Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Gehaakte sokken

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer L33ntje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Gehaakte sokken
    Posted: 21 September 2010 om 16:33
Nou, zoals beloofd hier mijn eerste paren gehaakte sokken. Heel snel en makkelijk te  doen, lekker dik, en razend snel klaar.

Dit waren de eerste ; met oranje en groen garen in heen en weer gaande toeren gehaakt in halve stokjes. Op de foto lijken de kleuren wat flets, maar dat zijn ze beslist niet. (Het is beide Wibragaren; dat koraaloranje en appelgroen).



En met deze ben ik nu bezig.
Door afwisselend een dubbel stokje en een vaste te haken in spiralen, krijg je een leuke en makkelijke bobbeltjesstructuur en een goede elastische sok (wat met haken wel belangrijk is). De tweede hoop ik vanavond af te krijgen.



En dan zoals beloofd hier even heel summier het patroon ; ik ga het nog wat mooier uitwerken maar voor de ervaren haakster moet dit voldoende zijn :

Teen : 6 v om magic loop
Toeren 2-5 : regelmatig meerderen naar 12-18-24-30 steken.
Gebruik nu twee markeerdraden en meerder in de volgende toeren aan weerszijden nog 1 steek voor de teen tot 42 steken (32.34.36.38.40.42). Daarna nog ongeveer 4 toeren zonder meerderen.

Voet : Haak rondom tot het begin van je hiel. Dat kan met vasten, stokjes, halve stokjes, wat je maar wilt, in spiralen of heen en weer. (Bij heen en weer halen blijft de naad wat rechter, wat mooi is als je hem zou zien in het patroon).

Hiel : draad voor de hiel aanhechten twee steken links van het midden.
2 vasten en een halve vaste. 1 vaste, keren.
Meerder in de volgende toeren nu in elke 1e en laatste steek een vaste tot je 20 steken hebt. Haak dan nog heen en weer over die 20 vasten tot je op de voet zelf nog 20 steken hebt staan. (Of 16 bij een heel smalle enkel). Hecht daarna middenachter het garen voor de enkel aan en haak verder in het patroon van de voet.

Boord : Haak 1 toer stokjes. Haak daar bovenop 4-5 toeren reliefstokjes, afwisselend voorlangs en achterlangs om het onderliggende stokje.

Ik heb voor mijn maat (38/39 maar een brede voet en stevige enkels) 18 toeren voet en 10 toeren enkel nodig. Zo klaar dus. Voor een smalle voet kun je haaknaald nummer 3 gebruiken. Wel iets meer toeren denk ik.



Back to Top
Judy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 15 Juni 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1614
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Judy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 September 2010 om 16:35
wouw, wat een beauties. Lekkere warme voeten deze winter. En bedankt voor het patroon. Helaas geen tijd genoeg om ook nog deze te maken of ik moet mezelf zover krijgen om minder op de computer te zitten.
groetjes,



geniet en leef in het hier en nu.
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer L33ntje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 September 2010 om 16:37
Dit is ongeveer een speelfilm per sok, dus valt alleszins een keer te proberen. Het voordeel van sokken vind ik ook altijd dat je ze zo makkelijk overal mee naar toe kunt nemen. Geen gesjouw met vulling enzo, gewoon een haaknaald en een knotje wol, of hooguit twee.
Trouwens, achter de computer haken wil ook uitstekend, vooral als je voornamelijk heel veel bij moet lezen ;-)
Back to Top
nldutchy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 29 Juni 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3778
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nldutchy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 September 2010 om 17:06
gossiemijne, wat een mooikes...vooral die blauwe !!!! Ik wacht wel op een uitgewerkter patroon voor de beginners maar super gedaan hoor !!!
Leef vandaag want niemand heeft je morgen beloofd (KWF)
http://krealene.wordpress.com

