visserstrui |
Reageer |
Autheur | |
alitamaria
Newbie Lid sinds: 03 Oktober 2015 Locatie: noardburgum Status: Offline Points: 2 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 03 Oktober 2015 om 12:13 |
Is er iemand die een patroon heeft voor een visserstrui of schipperstrui voor dames en kan ik dit dan kopen of gebruiken
|
|
breienmaar
Hobbyguru Lid sinds: 07 Juli 2012 Locatie: noordwijk Status: Offline Points: 5582 |
Post Options
Thanks(0)
|
hoi dr is pas een heel boek uit over visserstruien en hun patronen
|
|
bep
Hobbyguru Lid sinds: 10 Juli 2014 Status: Offline Points: 12111 |
Post Options
Thanks(0)
|
http://freppi.com/Patronenvisserstrui.aspx
hier kan je er ook een vinden. En voor het vrouwenmodel zou ik de hals wat veranderen. Lees ook de hartelijk welkom daar staat uitgelegd waar je je emailadres kan zetten zodat iemand je wat kan toesturen. |
|
|
|
bloem
Hobbyguru Lid sinds: 16 December 2012 Locatie: Friesland Status: Offline Points: 8325 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ik dacht dat een vissers trui aan de voorkant een ritssluiting had ??
|
|
oant Sjen
|
|
bep
Post Options
Thanks(0)
|
awel bloem, ik dacht dat ook. Ik heb vroeger eens een visserstrui gekocht en dat was er idd een met een ritssluiting vooraan.
Als je goegeld krijg je vele visserstruien en er staan er heeeeeel weinig tussen met een ritssluiting. Ofwel is het de benaming die is veranderd en meer naar een patroon verwijst, een visserspatroon, zullen we maar zeggen. Want de visserstruien van vroeger zoals ik mij die herinner zijn in een ribbelsteek gebreid en een tiret erin. |
|
|
|
bloem
Hobbyguru Lid sinds: 16 December 2012 Locatie: Friesland Status: Offline Points: 8325 |
Post Options
Thanks(0)
|
wat is een tiret ?
|
|
oant Sjen
|
|
bep
Post Options
Thanks(0)
|
een rits
tiret komt van het franse tirer (trekken) |
|
|
|
breienmaar
Hobbyguru Lid sinds: 07 Juli 2012 Locatie: noordwijk Status: Offline Points: 5582 |
Post Options
Thanks(0)
|
dames voor de uitvinding van de rits, hadden vissterstruien er geen natuurlijk,
ieder dorp had zn eigen patroon, dat vergemakkelijkte het identificeren als er iemand aanspoelde! ze zaten erg strak,met te korte mouwen voor onze begrippen, en stonden stijf van ellende, vis, zout, zweet ed |
|
nldutchy
Hobbyguru Lid sinds: 29 Juni 2010 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 3778 |
Post Options
Thanks(0)
|
Volgens mij hadden de schippers een rits in hun trui, een schipperstrui dus maar Magtelt is de kenner, die heeft verschillende boeken, in elk geval 1, van Stella Ruhe, hierover....
|
|
Leef vandaag want niemand heeft je morgen beloofd (KWF)
http://krealene.wordpress.com Marlene aka nldutchy |
|
lw1463
Hobbyguru Lid sinds: 06 Januari 2014 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8028 |
Post Options
Thanks(0)
|
Volgens mij hebben de moderne W&Z schippertruien een rits, die stoere bonken hadden thuis stoere wijfjes met haar op de tanden en
die maakten de truien zonder rits, lijkt mij ook logisch, die verroest alleen maar op Z
|
|
Mutti
Hobbyguru Lid sinds: 30 Januari 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8173 |
Post Options
Thanks(0)
|
De truien waren expres strak zodat ze nergens achter bleven haken of de mouwen nat konden worden wat niet prettig werkte ( de handen uit de mouwen steken misschien ?) . Dat van dat aanspoelen heb ik ook altijd gehoord . De gouden oorringetjes die de zeelui droegen hadden ook een doel , Van het geld dat die ringetjes opbrachten bij verkoop kon de ter aarde bestelling dan betaald worden .
|
|
Magtelt
Hobbyguru Lid sinds: 26 November 2006 Locatie: Apeldoorn Status: Offline Points: 23668 |
Post Options
Thanks(0)
|
Visserstruien zonder rits zijn van vóór de tweede wereldoorlog, schipperstruien met rits aan de hals van na die oorlog. De bevrijders droegen truien met een ritsje aan de hals en dat werd toen ineens stoer gevonden.
Sommige visserstruien hebben een koordje in de hals met pompons aan het uiteinde. Er zaten nog wel eens kwallen tussen de vangst en als die bij het sorteren gif spoten, kon de visser met de pompon zijn oog uitvegen. Stella Ruhe heeft twee boeken over visserstruien geschreven, het tweede moet ik nog aanschaffen. Er is een ouder boek, dat vast nog wel op marktplaats te vinden is. Ik heb wel een speciaal boek over Zeeuwse visserstruien gekocht. De patronen zijn voor mannen, vrouwen en kinderen en er zit copyright op. |
|
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen
wat rozengeur. |
|
Marileen
Hobbyguru Lid sinds: 13 November 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 4191 |
Post Options
Thanks(0)
|
Goh....ik wist dit allemaal niet
Wat leuk om het te lezen!
|
|
Magtelt
Hobbyguru Lid sinds: 26 November 2006 Locatie: Apeldoorn Status: Offline Points: 23668 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dat identificeren schijnt een fabeltje te zijn. Want een vrouw, die trouwde met een visser uit een dorpje verder, hield gewoon de patronen uit haar eigen dorp aan.
Stelle Ruhe vertelde, dat ze op haar zoektocht vaak het antwoord kreeg, dat dat dorp geen specifieke visserstrui had. Vroeg ze dan naar foto's in het museum, dan stonden daar wel degelijk speciale truien op. Daar keek men overheen. Het opvallende was dat alle niet-vissers op die oude foto's een hoed, colbert en broek droegen en de vissers truien en eventueel mutsen. Verder hoorden gebreide truien tot het ondergoed. |
|
wat rozengeur. |
|
Magtelt
Post Options
Thanks(0)
|
Misschien liggen die boeken in de bibliotheek. Ben je geen lid, dan mag je het wel in de leeszaal inkijken.
|
|
wat rozengeur. |
|
Reageer | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |