Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Hoe wassen jullie wollen kledij?

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Griet1 View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Griet1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Hoe wassen jullie wollen kledij?
    Posted: 06 Januari 2016 om 14:08
Ik vroeg mij af... Hoe wassen jullie wollen kledij?

Ik deed het altijd met de hand, even door een sopje halen, spoelen met water en droogzwieren in de wasmachine en plat op een rekje laten drogen met een badhanddoek onder.

Nu heb ik een nieuwe wasmachine gekocht die is uitgerust met een wolwasprogramma (30° en koud). 

Iemand die dit al geprobeerd heeft?  Lijkt mij toch een beetje eng, maar oooh zo makkelijk.

Groetjes Smile
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Januari 2016 om 14:16
Ja, het is eng maar ik doe het wel altijd vooral sokken en wollen dekens. Als een trui wat ouder is gaat hij er ook gewoon in.
Wel droog ik truien en/of dekens vlak op het rek.
Oja en ik gebruik dan wolwasmiddel met lanoline.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Januari 2016 om 14:43
Mijn nieuwe wasmachine heeft ook een wolwasprogramma . Vond het ook eng vooral omdat de machine altijd begint met koud water .Heb het de eerste keren gemengd met warm water .

Eerst wat oudere truien geprobeerd en dat ging prima . Ben intussen opgeschaald ,maar de hele fijne tere dingen doe ik nog altijd op de hand .
Drogen doe ik plat op de plavuizen vloer met een handdoek er onder ik heb vloerverwarming en dat gaat goed
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Januari 2016 om 14:59
Juist in de winter als het erg koud is dan gebruik ik liever niet de wasmachine voor de wollen spullen.
Door het spoelen met ijskoud water als de wol nog een beetje warm is van het verwarmde water kan er krimp komen.
Is mij ooit verteld en dus was ik in de winter wol op de hand.

Ben misschien te voorzichtig
( heb een miele met wolwas programma)

En plat laten drogen, uiteraard.

Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Januari 2016 om 15:24
veel echt wollen kledij hebben wij niet meer denk ik. Truien was ik nu zowiezo op 30° of ze nu van wol zijn of niet. En ik hang ze op aan de draad om te drogen. Vroeger heeft mijn man eens een lamswollen trui gehad en die is mee in de was gesukkeld op 40°. Toen was het een ineengekoekt iets geworden dat zelfs de kinderen niet meer paste. En sindsdien let ik er op dat het zeker geen 100% wol meer is.

Conclusie : 100% lamswol is prima om te vilten
Back to Top
faith View Drop Down
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer faith Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Januari 2016 om 15:34
ik was met de speciale wol knop op me wasmachine dat gaat hier goed 
Geniet van elke dag
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Januari 2016 om 15:54
Ik was wol met de hand. Ooit gehad dat wollen sokken in de winter gekrompen waren. Zijn tegenwoordig meestal geen 100% wol, dus ze gaan gewoon in de wasmachine. Vroeger had ik een AEG Turnamat met de centrifuge dus los. Veel fijner. Alles dat ik met de hand waste ging de centrifuge in, wol, zijde, panties. Had ik een systeem hoelang iets er in moest. Een zelfgebreid vest 1 keer in de wasmachine, op wolwas programma, gewassen. Sindsdien is het beginnen pluizen. Dus dat gebeurt niet meer. Ik centrifugeer wel nog in de machine, maar mijn gebreide vesten gaan eerst in een waszak.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Griet1 View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Griet1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Januari 2016 om 16:49
Bedankt voor jullie reacties...

Het vertrouwen in mijn nieuwe wasmachine (Siemens) is ondertussen gegroeid... Straks het wolprogramma toch maar eens testen door een sjaal (Alpaca) en een beanie in de trommel (eerst in de waszak) te gooien.  Als daar niet veel meer van overblijft, dan maak ik weer een andere Wink  Ik ben benieuwd.

Ik heb ooit ook een lamswollen trui van de vriend uitgewassen en die was ook vele maten kleiner toen ie gewassen was, vandaar mijn twijfels.

Ik heb mij ook laten vertellen dat je wol niet te lang in het water mag laten liggen, de vezels zouden dan teveel water kunnen opnemen en zo hun vorm verliezen.  Of dat waar is, is mij een raadsel.  Mijn handwasjes zijn dan ook altijd vlug vlug wasjes...  Enneeuuhh, het wolwasprogramma duurt 40 minuten...