Marlene aka nldutchy
Back to Top
geesje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 December 2005
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 5399
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer geesje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 September 2010 om 17:19
  Marleen, prachtig !!!!!!!!!!!!!en dankjewel voor het patroon.......
groetjes geesje
Back to Top
esthertje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 November 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 7742
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer esthertje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 September 2010 om 17:38
ze zijn schitterend.
ik denk dat ik hem even opschrijf en van de week eens even
ga proberen.
heel erg bedankt.
Back to Top
naatje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 07 Februari 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 5829
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer naatje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 September 2010 om 19:02
Super gaaf gedaan.
BUSY BEE RENATE:www.handwerkenmetrenate.nl
Back to Top
Frea H. View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 07 April 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3377
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Frea H. Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 September 2010 om 19:41

Heel leuk.Je zal lekker warme voeten  hebben deze winter.

groetjes Frea

Back to Top
ikzelf View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 13 Augustus 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ikzelf Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 September 2010 om 20:09
WAT EEN MOOIE SOKKEN GEWELDIG
Back to Top
mineke.j View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 18 November 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 855
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer mineke.j Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 September 2010 om 20:23
Leuk!!! Ga ik zeker proberen binnenkort!
http://minekeswerkjes.blogspot.com/
Back to Top
pippie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juni 2010
Status: Offline
Points: 7262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pippie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 September 2010 om 20:25
Wauw, de mond valt me open. Dat dat kan!!!
Heb je dat zelf bedacht?? Ik vind het knap!
Back to Top
Leonie_y View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 19 Oktober 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 9435
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Leonie_y Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 September 2010 om 20:35
Super bedankt voor het patroon. Ik ga het zeker weten een keer uitproberen. Lief dat je dit voor ons wilt uitwerken
Denk niet aan wat je niet meer kunt maar aan wat nog wel mogelijk is



het glas is altijd halfvol

Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer L33ntje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 September 2010 om 20:57
Originally posted by pippie pippie wrote:

Wauw, de mond valt me open. Dat dat kan!!!
Heb je dat zelf bedacht?? Ik vind het knap!


Mwah, bedacht.....ik heb wel eens vaker sokken gehaakt, en daar links en rechts dingetjes van bij elkaar gescharreld.

Deze hiel heb ik uit 'Das Super Häkelsockenbuch'. Stan overigens heel veel erg leuke ideeenvoor gehaakte sokken in ; heel inspirerend. Jammer dat het er in Nederland (nog) niet is.


Back to Top
pippie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juni 2010
Status: Offline
Points: 7262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pippie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 September 2010 om 21:00
Da's een héél eerlijk antwoord, maar ik blijf het
erg knap vinden. Ik probeer het vast een keer.
In ieder geval: bedankt voor het patroon.
Back to Top
Crea-Mo View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 02 Maart 2010
Status: Offline
Points: 1803
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Crea-Mo Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 September 2010 om 22:25
Ze zijn wel errug leuk!!
Back to Top
perle View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 12 Juli 2006
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 1575
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer perle Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 September 2010 om 23:25

 

Superknap,hoor!!!!!

Lijken me echt tofkes.Die dames van mij die lopen zo dikwijls(of ik er nu op spreek of niet)rond op hun sokken.En misschien moet ik es proberen om een soort dikkere huissok te haken? Je brengt me op een idee!!!!!Mischien voor onder de kerstboom!Want heel direkt heb ik er eventjes geen tijd voor!

Super bedankt voor het coole patroontje!Perle.

Back to Top
smimske View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 20 Augustus 2010
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 1204
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer smimske Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 September 2010 om 09:37
Leuke sokken!! Ben nog niet zo ervaren maar ga het toch proberen!!
Back to Top
Ineke P View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 01 Maart 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 187
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ineke P Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 September 2010 om 09:53
Wat leuk die gehaakte sokken!!!!! Dat lijkt me ook nog wel eens leuk om te proberen!
Back to Top
TLooman View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 12 Oktober 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1871
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer TLooman Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 September 2010 om 11:02
erg mooi knap gedaan
groetjes Thea
Back to Top
creaans View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 05 Februari 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 11348
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer creaans Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 September 2010 om 14:02
wat een leuke sokken zijn dit! Bedankt voor het patroon!
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.406 seconden.
Lang Yarns