Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Verkorte toeren voor sjaalkrazg

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Cliserie View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 08 Februari 2020
Locatie: Veurne
Status: Offline
Points: 16
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cliserie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Verkorte toeren voor sjaalkrazg
    Posted: 08 Februari 2020 om 15:04
Kan iemand me aub verderhelpen? Ik zit vast bij de uitleg ivm de sjaalkraag in combinatie met verkorte toeren voor de vest “finley” drop extra 0-1132. Heb nu 43cm gebreid van het linker voorpand voor de maat XL. Heb nog nooit verkorte toeren gemaakt. Met you tube geraak ik ook niet echt vooruit.
Zou het kunnen dat er fouten staan onder de uitleg van verkorte toeren?
Bij sjaalkraag staat dan :herhaal dit verschuiven elke xxx. Welk verschuiven? Ik begrijp het niet.
Help ?
Alvast bedankt aan de persoon die me hierbij wil verderhelpen!
Ilse
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23654
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Februari 2020 om 15:47
Bij verkorte toeren staat meestal (in bladen en boeken, ik doe geen internetpatronen) Brei .. steken, keer, brei .. steken. Dat wil zeggen dat je de toer niet verder breit, maar het werk omkeert en dezelfde toer, die je begonnen bent, terugbreit. Meestal staat vermeld hoe vaak je dat herhaalt en of het om hetzelfde aantal steken gaat, of dat het verspringt. Op een gegeven moment brei je dan verder over alle steken. Ik heb wel een truukje om geen gaatjes te krijgen: Ik neem de eerstvolgende steek, die niet wordt gebreid, even op de rechterpen, sla de draad er om en zet hem terug op de linker pen. Het lijkt abacadabra als je dit niet probeert in een proeflapje.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Online
Points: 14077
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Februari 2020 om 16:26
Er staat geen fout bij de uitleg van de verkorte toeren, maar als je het nooit gedaan heb is het moeilijk om te begrijpen.
Zoek eens op "german short row". Dat is de methode die ik meestal gebruik. Zij schrijven dat je de steek strak moet aantrekken. Bij de Duitse manier doen ze dat maar dan strakker als strak zou ik bijna zeggen. Je trekt dan ahw de draad naar de andere kant van de naald zodat je de steek naar achteren trekt en op die manier 2 steken op je naald hebt staan die je dan later samen breit. Probeer een filmpje te vinden, dan begrijp je het beter.
Dat verschuiven van de steken in het patroon betekent in feite niets anders dan dat je door een steek te minderen misschien op een plek van 2 recht of averecht er maar een meer hebt omdat je immers 1 steek geminderd hebt. Je moet gewoon ervoor zorgen dat je patroon van 2 recht, 2 averecht mooi blijft doorlopen.
Ik ga eens kijken of ik een filmje voor je vind.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Online
Points: 14077
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Februari 2020 om 17:17
https://https:www.youtube.com/watch?v=tyg2s09Grhs
Hier zijn 2 filmpjes.
Kijken wat je zelf de beste vindt. 
Ik heb het patroon in het Nederlands, Engels en Duits gelezen. Maar ik begrijp er niet alles van https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=7217&cid=7 Misschien andere helpers?
Hier een paar foto's die ik gevonden heb op Ravelry zodat je kunt zien wat de bedoeling is. 
Nu ik de foto's zie begrijp ik de verkorte toeren. De kraag wordt in ribbels gebreid. Zou je niets doen dan trekt de kraag in en wordt korter als de rest van het breiwerk. Maak je een verkorte toer dan brei ahw over de ribbels 2 naalden meer daarom ook die afstand van ieder 14e naald. Ik heb het ooit bij een vest gedaan dat ribbels bij de voorbies heeft. Ik heb zelfs een foto gevonden daar kun je het zien
Misschien kunnen anderen het beter uit leggen.

Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Februari 2020 om 19:20
Volgens mij brei je A1, dat zijn 12 steken - je breit ze alleen als volgt 1 steek (volgens patroon) 1 omslag, rest van de 11 steken en dan een mindering
Dit doe je iedere zoveel centimeter maar dat kun je in het patroon zien.
De "omslag" die je gemaakt hebt, die dus 1 steek vanaf de rand ligt brei je in ribbelsteek, omdat je iedere zoveel centimeter een nieuwe omslag maakt
wordt het stuk met ribbelsteken dus steeds iets breder - maar het blijft altijd 1 steek vanaf de rand. Dat wordt dus tellen !!!!!
Tegelijkertijd (ik zei al - tellen) moet je dus rekening houden met hoeveel naalden je in ribbelsteek breit, want iedere 14 naald brei je deze steken
een keer dubbel zonder de rest te breien.
Ze zeggen aan de goede kant beginnen, alle ribbelsteken en dan terug over alle ribbelsteken - dan dus weer keren (je breit niet A1) weer de ribbels 
en de laatste buitenste steek breien en dan terug over alle steken die je normaal gesproken ook zou breien.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Februari 2020 om 19:23
Nou ja je breit natuurlijk niet alleen die 12 steken, je breit ook de rest van het voorpand, maar die omslagen zitten in A1 en dat is de
plek waar de sjaalkraag langzaam maar zeker ontstaat. Je krijgt daar iedere zoveel centimeter een ribbelsteek extra, terwijl het pand 
steeds een steek smaller wordt
Back to Top
Cliserie View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 08 Februari 2020
Locatie: Veurne
Status: Offline
Points: 16
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cliserie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Februari 2020 om 18:06
Een super dikke merci voor deze tips, foto’s, filmpjes en verduidelijking. Ik denk dat ik het nu beter begrijp. Ik ga hiermee aan de slag. Bedankt!!!
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Online
Points: 14077
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Februari 2020 om 13:39
Ha lw, ik kwam er niet uit. Pas toen ik de foto's op Ravelry zag begreep ik het. Ik zat totaal in de verkeerde richting te denken. Ik heb pas een sjaalkraag met verkorte toeren gebreid, maar in de andere richting. Toen ik het door had, had ik geen tijd meer.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Februari 2020 om 18:46
Dat geeft helemaal niks, ik vind dit soort vragen altijd het leukst LOL - zelf heb ik nog nooit een sjaalkraag gebreid alhoewel het me heerlijk lijkt.
En zo leer ik meteen nog wat bij. Maar het is een echt Drops patroon, goed lezen en tellen.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 1.234 seconden.
Lang Yarns