Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Voor het eerst sokken breien

Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Retsiemlorac View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Retsiemlorac Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Voor het eerst sokken breien
    Posted: 24 December 2015 om 16:54
Beste allemaal,

Fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar!! Nu we middenin het kerstseizoen zitten heb ik weer tijd gekregen om te beginnen aan een nieuw project. Ik wou deze keer echt beginnen met iets wat ik nog nooit heb gedaan en dat is sokken breien. Dat is op zich al een hele uitdaging, maar ik vond het toch een beetje slapjes. Daarom besloot ik om ook voor het eerst fair isle te gaan breien.

Met een leuk kerstpatroon van Drops, genaamd Fabel, begon ik vol goede moed aan het project. Het ging verbazingwekkend goed! Het lukte me om alle steken op drie naalden te zetten en ook om een makkelijk fair isle patroon te breien. Alleen nu werd het patroon lastiger en loop ik tegen een probleem aan... Ik moet nu een eland breien over 18 steken. Op mijn naalden staan in totaal 72 steken. Om het patroon goed te breien heb ik na de 18 steken op de naald doorgebreid met rood en ben ik op de tweede naald opnieuw begonnen met het patroon. Inmiddels moet ik beginnen met mijn vijfde toer en ik zie het misgaan. Mijn volgende toer gaat niet goed aansluiten op mijn vorige toer en ik snap niet waarom. Volgens mij lees ik het patroon goed, namelijk van rechts naar links. Komt het wellicht door het toevoegen van mij rode steken en had ik gewoon het patroon moeten herhalen totdat ik klaar was het alle naalden? Of moet ik het patroon anders lezen? Alleen maar kijkend naar rechts?

Hopelijk heeft iemand van jullie een idee! Big smile

En nogmaals een fijne kerst!!

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 December 2015 om 17:12
Ik hoop dat er hulp komt. Ik dacht ook eens dat ik sokken breien toch ook moest leren, verder dan twee paar ben ik niet gekomen. Ik vond het egeltjes temmen voor gevorderden. Veel succes en fijne feestdagen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 December 2015 om 17:20
geef even het juiste nr van je dropspatroon

Heb je al gekeken of er nog meer vragen over dit patroon gesteld zijn ?
Je moet ergens op klikken onder of boven aan je patroon .
het is ook mogelijk dat je je steken anders over je pennen moet verdelen .
Back to Top
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Retsiemlorac Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 December 2015 om 18:05
Hahahahah! Het is inderdaad wel wat moeilijker breien dan ik gewend ben. Maar zeker wel een leuke uitdaging.

Het patroon heet Drops Extra 0-789. Ik heb er geen vragen over kunnen vinden tot nu toe. Ik heb het zelf uitgeprint liggen, maar dit is een online link naar het patroon: http://www.garnstudio.com/pattern.php?id=5342&cid=7

Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet zou weten of ik de steken anders zou moeten verdelen. Het leek me logisch om het evenredig te verdelen, dus 72 steken over 3 naalden= 24 steken per naald.
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 December 2015 om 18:16
Er staat: De telpatronen geven de goede kant van het werk weer
dat betekent volgens mij dat je de ene toer van rechts naar links en de volgende van links naar rechts moet lezen.

Zou het daar niet aan kunnen liggen?
Waar regels zijn stopt het denken (bron Omdenken)
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 December 2015 om 18:50
Je hebt 24 steken op je pen en je begint met het rapport van de eland van 18 steken .
Je breit 7 rood 1 wit 3 rood 1 wit 2 rood 1wit 2 rood 1 wit( 18 steken ) .Je hebt 24 steken op je pen waarvan er dan 18 gebreid zijn je hebt op die ene pen nog 6 steken over die in het rood gaan 1 steek van je 2e pan is 7 en zo ga je door 4x 18 = 72 . Je 2e toer doe je gewoon weer volgens telpatroon
Back to Top
kvdl View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer kvdl Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 December 2015 om 18:51
Sokken brei je in het rond dus alle naalden zijn de goede kant. Alle naalden staan dus aangegeven. De eland is over 18 steken en je hebt in totaal 72, dus er staan vier elanden op de sok. Ik brei sokken altijd met vijf naalden, zo worden ze tegenwoordig ook altijd verkocht, en dan heb je dus precies op elke naald een eland en is het makkelijker tellen (met de vijfde brei je). Weet je zeker dat je niet ook vijf naalden hebt, dan is het allemaal veel makkelijker tellen?
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 December 2015 om 19:39
Anders doe je er per eland even een markering in je werk, andere kleur draad (beetje opvallend) dan weet je waar je beginnen moet en
eindigen zou. Als dat niet klopt kun je meteen zoeken waar je fout bent gegaan. Ik brei zelf meestal met 4 naalden en ik laat de steken
nooit precies daar staan, ik markeer altijd het begin van de toer - zodat ik tellen kan.
Back to Top
kvdl View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer kvdl Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 December 2015 om 19:44
Andere optie is de steken niet evenredig verdelen maar 18 - 36 - 18. dan kan je altijd zien waar het begin is (daar zit je opzetdraad en het is dan midden tussen de korte naalden) en je hebt dan precies 1 of 2 elanden per naald, kun je makkeliijker zien wat je aan het doen bent. Je moet waarschijn lijk toch je naalden zo gaan herschikken als je aan de hak begint?
Back to Top
breienmaar View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breienmaar Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 December 2015 om 12:21
nou je gaat wel meteen voor een ingewikkelde!
maar met hulp van alle dames hier zal t best lukken!
Back to Top
koffiebuikje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer koffiebuikje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 December 2015 om 13:33
Retsiemlorac
 hoi sokken breien heb ik vaker gedaan maar wat een kunst omdat op drie naalden te doen
ik zou als ik jouw was de steken op vier naalden zetten en met de vijfde  naald breien als je die heb uiteraard dan krijg je op elke naald 18 steken dan loopt het patroon door dat is een stuk makkelijker
zo zie je als je een naald van het patroon af heb dat je op de volgende naald het zelfde moet doe dan moet je uitkomen
de patronen van tegenwoordig worden ook op korte sokken naalden gebreid en dat zijn er 5 in plaats van drie ik denk dat je daarom zo moeilijk is om de verdeling te maken
Back to Top
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breienmaar Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 December 2015 om 10:52
fals ik jou was, zou ik eerst sokken naalden kopen!!
koffiebuikje heeft helemaal gelijk!
werkt en telt veel makkelijker!
de steken over 4 nld verdelen, de grote hiel op 2 en voor de teen is t ook veel makkelijker, met de 5 e nld brei je dan
Back to Top
koffiebuikje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer koffiebuikje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 December 2015 om 20:10
Retsiemlorac je hebt post
Back to Top
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Retsiemlorac Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 December 2015 om 21:25
Beste allemaal,

