Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenis er al iemand begonnen

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Lidia2 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 17 Augustus 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2743
Direct Link To This Post Onderwerp: is er al iemand begonnen
    Posted: 23 Maart 2010 om 07:54

Is er al iemand begonnen aan de krokedillentas, ik ben begonnen met de bodem ik dacht dan zie ik snel of het een beetje goed gaat. Maar de bodem moet zijn 20x10 maar die van mij komt op 19x8 zou het nu veel te klein worden??.

Ik ben hem aan het haken, met dubbele draad kon ik niet daar maakte ik een zooitje van, heb dus wol gekocht geschikt voor pen 5, heb ook al een dikkere haaknaald gebruikt, maar volgens mij is hij toch nog te klein.

Groetjes, Lidia

Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 23 Maart 2010 om 08:14
Het maakt inderdaad niet zo veel uit, het is een tas, dus de stekenproef is kijkt niet zo heel erg nauw. 19x8 is vooral in de hoogte aan de krappe kant. Je hand van haken is namelijk ook heel bepalend voor de uiteindelijke stekenverhouding ,niet alleen de dikte van de wol en de naald.

De tas wordt 96 steken in het rond, dat zijn 24 'schubben' 12 voor, 12 achter zeg maar, zijkanten even niet apart gerekend). Daarbij heb ik een bodem gemaakt van 32 steken breed en 16 steken hoog (32 + 32 + 16 + 16 = 96 steken). Je kunt naturlijk ook een bodem van 38x10 steken maken, of zelfs een ronde bodem die 96 steken in de laatste toer heeft ; als het maar 1 op 1 past.

Valt je stekenproef ERG klein uit, (deze valt nog best mee, hoor ; het lijkt allemaal kleiner dan het is, TOT je tas af is) dan KUN je natuurlijk steken bijzetten, (8 ofzo, twee extra schubben) maar het gevolg is vermoedelijk dat je kop relatief wat te klein zal worden. Beter is dus toch iets dikker garen te nemen, een dunne draad bij te nemen of een dikkere naald te proberen danwel ene combinatie van beiden.

Maar eerlijk gezegd komt 19x8 zo dicht in de buurt, dat ik vermoed dat je het niet eens zult zien. Ik zou gewoon lekker doorhaken.

(Als ik haak zijn mijn lapjes trouwens altijd vrijwel zo goed als zuiver vierkant ; de steken zijn bij mij in de hoogte even groot als in de breedte, dus een lapje van 19 centimeter breed over 32 steken, zou 16 steken hoog bij mij 9,5 cm zijn. Het aantal steken echter verandert niet, dus met het in elkaar zetten zul je er vermoedelijk uiteindelijk weinig van merken.

Het zal je overigens verbazen hoeveel haakwerken piepklein lijken, waardoor je in de verleiding komt het patroon iets te vergroten, om er uiteindelijk achter te komen dat je geen kussen hebt maar een half dekbed, geen kindersloffen maar een flinke herenmaat, en geen zakdoek maar een tafelkleedje. Ik heb hier al heel wat van die eigenwijze wanprodukten liggen ;-)

Niet bang zijn, gewoon doorhaken, het verschil is ZO minimaal dat het niet zal opvallen. Bovendien is bij een tas de VERHOUDING belangrijker dan de uiteindelijke MAAT. Je hoeft niet bang te zijn dat het hooguit een portemonneetje wordt. Alleen zul je als je de bodem wilt verstevigen, een stuk plastic moeten nemen dat niet meer dan 1/2 cm hoger en breder is dan je 'bodemlap'.
Wordt je lapje echter kleiner dan 15 x 7,5 , dan zou ik echt dikkere wol en naalden aanbevelen.

Back to Top
Lidia2 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 17 Augustus 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2743
Direct Link To This Post Posted: 23 Maart 2010 om 08:27

O dank je wel voor je uitleg, dan ga ik braaf door hoor. Ik vind hem zo leuk, heb alleen nog nooit zoiets moelijks gehaakt, maar ik heb een haakboek voor me neus liggen met de uitleg van de steken dus het moet lukken.

