Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Gütermann Perlenaufreih

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Gütermann Perlenaufreih
    Posted: 16 September 2016 om 16:12
Al een tijdje ben ik op zoek naar een soepelvallend koordje om iets aan te rijgen of aan te hangen. Daar gebruikte ik altijd Gütermann Perlenaufreih voor. Een glanzend getwijnd koordje dat in diverse kleuren en diktes te verkrijgen was. 

Is daar misschien een Nederlandse benaming voor in omloop? Op internet zijn er wel Duitse sites waar het in wit of zwart te koop is. 

Als jullie nog ideeën hebben? Graag.   
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 September 2016 om 16:50
Als ik een koordje nodig heb, gebruik ik vliegertouw van Action. Het ligt bij het speelgoed.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 September 2016 om 17:06
Dan ga ik bij de Action eens op zoek. Die winkel is hier in Almere. De echte fourniturenzaken gaan hier allemaal op de fles omdat er "zoveel" gehandwerkt wordt hier. Voor aanrijgen is vliegertouw in ieder geval een geweldige optie. Alvast reuze bedankt. Smile
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2016 om 08:46
Wij hebben de Beekbergse wolhal nog, maar toen ik pas begon, waren er veel meer winkels, Phildar, 3 suisses, Hema, bijvoorbeeld. Die verdwenen al voordat Internet er was. Althans de handwerkafdeling van Hema, nu is er weer een klein gedeelte terug. Er wordt veel online verkocht, maar dan zouden eigenlijk die ouderwetse boeken met staaltjes terug moeten komen, ik voel graag wat ik koop.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2016 om 09:27
Magtelt ik wilde je citeren, maar dat ging twee keer heel raar. Misschien een nieuwe manier.
Ik ben het helemaal met je eens en zou ook graag willen dat die stalenboeken, zoals die van 3 Suisse bv, weer terugkwamen. Was ideaal, je kon de kleur zien, de dikte van het garen enz. Was een feest als zo'n boek weer in de brievenbus lag.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2016 om 11:04
ik heb ze vroeger wel zelf gemaak/ per soor/

was veel werk en als je er een vergoeding voor vroeg werd er raar gekeken .
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 September 2016 om 17:03
Originally posted by lidwina lidwina wrote:

Was een feest als zo'n boek weer in de brievenbus lag.

Toen ik kleuter was, kon ik me herinneren dat er bij mijn moeder ook altijd van die "feestboeken" door de brievenbus kwamen. Ik vond ze prachtig als kind. Inderdaad is voelen een onmisbare manier om je keuze te bepalen. 

Om kralen aan te rijgen is het vliegertouw prima. Om sieraden te maken waarvan de draad nog zichtbaar blijft, is dat "perlenaufreih" mooier. Maar ik heb vroeger op school koordjes leren draaien. Gisteren heb ik van naaigaren een dergelijk koordje gemaakt en dat ziet er al heel goed uit. Ik vond het ietsje te dik, te kort en vanwege goedkoop naaigaren was het een beetje pluizig en mat. Als ik dit van Gütermann naaigaren maak en de hoeveelheid draadjes en de lengte aanpas, wordt het super.  
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 September 2016 om 18:22
https://www.edelsteenkralen.nl/benodigdheden/draad-koord/parelzijde.html
Gezocht en gevonden. Hier kun je het bestellen.
Ik vind wel kralen van Gütermann, maar geen speciaal oprijg garen van Gütermann.
Groetjes, Lida.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 September 2016 om 18:29
Ohhh, wat een mooie site. Inderdaad het soort koord dat ik bedoelde. Hebben jullie trouwens de edelsteenkralen al gezien? Reuze bedankt Lidwina! 
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 September 2016 om 21:40
Mooie jeugdherinneringen door dit item. 
Mijn vader was vertegenwoordiger van Gütermann garens. Tijdens een zomervakantie, het zal 1966 of 1967 zijn geweest, hebben we eens een bezoek gebracht aan de fabriek in het Zwarte Woud in Duitsland. Daar zag ik het hele proces vanaf de cocon van de zijderups tot aan het eindresultaat. Geweldig mooi was dat.
Waar regels zijn stopt het denken (bron Omdenken)
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 September 2016 om 21:47
Zo'n ervaring zal er niet voor veel mensen weggelegd geweest zijn. Heel bijzonder. Zeker als handwerk dan later ook nog je liefhebberij wordt. De garens van Gütermann zijn wat mij betreft echt topkwaliteit.    
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 September 2016 om 22:03
Zeker een onvergetelijke ervaring al vond ik het op het laatst van de tour wel erg stinken en het was er ontzettend warm. Maar ik het er bijzonder veel van opgestoken.