Bedankt voor het vele advies!! En dat tijdens de drukke kerstperiode. Hartstikke fijn! Ik heb inderdaad 5 breinaalden gekocht destijds, maar ik heb het op 3 naalden gebreid omdat ik met 4 naalden niet uitkwam met het aantal steken. In het begin moest ik namelijk breien met 66 steken. 66 gedeeld door 4 is 16,5 steek, dus het leek me niet logisch om het dan op 4 naalden te breien. Maar ik volg graag jullie advies op. Dus ik ga het uithalen. Ik was gelukkig toch nog niet zo heel ver LOL

Maar hoe moet ik de steken dan verdelen over de 4 naalden? 16 steken op 3 naalden en dan op de 4e naald 18 steken?

Trouwens hebben jullie allemaal een fijne kerst gehad? Big smile
Back to Top
kvdl View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer kvdl Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 December 2015 om 22:30
Je hoeft toch niet alles uit te halen, de boord was toch goed, ik dacht dat het pas bij de eland mis ging?
Ik zou tot het begin van de elanden uithalen en dan zit je al op 18 steken per naald. Voor de tweede sok zou ik inderdaad 3x 16 en 1x 14 doen voor de boord, want je breit de boord 1x1, ik vind het prettiger om dan een even aantal per naald te hebben (maar dat is misschien persoonlijker)
Back to Top
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Retsiemlorac Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 December 2015 om 23:38
Hahahaha! Nou nu ik er zo naar zit te kijken zijn de ladders tussen de naalden groter dan gedacht... Dus ik kan beter goed opnieuw beginnen denk ik zo. Is ook goed voor het oefenen Wink

Zodra ik wat verder ben zal ik wel een foto sturen!
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 December 2015 om 09:56
Hoe je je steken verdeelt maakt niet zoveel uit ,maar je moet wel als je alle steken op de pennen hebt je rondje sluiten door je eerste twee steken samen te breien . Pas dan pak je je volgende pen erbij . .

Dus als je 16 steken op je eerste pen hebt staan en 18 op je laatste worden dat 14 steken op de eerste en 20 op je laatste . Na je meerderingen maak je er gewoon 18 van . Je moet wel goed opletten waar je toer bent begonnen door deze te markeren (waar het draadje hangt ).
Back to Top
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breienmaar Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 December 2015 om 11:33
de draad tussen de 2 nld wat strakker aantrekken, 1 steek van de nieuwe nld breien ietsje aantrekken en de andere steken breien , helpt tegen de ''ladders''
de eerste sok word nooit de mooiste! hoe vaker je sokken breid  hoe beter t gaat!
Back to Top
Stramien View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Stramien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 December 2015 om 12:27
Als je nog nooit sokken hebt gebreid.
Zou ik met een garen met kleurverloop beginnen.
Dan heb je ook een leuk effect en dan kun je eerst
handigheid krijgen in het sokken breien.
december2011

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 December 2015 om 13:32
Als je bij de hiel gaatjes krijgt dan kun je een trucje toepassen. Je moet dan aan de zijkant een bepaald aantal steken opnemen en daar komen die gaatjes. Dus je neemt uit elke lus een steek op en in de volgende naald brei je er een aantal samen, zodat je het vereiste aantal steken overhoudt. Stond in de Breibijbel, dus als ik lieg, lieg ik in commissie, zoals mijn moeder placht te zeggen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.969 seconden.
Lang Yarns