vleug velourstof |
Reageer |
Autheur | |
hanneketanneke
Newbie Lid sinds: 30 Augustus 2015 Locatie: Zoetermeer Status: Offline Points: 4 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 02 December 2015 om 13:27 |
ik wil een jurkje maken van velourstof , hoe leg ik het patroon op de stof ,welke richting moet de vleug , hanneke
|
|
Janne Marie
Hobbyguru Lid sinds: 15 December 2007 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 3141 |
Post Options
Thanks(0)
|
Geen idee, staat dat niet op het patroon?
|
|
Magtelt
Hobbyguru Lid sinds: 26 November 2006 Locatie: Apeldoorn Status: Offline Points: 23668 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er staat een pijl op patronen, die geeft de vleug aan.
|
|
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen
wat rozengeur. |
|
Kamilla
Hobbyguru Lid sinds: 01 September 2011 Locatie: Almere Status: Offline Points: 5789 |
Post Options
Thanks(0)
|
De vleug loopt bij kledingstukken altijd van beneden naar boven. De kleur is dan mooi diep omdat je in de vezels kijkt. Als je vanaf de andere kant over het stof kijkt, ziet het er een beetje vaal uit. In geval van een jurk loopt de vleug van de zoom af naar je schouder toe en van je pols naar de mouwkop.
Succes
|
|
bloem
Hobbyguru Lid sinds: 16 December 2012 Locatie: Friesland Status: Offline Points: 8325 |
Post Options
Thanks(0)
|
Inderdaad de vleug loopt naar beneden.
|
|
oant Sjen
|
|
Hulten1
Hobbyguru Lid sinds: 24 November 2012 Locatie: Kruiningen Status: Offline Points: 2354 |
Post Options
Thanks(0)
|
De laatste 2 antwoorden spreken elkaar tegen. Bloem zegt dat de vleug naar beneden loopt, Kamilla zegt van beneden naar boven, dus andersom.
Ik weet niet wat juist is, maar het antwoord van Bloem lijkt me het meest logisch, bijvoorbeeld als je pluisjes van je jurk af wil strijken met je hand. Dat doe je immers altijd van boven naar beneden.
|
|
Waar regels zijn stopt het denken (bron Omdenken)
|
|
bloem
Hobbyguru Lid sinds: 16 December 2012 Locatie: Friesland Status: Offline Points: 8325 |
Post Options
Thanks(0)
|
als je erover heen strijkt met je hand van boven naar beneden moet het glad zijn
|
|
oant Sjen
|
|
Kamilla
Hobbyguru Lid sinds: 01 September 2011 Locatie: Almere Status: Offline Points: 5789 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ik heb degelijk naailes gehad op 2 scholen. Als je het anders wilt, hou ik niemand tegen. Maar hier heb ik een paar sites (zelfs hobbydoos!) waar je ook weer het bewijs kunt lezen dat de vleug van beneden naar boven loopt vanwege de kleur. (Even doorscrollen) https://www.hobbydoos.nl/naaien/stoflegging.asp http://eenvanelk.blogspot.nl/2012/06/stof-knippen.html ... en dan nu het laatste linkje: http://www.voorbeginners.net/behandeling-en-voorzorgen-van-fluweel/ Succes!
|
|
lidwina
Hobbyguru Lid sinds: 01 Mei 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 14087 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, volgens mij heeft Kamilla gelijk. Ik heb mijn textiel- en naaiboeken er bij gehaald. Fluweel en ribfluweel, stoffen met een opstaande pool, werk je met de vleug van beneden naar boven omdat dan de kleur het mooiste is. Stoffen met een vlakke pool, zoals flausch, loden en velours de panne, met de vleug naar beneden. Ik heb een ribfluweel en een fluwelen jasje, ook gecontroleerd, de vleug is van beneden naar boven. Ook een ribfluweel colbert van mijn man heeft de vleug van beneden naar boven.
|
|
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen. |
|
Jo Bateau
Duizendpoot Lid sinds: 09 Maart 2013 Status: Offline Points: 212 |
Post Options
Thanks(0)
|
Van beneden naar boven!
Heb je toevallig een corduroy broek, dan kun je het voelen. Strijk maar eens langs de stof.
|
|
Groeten Jo
|
|
Mutti
Hobbyguru Lid sinds: 30 Januari 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8173 |
Post Options
Thanks(0)
|
Corduroy wordt tegen de vleug in geknipt Als je van onder naar boven strijkt gaan de haartjes plat liggen
|
|
Kamilla
Post Options
Thanks(0)
|
Soms kom ik bij goedkopere broeken uit de confectie wel eens tegen dat de vleug van boven naar beneden loopt. Kijk zelf maar eens met een goeie lichtval naar een (rib)fluwelen lap: de ene kant op is het een diepe kleur terwijl de lap er vaal en flauw uitziet van precies de tegenovergestelde richting.
|
|
MaaikeA
Hobbyguru Lid sinds: 09 November 2007 Locatie: Zeeland Status: Offline Points: 1989 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ik ga nog meer verwarring brengen, ik leerde op naailes ook altijd, je kijkt in de vleug dan is de kleur het mooiste. Bij een duurdere broek of jasje is dat ook het geval. Dus pluisjes van beneden naar boven maar wegvegen dan.
Anders de lap voor je houden en kijken wat je het mooist vindt. Niets moet...... |
|
Maaike
https://nl.pinterest.com/speldennaald/ |
|
Mutti
Hobbyguru Lid sinds: 30 Januari 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8173 |
Post Options
Thanks(0)
|
Zo heb ik het dus ook geleerd en ik vond het ook vreemd want als je iets wegveegt gaan de haartjes overeind .
Nu wou ik het toch zeker weten en heb een pak van Edgar Vos boutique wat ik heel lang geleden heel goedkoop heb gekocht omdat de broek een andere maat was dan het jasje (en dat kwam mij wel goed uit ) opgezocht . Maar het is totaal niet te zien of te voelen hoe de vleug loopt het is ontzettend zacht Nu heeft het fluweel een heel smal schuinstreepje misschien komt het daardoor . Ik ben er dus niets mee opgeschoten en het is de kast weer in Ik kan het nog steeds dragen . |
|
lw1463
Hobbyguru Lid sinds: 06 Januari 2014 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8028 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tsjee leerzaam dit.
|
|
bep
Hobbyguru Lid sinds: 10 Juli 2014 Status: Offline Points: 12111 |
Post Options
Thanks(0)
|
ik denk dat er nog een groot verschil zit in velour en velour.
Is het eerder fluweel of ribfluweel en dan nog smalle of brede ribbels. Ik weet dat er moet gezien worden of dat het bij het zitten niet te hard gaat blinken op den duur. Maar welke kant dat is ???? |
|
|
|
Reageer | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |