Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Gaatjes in breiwerk

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Saskia_ View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Saskia_ Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Gaatjes in breiwerk
    Posted: 08 Januari 2016 om 10:45
Dag Dames,
Het is lang geleden dat ik hier was. Sinds een paar weken ontdek ik gaatjes in verschillende gebreide ajour sjaals. De eerste keer schrok ik me lam. Ik dacht dat het mogelijk van de rits van mijn winterjas was, maar later ontdekte ik ook gaatjes in een sjaal die ik niet kort geleden om heb gehad. Het enige wat ik kon bedenken zijn dan motten. Het meest vreemde vond ik zelf dat ik ook een sjaal bij mijn moeder had liggen en eens keek of daar ook een gat in zat, en ja hoor. Als het motten zijn, zouden ze daar dus ook zitten. Alles is gebreid met kidsilk van Drops en een jaar of 4 oud. Dat is een heel dun draadje, maar het lijkt me toch ook niet dat dat verslijt ofzo. Twee sjaals heb ik nauwelijks gedragen. Het gaat om 5 sjaals, dus ik vind het wel erg veel. Het is wel te repareren, maar mooier wordt het er niet van natuurlijk. Hebben jullie een idee wat de oorzaak hiervan kan zijn? Ik heb een fotootje toegevoegd.
Groetjes, Saskia  

Groetjes Saskia ♡♡♡

Back to Top
Hobbydoos_gebruiker View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hobbydoos_gebruiker Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Januari 2016 om 10:47
Het zouden natuurlijk motten kunnen zijn maar anders... Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Januari 2016 om 11:05
Als het echt motten zouden zijn dan moeten ze toch ook in andere kleding zitten .
Ik heb eens op de site van Drops gekeken of er soms meer klachten over waren ,maar iedereen is vol lof over het garen Bovendien zit er ook nog zijden door las ik en zijden is voor zover ik weet ongevoelig voor motten .Wel wordt de draad vaak dubbel gebruikt omdat hij zo ragfijn is

Kun je er niet met een ring of zoiets aan zijn blijven hangen ??
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Januari 2016 om 11:26
Ik heb ook met kidsilk van drops gebreid. Heerlijk spul!
En als er tijdens het breien al zwakke plekken in zitten zie je dat echt wel.

Ik vrees dat het toch mot is hoor.
Al is zijde niet erg gevoelig voor motten, als het er naast/doorheen zit gaat het gewoon mee tijdens het diner.

Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Saskia_ View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Saskia_ Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Januari 2016 om 11:40
ik vrees ook voor motten. Ik ben echt nergens achter blijven hangen. De sjaal bij mijn moeder hing over een stoel en bij mij lag er ook 1 in de kast. De andere 3 draag ik vaker en dan kan ik me ook voorstellen dat je in het gebruik ergens achter blijft haken. Motten ballen dan maar? Ik dacht ook al aan een afsluitbare plastic doos om ze in te bewaren. 
Groetjes Saskia ♡♡♡

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Januari 2016 om 11:46
Ik zou het eerst eens proberen met sandelwood . Stinkt net zo als mottenballen .
Je kunt ze ook opbergen in van die luchtdicht te maken plastic zakken .
Neem minder ruimte in dan een doos .
Back to Top
Saskia_ View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Saskia_ Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Januari 2016 om 12:32
Bedoel je daarmee wierook van sandelwood Mutti?
Groetjes Saskia ♡♡♡

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Januari 2016 om 12:53
Nee, houten blokjes. Vraag maar bij Blokker, die hebben het vast wel.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Januari 2016 om 12:56
Nee dat ken ik niet .

Ik heb soort langwerpige plankjes( zoals kleppers er vroeger uitzagen ) met een gaatje erin geboord die je tussen je kleding kunt hangen of aan een hangertje of gewoon tussen je truien e.d leggen
Ik weet helaas niet meer waar ik ze gekocht heb ik dacht in Frankrijk Maar dat is misschien wel via google te vinden

Mottenballen gebruiken wij voor het bestrijden van mollen
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Januari 2016 om 13:10
In kidsilk zit 75 % mohair, dus het zou zo maar mot kunnen zijn. Maar ik blijf het vreemd vinden dat het in verschillende sjaals zit.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Januari 2016 om 13:34
misschien hebben er wel motten rondgevlogen en hebben ze hun eitjes al gelegd voordat je ze ontdekt hebt.

https://www.google.be/search?q=kleermot&biw=1600&bih=783&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwidvoq3nJrKAhWBUBoKHfEhDfwQ_AUIBigB&dpr=1

https://www.salusi.nl/motten-in-huis-bestrijden-bestrijd-verdelg-motjes/

en de larfkes zijn echt niet groot.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Januari 2016 om 19:37
Gewoon effe ceder googelen, volgens mij kun je er zelfs kistjes van kopen. Kleerhangers, blokjes enz

wat rozengeur.
Back to Top
Saskia_ View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Saskia_ Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Januari 2016 om 21:04
Ik ga eens kijken waar ik dat kan kopen. De sjaals zijn me te kostbaar om maar zo opgegeten te worden ... Het zullen toch wel motten zijn vrees ik. Bedankt voor de tips!
Groetjes Saskia ♡♡♡

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Januari 2016 om 21:27
Dille en kamille heeft in ieder geval bolletjes en plankjes .

Er zijn diverse winkels van in Nederland en Belgie
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Januari 2016 om 10:55
Ze staan ook vaak in de catalogus van Home Comfort.

wat rozengeur.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Januari 2016 om 11:17
Ik hoop dat je de gaatjes nog netjes weg kan werken.
Anders zo zonde van je werk en het garen.

Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 1.359 seconden.
Lang Yarns