Je opmerking over de kwaliteit zou mijn vader veel plezier doen, misschien leest hij met me mee daarboven Smile. Hij verkocht als ik me goed herinner hoofdzakelijk de industrieële garens. 
Later is hij voor het Noord Ierse Barbour gaan werken en kwam hij bij fabrieken van gerenomeerde zoals van Bommel schoenen. Ook de De Waard tenten werden met Barbour garens in elkaar gezet en ook vliegtuig- en autostoelen. Veel mensen zijn gehecht met in het lichaam oplosbare garens van dat merk.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 September 2016 om 23:04
Originally posted by Hulten1 Hulten1 wrote:

Je opmerking over de kwaliteit zou mijn vader veel plezier doen, misschien leest hij met me mee daarboven Smile.

Het is dan ook oprecht gemeend! Leg Gütermann garen naast goedkopere of merkloze klosjes en je ziet het verschil al direct. Mooie glans en kernachtig gesponnen zonder pluizigheid.  
Back to Top
nldutchy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer nldutchy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 September 2016 om 09:32
Wat is DIT leuk om te lezen, vooral over vaders' bijzondere werk !
Leef vandaag want niemand heeft je morgen beloofd (KWF)
http://krealene.wordpress.com

Marlene aka nldutchy
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 September 2016 om 11:05
Originally posted by nldutchy nldutchy wrote:

En ik vind het ook heel leuk om te lezen. Ben nooit in zo'n fabriek geweest, maar het zou mij heel erg aanspreken. Ik houd heel erg van mooie stoffen en garens. Heb ooit voor mijn plezier het textielbrevet gehaald. Zo veel achtergrond informatie, heerlijk.
Groetjes, Lida.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 September 2016 om 11:20
Kende alleen creme -parels ,rood bloedkoraal en zwar/ voor gi//en .

Andere kleuren kende ik nie/ Leuk om /e zien .

Ben gedurende opleiding wel in zo'n fabriek gewees/ was wel een vreselijke herrie herinner ik me . Ook bij D.M.C .
Ik gebruik vaak ammanzijde

Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 September 2016 om 12:52
Originally posted by Kamilla Kamilla wrote:

Originally posted by Hulten1 Hulten1 wrote:

Je opmerking over de kwaliteit zou mijn vader veel plezier doen, misschien leest hij met me mee daarboven Smile.

Het is dan ook oprecht gemeend! Leg Gütermann garen naast goedkopere of merkloze klosjes en je ziet het verschil al direct. Mooie glans en kernachtig gesponnen zonder pluizigheid.  

Vooral de stevigheid (breken van de draad) zie je duidelijk verschil. (snijwonden in vingers door hem zo te willen doorbreken, ipv knippen)
Vooral bij de cordonnet draad, die moet je niet proberen door te breken met gewoon rond je vingers te draaien. Die vingers zullen er eerder afvallen dan dat de draad doorbreekt.
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 September 2016 om 20:27
Originally posted by lidwina lidwina wrote:

Originally posted by nldutchy nldutchy wrote:

En ik vind het ook heel leuk om te lezen. Ben nooit in zo'n fabriek geweest, maar het zou mij heel erg aanspreken. Ik houd heel erg van mooie stoffen en garens. Heb ooit voor mijn plezier het textielbrevet gehaald. Zo veel achtergrond informatie, heerlijk.

Dan kan ik het textielmuseum in Tilburg van harte aanbevelen.  Veel informatie over textielindustrie en live te zien hoe stoffen worden geweven.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.609 seconden.
Lang Yarns