Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Ontwerp mantel

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Thomas Van De Keere View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Thomas Van De Keere Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Ontwerp mantel
    Posted: 26 Juli 2016 om 18:22
Hoi, de verticale naad aan de romp van mijn herenmantel ligt niet in het midden onder mijn oksel, maar iets meer naar mijn rug toe. Wat is het doel hier van? 

Groeten,
Thomas Van De Keere
Back to Top
Hobbydoos_gebruiker View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hobbydoos_gebruiker Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Juli 2016 om 18:48
Geen idee! Oh ja, mocht je hier vaker gaan komen in de toekomst stel je dan ff voor (zie rubriek voorstellen).
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Juli 2016 om 19:31
-Omdat als je je te hard hebt uitgerokken en je hoort een krak dat het dan gemakkelijker te maken is dan pal onder de oksel.
-omdat er niet genoeg stof is
-omdat de naad onder de oksel naar beneden helemaal anders is dan die een beetje verder en die van een beetje verder is veel steviger
-omdat het afslankt
-omdat het veel mooier is.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Juli 2016 om 19:46
Dat is gewoon wat de ontwerper bedacht heeft. Soms verlegt men een naad, kan naar voren of naar achteren om een bepaalde lijn in het model te accentueren. Ik heb jasjes zonder echte zijnaad, maar wel een naad verder naar voren en een verder naar achteren.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Thomas Van De Keere Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Juli 2016 om 23:28
Volgens de forum moraliteit, een voorstelling van mijzelf in de daarvoor aangewezen rubriek. 
Back to Top
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Thomas Van De Keere Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Juli 2016 om 23:29
Originally posted by Dilianne Dilianne wrote:

Geen idee! Oh ja, mocht je hier vaker gaan komen in de toekomst stel je dan ff voor (zie rubriek voorstellen).

Volgens de forum moraliteit, een voorstelling van mijzelf in de daarvoor aangewezen rubriek. 
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Juli 2016 om 00:04
Originally posted by Thomas Van De Keere Thomas Van De Keere wrote:

Hoi, de verticale naad aan de romp van mijn herenmantel ligt niet in het midden onder mijn oksel, maar iets meer naar mijn rug toe. Wat is het doel hier van? 

Hoeveel is "iets" naar de rug toe? Zoals Lidwina al schreef, kan het te maken hebben met het ontwerp. Als je zijnaden helemaal recht zijn, kan je die patroondelen tegen elkaar leggen (zonder naad dus) en figuurnaden in je verlegde zijnaad verwerken. Maar dan spreek je toch gauw van 10 CM verleggen. 
Back to Top
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Thomas Van De Keere Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Juli 2016 om 00:47
Originally posted by Kamilla Kamilla wrote:

Originally posted by Thomas Van De Keere Thomas Van De Keere wrote:

Hoeveel is "iets" naar de rug toe? Zoals Lidwina al schreef, kan het te maken hebben met het ontwerp. Als je zijnaden helemaal recht zijn, kan je die patroondelen tegen elkaar leggen (zonder naad dus) en figuurnaden in je verlegde zijnaad verwerken. Maar dan spreek je toch gauw van 10 CM verleggen. 

10 cm naar de rug toe. Zijnaden die recht zijn, bedoel je daar mee dat de zijkanten parallel zijn? Dat de breedte onderaan even breed is als onder de oksels? Ik doel op het zelf maken van een mantel, omdat ik in een rolstoel zit moet de mantel kort, smal aan de taile, en breed aan de borst/schouders zijn. Geen paralle zijkanten, maar eerder trapeziumvormig patroon. Als de naden onder de schouder zitten, en er dus 2 identieke voor en achterpanden zijn, lijkt het mij begrijpbaar om zo trapeziumvormig ontwerp uit te voeren. Wanneer de naad op de rug ligt lijkt het mij een pak moeilijker omdat je dan rond dat trapeziumvormig object moet. Je zou met een parallel ontwerp kunnen beginnen, en via coupnaden naar de gewenste vorm gaan, maar coupenaden in die dikke mantel stof lijken mijn niet zo praktisch. 
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Juli 2016 om 01:07
misschien in de kringwinkel een jas halen die bovenaan past,onderaan uit elkaar halen en stukken wegknippen die er te veel aan zijn. Dan helemaal uit elkaar halen en dan hebt ge een patroon, (zegt zij die nog geen ronde fatsoenlijk kan ineenstikken).
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Juli 2016 om 09:05
Wat jij hier beschrijft is te technisch. Als ik jou was zou ik een beginnen met  bestaand mantelpatroon, bv Burda of Knip. Je zult in de grote catalogi moeten gaan zoeken staat vast niet in een van de maandbladen. Daarna kun je op het papier bijtekenen of weghalen. Vanaf dat punt kun je verder gaan denken. Met inknippen, wegvouwen en papier erbij doen op de plekken waar het nodig is kom je een heel eind. Daarna het model van een stuk ongebleekte katoen, of een ander goedkoop stof maken en kijken of het kan. Zo niet, verder denken. 
Men zegt wel dat je een goede kleermaker er aan herkent dat hij een kledingstuk voor iemand met een handicap kan maken zonder dat je ziet dat er een handicap is. Maar of die goede kleermakers nog bestaan???
Ik heb dit hele verhaal nu geschreven en realiseer mij plotseling dat ik een boek heb hier over. Pasvorm correcties van Rianet Knevel. Misschien is het nog te koop.
Groetjes, Lida.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Juli 2016 om 17:58
Ik heb het boek op internet gezocht, maar is niet meer te koop. Het was uit een serie: Maatwerk. Het boek dat ik bedoel is deel 2 uit de serie.
Ik heb de opties en oplossingen die in dit boek worden aangedragen nagelezen, maar is voor mij te moeilijk om uit te leggen. 
Groetjes, Lida.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Juli 2016 om 18:49
Groetjes, Lida.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.859 seconden.
Lang Yarns