Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

poncho

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
zakdoek View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer zakdoek Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: poncho
    Posted: 03 Januari 2016 om 12:48
Op Facebook zag ik een poncho die ik erg leuk vind: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=929085867178760&set=p.929085867178760&type=3&theater

Degene die hem gemaakt had, deed het op gevoel en gaf de volgende beschrijving van hoe ze het deed:

steken opzetten tot je hoofd er door kan.dan rond haken met vaste in de achterste lus insteken.midden voor en middenachter drie steken in 1steek.lengte zoals je zelf wil hebben dan steken aan de hals opnemen en okm in de zelfde steek tot je gewenste lengte hebt

Ik kan niks zonder een patroon en vind het een hele onderneming om het nu toch te gaan proberen maar het is misschien net te weinig informatie en op mijn vraag heeft ze niet gereageerd. Misschien willen jullie met me meedenken/kijken?

Ik ben tenger en vraag me af: zou ik niet beter voor en achter 2 steken meerderen, wordt hij anders niet te groot/ golvend voor mij?
 Aan de andere kant: bij 3 steken heb je een middelste steek, waar je de volgende toer weer 3 steken in maakt. Bij 2 steken meerderen weet ik niet meer wat dan de middelste steek is om in te meerderen. 

En dan voor de col (daar ben ik helemaal weg van, die vind ik zo mooi!), zegt zij: rondom alle steken opnemen en dan haken tot de gewenste hoogte. Maar als je niet af en toe meerdert, wordt de opening toch steeds nauwer? Of ben ik in de bonen? Ik dacht dat je dan misschien af en toe een steek moet meerderen? Maar waar en hoeveel?  Of zie ik spoken en kan ik gewoon toeren haken zonder te meerderen en blijft de opening dan groot genoeg?

Begrijpen jullie wat ik bedoel? Vind het altijd lastig te omschrijven.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2016 om 16:17
ik zou altijd die drie steken meerderen voor idd de middelste te weten.
Maar als je op een bepaald ogenblik vindt dat die te breed wordt kan je de ene toer vooraan meerderen en de volgende toer achteraan.

En als je de col recht naar boven moet haken blijft de opening even groot zoals je begonnen bent. Wel het aantal steken regelmatig tellen, dat mag niet verminderen.
Back to Top
engeline View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer engeline Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2016 om 16:35
ik meerder of op 4 plaatsen of op 2 plaatsen. je doet dat steeds op dezelfde plaats ,in de lossen.Ik meerder dan bv.2 stokjes 2 losse 2 stokjes ,als je stokjes haakt,haak je vasten dan 2 vasten 2 lossen 2 vasten.Het gaat dan niet golven,en maakt je 2 of 4 mooie punten. Als je de col,zonder te minderen of meerderen doorhaakt wordt het recht,je kunt ook de reliefsteek maken voor de col.
Back to Top
zakdoek View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer zakdoek Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2016 om 19:04
Dank jullie wel voor het meedenken!
Goed idee Bep, om dan eventueel 1 x per toer te meerderen i.p.v. 2 x. Daar zou ik zelf niet opkomen.

Fijn dat jullie allebei zeggen dat de col niet taps toe gaat lopen als ik niet meerder.
De hele poncho is gemaakt in vasten, in het achterste lusje ingestoken. Ik vind het een mooie steek, goed passend bij de tweed van de zeeman.

Zo ga ik het dus doen. Dank je wel allebei. Hug

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2016 om 19:06
Ik heb ooit poncho's voor de kleindochters gehaakt met stokjes groepen van drie stokje. Daarbij heb ik midden-voor en achter steeds 2 stokjes groepen gedaan. Zou bij vasten volgens mij beteken dat je 3 vasten in een doet. Ieder 5 e toer heb ik toen ook nog op de schouders hetzelfde gedaan om wat meer bewegingsvrijheid te creëeren. Je zou eens bij de gratis patronen van Drops kunnen kijken of er daar een bij is met alleen vasten.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
By MG View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer By MG Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2016 om 20:27
Ik probeerde te kijken op FB welke poncho het is, maar ik kan er niet bij, zit niet op FB namelijk, maar....

Vind je deze poncho niet wat? Duidelijk beschreven, gratis patroon en simpel weg te haken en hulp is er altijd.

Heb hem al gehaakt en haak hem nu weer, hij wordt niet zo wijd.
http://madebymg.
blogspot.nl/

https://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/bymg/
Back to Top
zakdoek View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer zakdoek Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2016 om 21:38

Dit is de poncho. Ik vind de steek en het model (met de col)erg mooi.
Als je dit ziet, snap je dan het patroon en moet het goed komen of moet ik toch bij Drops op zoek?
De meeste poncho's zijn inderdaad van stokjes en ik vind voor mezelf dit leuker.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2016 om 22:45
eeuuhm veel is er niet te zien, zelfs niet als je op het kruiske klikt.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Januari 2016 om 09:04
Het haakwerk lijkt dichter, dus warmer.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Januari 2016 om 09:12
IK zie helaas ook alleen een kruisje .wat ook niet op klikken reageert
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Januari 2016 om 09:17
Ik heb al geprobeerd om de foto te kopiëren, lukt niet, je krijgt alleen het kruisje. Dus heb ik het weer verwijderd. 
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
zakdoek View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer zakdoek Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Januari 2016 om 09:34
O, sorry! Plaatjes plakken is niet mij ding.
Maar ik denk dat het moet gaan lukken met de tips die ik kreeg.
Ik denk inderdaad dat hij behoorlijk warm wordt, zeker als ik hem met tweed ga maken. Cool
Back to Top
Janne Marie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Janne Marie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Januari 2016 om 09:42
Je kunt bij google ook met de foto zoeken, google maar eens op 'zoeken met afbeelding' . Wie weet vindt je dan het patroon wel.
Back to Top
zakdoek View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer zakdoek Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Januari 2016 om 12:31
Dank je wel voor de tip!
De maakster schreef er bij dat ze hem zelf verzonnen had en hoe ze het ongeveer gedaan had, dus ik vrees dat ik geen duidelijker patroon ga vinden.
Maar met wat ik nu heb en met de tips die ik kreeg, heb ik er wel vertrouwen in dat het gaat lukken.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.391 seconden.
Lang Yarns