Groetjes

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Januari 2016 om 17:31
Nee, wol zeker niet te lang in zeepsop laten liggen. Wol is haar. Haar is een geschubde holle vezel. Door haar in water te leggen gaan de schubjes open staan. In combinatie met warmte een zeep gaat dat nog veel gemakkelijker. Nu kan het gebeuren dat schubjes in elkaar gaan grijpen, ze laten dan ook niet meer los. Je wol is vervilt. Van dit principe wordt gebruik gemaakt bij het permanenten van je haren, je vervormt het haar tot krullen, de krullen blijven er in. Maar haar groeit  en daar zit dan geen krul, dus die gaat er uit. Bij een trui groeit niets aan, dus de vervorming blijft. Ik heb ooit een hele mooie zelfgebreide trui van een zoon in het sop laten liggen. Oeps, veel kleiner geworden, tja...
Groetjes, Lida.
Back to Top
koffiebuikje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer koffiebuikje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Januari 2016 om 18:46
 ik gebruik deze knop ook  en laat wollen kledij liggend drogen
het liefste  binnen

Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Januari 2016 om 19:17
ge kunt natuurlijk ook wachten tot het sneeuwt en de trui dan in de sneeuw gooien, daar knapt ze ook al van op, als het echt 100 % wol is.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Januari 2016 om 19:49
Lidwina

Het laten liggen in het sop is de boosdoener , Zolang je het rustig in beweging houdt is de kans op vervilten kleiner .

Bep Niet alleen van sneeuw maar ook van mist knapt iets op is mij ooit verteld Schoon zal het er niet van worden denk ik
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Januari 2016 om 19:58
ja klopt, sneeuw en mist.

maar vuil dringt niet door tot in de vezels volgens joemerino.
efkes de link gezocht en plak
https://www.joemerino.com/wollen-trui-wassen/
Back to Top
Griet1 View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Griet1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Januari 2016 om 20:23
Zo, mijn eerste wolwasje in de machine is klaar en de sjaal en de muts zien er perfect uit.
Heb wel koud water gebruikt.

Dat van de mist had ik ook al gehoord.  Heb precies toch liever een sopje, lijkt mij toch net iets properder...  Heb jaren geleden een schapenvachtje gekocht om op de matras te leggen.  Toen werd ook aangeraden om het af en toe buiten in de mist te hangen. 

Mooie truien op de site van Joemerino. 

Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Januari 2016 om 11:07
Ik heb een schapenvacht en die gaat inderdaad bij sneeuw naar buiten, nou nog sneeuw . . . of een ritje Frieslân.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Januari 2016 om 11:31
Originally posted by Mutti Mutti wrote:

Lidwina

Het laten liggen in het sop is de boosdoener , Zolang je het rustig in beweging houdt is de kans op vervilten kleiner .

Bep Niet alleen van sneeuw maar ook van mist knapt iets op is mij ooit verteld Schoon zal het er niet van worden denk ik
Ik had die trui in het sop gezet en werd door een van de jongens de tuin in geroepen. De trui toen vergeten. Toen ik later binnen kwam zag ik hem liggen. Ik weet niet eens meer hoe lang ik weg geweest was, maar ik weet dat het lang was. Vincent heeft die trui nog wel gedragen, maar bij de volgende keer wassen werd het natuurlijk alleen maar erger. Het was een wolwitte trui met ingebreide pastilles in verschillende kleuren. Dat is ook eigenlijk de reden waarom ik wol niet in de wasmachine durf te doen. Het beweegt echt niet altijd.
Groetjes, Lida.
Back to Top
Griet1 View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Griet1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Januari 2016 om 12:26
Originally posted by lw1463 lw1463 wrote:

Ik heb een schapenvacht en die gaat inderdaad bij sneeuw naar buiten, nou nog sneeuw . . . of een ritje Frieslân.

Leg jij hem dan in de sneeuw of hang je hem op de wasdraad?

Bij mij hangt ie op de wasdraad als het mistig is.
Back to Top
Hobbydoos_gebruiker View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hobbydoos_gebruiker Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Januari 2016 om 12:45
Ik doe dit meestal met een fijnwasmiddel op 30 graden in de wasmachine en zeker geen wasverzachter gebruiken!
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Januari 2016 om 14:48
Ik leg hem erin, als ik had geweten dat mist ook goed was, dan zou hij wel vaker buiten zijn. Er zit ergens een gore vlek in en
als we nog sneeuw krijgen ga ik zeker proberen die er uit te wassen. Beetje een opfris beurt voor zijn krullen LOL het is namelijk een grijze gotlander of was Embarrassed
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.797 seconden.
Lang Yarns