Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Mot

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Mot
    Posted: 03 Januari 2016 om 12:52
Hallo Dozen,

Een vraag.
Ik heb wol gekregen van iemand via,via, dus vorige eigenares is niet te achterhalen.

Het is zuiver wol, mooi wolwit.
Het zat op strengen en bij het opbollen blijkt dat er hier en daar draden los zijn, lijkt mij op motschade.
Geen mot of kruipertjes gezien, ook geen viezigheid.

Hoe groot is de kans op moteitjes of larven.
En is er nu kans op dat ik mot in huis heb?

Het is mooie wol en ruim genoeg voor een lang wintervest, dus weggooien wil ik het ook niet.

Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
breienmaar View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breienmaar Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2016 om 13:26
geen idee, maar zou t eerst wassen 
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2016 om 13:34
Lijkt mij ook op motten .
Zou de wol behandelen met anti mot . Er zijn tegenwoordig ook soort vellen te koop die niet zo stinken als mottenballen of kamfer .
Je kunt ook sandelwood kopen en er tussen leggen Alles in een goed sluitende bak leggen en er het beste van hopen . Als je het gaat wassen zal je van je bollen weer strengen moeten maken en die op diverse plaatsen samen moeten binden . Of je nu mot in huis hebt zal de tijd uitwijzen maar ik zou alvast in mijn kledingkast die vellen leggen
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2016 om 14:00
Ok.
Op zoek naar die anti-mot vellen dus.
Ook maar even googlen op mot en zo
Tnxx dames
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
Back to Top
koffiebuikje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer koffiebuikje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2016 om 14:30
 of wat zeep poeder en de wol  in een transparanten zak doen  zeep vinden ze ook niet lekker
wel een paar dagen laten staan aan de zak kan je dan zien of er nog motten in zitten

Back to Top
Naemi View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Naemi Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2016 om 15:26
In de vriezer?
geordende mensen zijn gewoon te lui om naar dingen te zoeken
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2016 om 15:26
Oh, da's een handige.
Heb alleen geen stukjes zeep, alleen vloeibaar
Waspoeder ook alleen vloeibaar.
Ik zal een 1000dingen doekje met wat vloeibare zeep er in doen.

Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2016 om 16:13
laurierblaadjes bij de wol leggen helpt naar het schijnt ook om er geen eitjes in te leggen.

En als de wol al aangetast is minstens 48 uur in de diepvries leggen. Daar zouden de eitjes en larven ook niet tegen kunnen.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2016 om 16:35
Ik volg gewoon alle tips.
In volgorde van opkomst
Thumbs Up
Dat zal afdoende moeten zijn, toch?

Back to Top
engeline View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer engeline Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2016 om 16:37
haha zo kon ik laatst een vuilniszak wol ophalen voor het breicafe,,,,,,,er zaten alleen maar stukjes in.ook mot.zelfs te klein voor smirna!
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2016 om 16:39
Nou... zó erg is het niet hoor.
Er kan mee gebreid worden.

Approve

Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2016 om 16:51
dan kunt ge eindigen met de wol in een badje met water/azijn 1 op 1 te leggen en als er dan nog ergens een eitje zit, is het van een dinomot, dat kan niet anders
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2016 om 17:11
Ik zou voor de vriezer gaan, het zijn namelijk dieren die van warmte houden. Ze vliegen niet door je
raam naar binnen, maar je krijgt het altijd doordat je iets krijgt waar het in zit. Ze houden van donker
en een lekkere temperatuur. Mot zit in wol, zijde, vilt (denk piano), leer kan geloof ik ook. Ik heb
bij mijn ouders een halve hangkast vol kleren weg kunnen kiepen omdat mijn moeder dacht dat ze van de
geur van tabak wel uit zichzelf weg zouden gaan . . . nou nee hoor. Na het wegkiepen heb ik heel tegen
mijzelf het halve huis met een spuitbus lam gelegd. En toen was het wel gedaan.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2016 om 19:04
Ik ga het morgen weer op strengen doen.
Ik moest veel ontwarren.
Heb niets zien kruipen of vliegen, dat scheelt al.
En misschien is het wel oude slijtage.
Vriezer is geen optie, geen plek voor 1 kilo wol.
(en wil ook geen ruzie met mijn lief, die geheid gaat steigeren als er in de vriezer OOK al wol komt te liggen)

Strengen ga ik wassen, daarna gaat het in de azijn.
En als het droog is met een stuit laurierbladeren in een zak tot ik aan breien toe ben.

Wat kan je maken van 1 kilo wol. pen dikte 6 a 7 ?

In ieder geval dank voor het meedenken.

Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2016 om 19:09
veel, heel veel

ik denk toch wel een heel dikke trui met lange mouwen en colkraag voor haar en een debardeurke voor hem
Back to Top
Hobbydoos_gebruiker View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hobbydoos_gebruiker Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2016 om 19:36
Lao-tse, ik wens je heel veel succes met "de mot"!
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2016 om 19:38
Originally posted by Dilianne Dilianne wrote:

Lao-tse, ik wens je heel veel succes met "de mot"!

Dank je wel.

Dit geeft toch weer heel andere kijk op : creatief met wol.

Wink
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.688 seconden.
Lang Yarns