje dat minimaal 4 steken groter is dan de 10 cm die je zou moeten hebben. Bij jouw patroon zouden 17 steken 10 cm moeten zijn. Jij zegt dat het bij jou maar 8 cm is.
Houdt er ook rekening mee dat je bij een proeflapje vaak strakker breit dan bij het hele vest.

Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Aranince View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aranince Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Juni 2015 om 13:22
Gisteravond onverwachts bezoek, dus geen tijd meer gehad om er nog een te maken.

Maar ik was aan het denken om het vest een maat groter te breien. Zou het dan niet uitkomen? Als ik maat M brei, dan wordt het een maat S (die ik nodig heb). Of is dit niet goed gedacht van mij?
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Juni 2015 om 14:00
Je zei dat bij jou 17 steken 8 cm is. De breedte beneden is 40 cm. Dat is dus 5 x 8 cm. Dat betekent dat je 5 keer 17 steken moet hebben. Dat zijn dus 85 steken, plus aan beide kanten een kantsteek is 78 Dat komt dichter in de buurt van XL. Ik moet zeggen dat ik verschil te groot vind. Probeer eens pen 6.
Brei jij erg strak?
Ik heb nu een vest gebreid van Drops Merino Fine. Het ligt nu te drogen. Het proeflapje klopte , maar nu lijkt het een stuk groter geworden. Ik had het proeflapje gewassen. Maar het blijft een groot verschil, een proeflapje breien of een heel vest. Nu maar hopen dat het tijdens het drogen krimpt!!!
Groetjes, Lida.
Back to Top
Aranince View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aranince Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Juni 2015 om 16:24
Alleen al het proeflapje is al behoorlijk lastig haha

Ik heb met pen 6 geprobeerd, maar ook daar lijkt het  meer op 9cm dan op 10 cm uit te komen. Ik word er niet helemaal goed van.. Wink Maar met pen 6 vind ik het resultaat wat minder mooi. Het is veel losser en doorzichtiger. Met pen 5 vind ik het mooier eigenlijk.

Ik brei trouwens vrij strak ja. Maar het proeflapje heb ik zo los mogelijk gebreid. Ik geloof niet dat het nog losser kan Smile. Het losser breien, breit trouwens wel fijner dan strak breien haha, maar dat terzijde Smile

Ik ben nog aan het denken hoe ik het nu aan ga pakken. Ik wil eigenlijk gewoon beginnen... Morgen zie ik mijn moeder en ga haar eens om raad vragen. Alhoewel het al ruim 25 jaar geleden is dat zij voor het laatst gebreid heeft, misschien dat zij nog een oplossing heeft. 
Ik ben er toch aan het denken om maat M ipv S te gaan breien...

Hoe is het met jou vest afgelopen, Lidwina? 
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Juni 2015 om 16:49
Mijn vest is bijna droog en lijkt weer gekrompen, haha. Ik moet zeggen dat ik er behoorlijk nerveus van ben geworden. Het was veel werk en stel dat het dan veel te groot zou blijken te zijn, ik moet er niet aan denken. Ik ga aan het volgende project beginnen. Dus eerst het proeflapje weer!!!!
Je zegt dat je geprobeerd hebt losser te breien. Dat kun je bij zo'n lapje wel volhouden, maar het is moeilijk om een heel werk een andere brei manier vol te houden. Ik heb mij nu aangeleerd om de averechte pen strakker te breien. Het werk wordt veel regelmatiger, anders had ik altijd een soort van lijn iedere 2 naalden. Ik moet nu weer opletten dat ik de rechte naald niet te strak ga breien, is het effect weer weg. Het blijft handwerk en voor een mooi resultaat moet je voortdurend bij de les blijven.
Ik denk dat je het handigste de maat aan kunt passen. Het belangrijkste is dat je je werk mooi vind en dat het past. Dat patroon is maar een hulpmiddel, meestal handig, soms lastig. Ik moet er altijd op letten dat ik de mouwen korter moet maken, dus de meerderingen anders verdelen. Dat krijg je als je zo'n onderdeur bent.
Groetjes, Lida.
Back to Top
dientjes View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer dientjes Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Juni 2015 om 17:24
wat je kunt doen een proeflapje maken niet van patroon maar van het label van het garen en je bovenwijdte meten en dan kijken welke maat
bij jou aantal steken zit
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Juni 2015 om 12:00
Het proeflapje moet je breien zoals je altijd breit, want speciaal strak of los breien hou je geen vest lang vol. Ik vind het vaak slecht
uitgelegd staan, maar het is de bedoeling dat je meer steken opzet en meer toeren breit dan wat zij aangeven voor 10x10.
En ik vind 1 keer wassen nuttig. En dan spelden en op laten drogen en dan zonder al te veel trekken en rukken tellen hoeveel toeren/steken
er bij jou in een vierkant van 10 x 10 passen.
Back to Top
dientjes View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer dientjes Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Juni 2015 om 17:40
niet naar patroon maar naar label en de aantal aan de maat van het patroon aan te passen
Back to Top
Aranince View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aranince Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Juni 2015 om 13:18
Heel erg bedankt voor de hulp iedereen! Deze tips zijn echt fijn, als ik google dan kom ik op pagina's waar het niet altijd even duidelijk staat uitgelegd. Mijn eerste proeflapje had ik ook gedaan met 10 steken... op de website waar ik info vandaag had gehaald stond niks dat ik er meer moest breien.
Maar dankzij lw1463 werd dat toch vrij snel duidelijk. Smile