Groetjes, Lidia

Back to Top
muis28 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Augustus 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2011
Direct Link To This Post Posted: 23 Maart 2010 om 16:05

ik heb vandaag wol gehaald en net het patroon uitgeprint.

Ga straks beginnen.

Beter een creatieve rotzooi dan een opgeruimde leegte



Saskia
Back to Top
beppemartha View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 08 Februari 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3321
Direct Link To This Post Posted: 23 Maart 2010 om 23:13

NEE IK HEB HET PATROON NOG NIET ONTVANGEN.

MAAR HET BEGIN ZIET ER BIJ JOUW GOED UIT. VEEL SUCCES VERDER.

 

Back to Top
Prideke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 31 Mei 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8249
Direct Link To This Post Posted: 24 Maart 2010 om 08:55
Ha Leentje,

Ik had jou ook een vraag gemaild over de gebreide versie. Ik kom daar even niet uit (schubbensteek).
Back to Top
beetle View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 18 Januari 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 225
Direct Link To This Post Posted: 24 Maart 2010 om 09:12

ik heb gisteren wol gehaald en ga vanmiddag beginnen

 

mvg beetle

Back to Top
marlene View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 17 September 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1512
Direct Link To This Post Posted: 24 Maart 2010 om 11:17

straks loopt iedereen met een krokodillen tas

ik heb 'm wel al uitgeprunt, maar nog niet begonnen.

Ben weer zo ontzettend dom geweest.
Een paar weken terug bij het opruimen van mijn hobbykamer op zolder, kwam ik groen wol tegen.
Akelige wol, erg "scherp" of stug hoe je het noemen wilt.  Ik had er ooit eens een begin mee gemaakt voor een trui, nooit afgemaakt, uitgehaalt en ja.... wat moet je ermee. Het draagt niet lekker, het kriebelt, dus..........weggegooit.

Heb nog gedacht aan hier en aan de Dorcas, maar omdat ik er zelf niet achter stond, wilde ik het ook niet weggeven

Maar:

 

 

voor een tas, zou het prima garen geweest zijn!!

grrrrr, domdomdomdom

Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 24 Maart 2010 om 12:37
Originally posted by Prideke Prideke wrote:

Ha Leentje,

Ik had jou ook een vraag gemaild over de gebreide versie. Ik kom daar even niet uit (schubbensteek).


Helaas is het voor mij niet mogelijk om ALLE draden te lezen, en ik moet ze maar net herkennen aan de titel. Beste kun je vragen stellen in de draad van de krokodillentas onder 'gezocht'. Die hou ik redelijk bij ;-)
Back to Top
tammie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 September 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 6409
Direct Link To This Post Posted: 24 Maart 2010 om 15:59
ik heb wol gekocht maar eerst mijn ezeltje nog 2 poten, oren, staart en een gezicht geven.
http://tammysplace1.blogspot.nl/
http://www.tammysplace.nl/
http://tammie1990.multiply.com
https://www.facebook.com/tamara.denos
http://tammy190.hyves.nl/
http://pinterest.com/tammie1990/
Back to Top
marlene View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 17 September 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1512
Direct Link To This Post Posted: 24 Maart 2010 om 19:48
ik heb jouw ezeltje ook gemaakt Tammie, ik zal binnenkorteen foto plaatsen
Back to Top
De Bezige Bij View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 16 Januari 2010
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 789
Direct Link To This Post Posted: 06 April 2010 om 13:20
Ik ben er ook aan begonnen ,een gebreide versie,ben ongeveer in de helft,maar enkele draad genomen en een dunnere priem ,en de schubben komen goed tot zijn recht.Nu wachten tot hij af is.Danmogen jullie oordelen.
/1001dbf8efee1.gif[/IMG][/URL]
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.438 seconden.
Lang Yarns