Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

berekenen hoeveelheid garen

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
zeeltje View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer zeeltje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: berekenen hoeveelheid garen
    Posted: 12 Oktober 2015 om 17:04
Hoe bereken je het volgende: je hebt een bol garen. Hierop staat vermeld: naalddikte, stekenverhouding en looplengte. Als je volgens die gegevens gaat breien: hoe groot wordt dan één vierkant. Kortom: wat is de rekenformule? Confused
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Oktober 2015 om 17:14
strikvraag?
de stekenverhouding is gewoonlijk voor een lapke van 10 cm op 10 cm.

Dus 10 cm².
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Oktober 2015 om 17:18
Op de wikkel staat het aantal steken en aantal naalden om 10 vierkante cm te krijgen. En het gewicht per bol. Brei je nu precies dat aantal steken en naalden, dan kun je je lapje wegen. Dan heb je het aantal grammen per 10 vierkante centimeter (hopen dat je lapje precies de goede maat heeft.) Deel het aantal grammen dat je lapje heeft op het aantal grammen dat de bol in totaal weegt. Nu weet je hoeveel vierkante centimeters je uit een bol haalt.

Elk rekenwonder kan het. Ikke niet, zo werk ik niet. Ik koop een heleboel garen en zie wel waar het schip strandt. Ik heb nog nooit te weinig gehad.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Oktober 2015 om 17:51
het hangt ook nog af van welke steek je gebruikt want op de bol is het in tricotsteek aangegeven.

Dus als je bv kabels breit zal je meer steken moeten opzetten om aan 10 cm te komen.

Ja kan ook het lapke breien van 10x10, dat terug aftrekken en de looplengte van het gebruikte garen meten en dat als deler gebruiken van de looplengte van de hele bol. En om dan exact een vierkant te kunnen maken moet je weer andere bewerkingen uitvoeren en teken je dat best op papier uit en schrijf je in 'elk lapke' het aantal meters en dan teken je totdat je bol wol op is EN je een vierkant hebt met 4 gelijke zijden
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Oktober 2015 om 17:58
Je kunt ook, in een wolwinkel althans, aan de verkoopster vragen, hoeveel je nodig hebt. Op de wikkels van Wibra en Zeeman staan vaak indicaties hoeveel je nodig hebt voor een kinder- dames of herentrui. In die laatste winkels krijg je je geld terug voor hele bollen, als je de kassabon bewaart.

wat rozengeur.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Oktober 2015 om 11:03
Wat een mop. Waarom wil je eigenlijk de vierkante meters weten? Ga je een deken breien?
Gewoon een vierkantje breien van 10 bij 10 cm. Staat op de wikkel hoeveel steken en naalden het zijn. Het geheel weer uithalen, draad meten, kijken hoeveel meter er op de bol zijn en dan uitrekenen. 
Maar volgens mij is deze vraag bedoeld om te kijken hoe ver wij gaan in onze hulpvaardigheid.

Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Oktober 2015 om 20:04
Ik vind het niet eens zo'n vreemde vraag van een newbie, maar Zeeltje is niet echt benieuwd naar het antwoord want ze is welgeteld 5 minuten op het forum geweest. 
Waar regels zijn stopt het denken (bron Omdenken)
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Oktober 2015 om 12:38
Ik bedacht nog dat je ook een bol kunt kopen en die rond haken of breien tot ie op is, breien op 4 of 5 pennen vanuit het midden. Daarna los je het probleem op van het kwadreren van een cirkel met behulp van Pi, is dat niet 2,14 of komen er nog oneindig veel 4en achter? Lukt het rekenen niet, dan heb je een leuk kleedje.

wat rozengeur.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Oktober 2015 om 12:49
dat is hogere wiskunde. Veel te hoog voor mij.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Oktober 2015 om 12:55
Ik ben maar een domme alfa en ik werd ooit met dit soort dingen lastig gevallen. Statistiek, geschiedenis van de wiskunde en vierkantsvergelijkingen. Mijn bèta-zus kreeg echte wiskunde.

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Oktober 2015 om 13:08
Ik ben net als Machtelt maar een domme alfa( haar woorden ) met een zgn pretpakket . Vandaar die rekentoets die ze nu moeten maken

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Oktober 2015 om 14:18
Kijk eens bij mooizelfgemaakt op het www. Daar geven ze een schema voor div diktes wol enz . Ze zetten er wel bij dat het niet zo eenvoudig is en geven geen garantie Missschien kun je er wat mee
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.781 seconden.
Lang Yarns