@Lidwina: Je vest is echt prachtig geworden! Maar dat heb ik je al in je eigen topic verteld Big smile Ben er helemaal jaloers op haha
Succes alvast met je nieuwe project, en je nieuwe proeflapje. Ik heb nu al een hekel gekregen aan proeflapjes breien haha Big smile

Ik had eigenlijk nog een klein vraagje... Hopelijk kan iemand mij nog helpen. Ik stel hem maar even hier, dan hoef ik niet een heel nieuw topic te openen.

Er staat in het patroon dat ik bij een hoogte van 10cm 1 steek aan iedere kant moet minderen. Moet ik dan de eerste 2 steken en de laatste 2 steken samen breien? En aan de rechte kant?
Of een andere manier van minderen? Of de op een na laatste steken samen breien? Ik heb veel technieken geleerd tijdens het breien van knuffels, maar het is me nooit duidelijk geworden waarom welke mindering techniek werd gebruikt.

Er staat bij het patroon wel 'Tips voor het minderen (hals)', maar dit geldt dan alleen voor de hals lijkt me?
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Juni 2015 om 13:39
Dank je wel Aranince. Proeflapje breien vind ik ook niet leuk.
Minderen kun je op verschillende manieren. Als ik aan beide kanten 1 steek moet minderen doe ik het meestal door de 2 steken samen te breien. Maar je kunt ook 1 steek afkanten, dus 2 breien en de 1e over de 2e halen. Als je meerdere steken moet minderen kan het alleen aan het begin van de naald. Als het voor een ronding is, dus hals of armsgat, brei ik de 1e steek niet, neem hem alleen naar de rechternaald, daarna de steken gewoon breien en afkanten zoals gebruikelijk. Ik vind de overgang geleidelijker op deze manier.
Groetjes, Lida.
Back to Top
dientjes View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer dientjes Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Juni 2015 om 13:40
de steken de hals niet afkanten maar daar kun straks het mooier mee makbegin boordjes kun het beste met oneven naalden breien
is de mooie kant buiten

ja het minderen is goed beschreven
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Juni 2015 om 17:01
Bij minderingen, die aan beide kanten moeten, doe ik dat meestal met steek 2 & 3. Je hebt allerlei verschillende minderingen en die
zien er uiteindelijk anders uit. De een leunt wat meer naar rechts, de ander meer naar links. Bij sokkenbreien zie je dat altijd mooi
als je naar de minderingen voor de tenen kijkt.
In deze link staan wat foto's, dan krijg je misschien een idee.
Back to Top
Aranince View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aranince Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Juni 2015 om 17:41
Dankjewel, lidwina, dientjes en lw1463! 

En dank je voor de site, lw1463. Daar is inderdaad goed te zien hoe het resultaat is. Erg handig Smile
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.656 seconden.
Lang Yarns