Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenNieuwe draad aan werk toevoegen

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
SupernovA View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 06 April 2010
Status: Offline
Points: 11
Direct Link To This Post Onderwerp: Nieuwe draad aan werk toevoegen
    Posted: 12 April 2010 om 15:22

Ik ben nu sinds kort bezig mett Granny squares te haken. Zoals dit  http://blog.craftzine.com/426046390_91b2992f85.jpg

Heel leuk om te doen, helemaal met verschillende kleurtjes, maar...... Ik zit iedere keer weer moeilijk te doen om een nieuwe kleur erbij te doen. Eigenllijk doe ik maar wat, haak ik snel verder en hoop ik dat het bllijft zitten. Duidelijke informatie kan ik tot nu toe niet vinden hierover. Tot ik me bedacht dat er vast iemand hier op het forum dit duidelijk uit zou kunnen leggen. Of misschien heeft iiemand een link naar duidelijke plaatjes oid.

Hoop dat jullie me even verder op weg kunnen helpen. Als ik dit onder de knie weet te krijgen zal ik heel blij zijn!

Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 12 April 2010 om 15:48
Laat die ijdele hoop dat het blijft zitten maar varen ; dat gaat je niet lukken. Het blijft een poosje goed, maar ik heb hier menig sprei en kussen liggen waar na een tijdje toch echt de gaten in gaan vallen. Ik laat het dus niet meer aan het toeval over.

Wat ik zelf doe is de draad in elk geval goed afhechten, en met een naald door een rijtje steken halen (horizontaal). De nieuwe kleur zet ik aan door de eerste 'steken'  van de eerste twee stokjes dubbel te haken (zie je niks van), en aan de onderkant een steek of 8 mee te haken. Ook de afgehechte draad van de vorige kleur haak ik om. Zo zitten ze zo goed mogelijk vast en blijven lang goed

Het lijkt een hoop werk, maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat je werk een poosje meegaat, dus bezuinig nooit op afhechten. Echt nooit ; je krijgt er spijt van. Knopen, doorhalen, inweven, zo goed  als je maar kan afhechten die draden, dan heb je een sprei voor het leven.
Back to Top
Carola View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Maart 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1090
Direct Link To This Post Posted: 12 April 2010 om 18:33
nou niets aan toe te voegen  zo doet ik het ook!
Back to Top
SupernovA View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 06 April 2010
Status: Offline
Points: 11
Direct Link To This Post Posted: 12 April 2010 om 19:20

 Dank jullie wel!

Maar mijn vraag is meer, hoe maak je die nieuwe draad vast, en waar? Of steek je het ergens tussen de bestaande steken en dan een knoop erin?

Krijg nu het gevoel dat ik misschien te moeilijk denk, maar wil inderdaad voorkomen dat de boel uit gaatt vallen, dat lijkt me echt zonde.

Back to Top
Het--ty View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 16 Maart 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 83
Direct Link To This Post Posted: 12 April 2010 om 21:45

 Zelfs met de uitleg van L33ntje snap ik het nog niet. 'Aan de onderkant een steek of 8 meehaken??'

Is er misschien een duidelijk voorbeeld te vinden op internet?

Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 13 April 2010 om 08:36
Ik maak de nieuwe draad vast door in een boogje van de voorgaande toer gewoon de naald onderdoor te steken en de nieuwe draad op te pakken, maar haak dan de eerste vaste met BEIDE draden. De tweede en derde (keerlossen) net alleen de nieuwe. Voor het tweede stokje onder het boogje door, weer met dubbele draad de eerste dooraling, en het sotkje afmaken met de enkele nieuwe draad. Dan het derde stokje met alleen de nieuwe draad, maar over de oude draad heen.
Dan de tussenliggende losse(n), en voor het tweede groepje gewoon ook over de aanhechtdraad heenhaken, en zo een groepje of drie. Als je dan het laatste restjes afknipt, blijft-ie echt wel zitten.

Waar ? In een willekeurig boogje. Ik doe het meestal tegenover de plek waar ik de ovrige kleur heb afgehecht, zodat ik zowel de oude afhechtdraad als de nieuwe aanhechtdraad kan meehaken, zonder dat ze op dezelfde kant liggen en elkaar in de weg gaan zitten of het werk te dik wordt.

Afhechten van de oude draad doe ik natuurlijk in eerste instantie door door de laatste lus te halen (= knopie) en dan de rest van de draad door de bovenste steken te weven. Automatisch haak je dan met de nieuwe toer de oude draad mee onder de steken. Ik kan wel eens kijken of ik er een filmpje van kan maken, maar dat heb ik eerlijk gezegd nog nooit gedaan. Een serie foto's echter moet wel lukken.


Back to Top
Het--ty View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 16 Maart 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 83
Direct Link To This Post Posted: 13 April 2010 om 13:39
 Ik ga het proberen. Als ik de uitleg lees dan moet het lukken, denk ik. Voor het gemak de tekst gekopieerd en in een word documentje geplakt. Dankjewel.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.469 seconden.
Lang Yarns