Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

lengte sjaal aanpassen?

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Frea H. View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 07 April 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3377
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Frea H. Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: lengte sjaal aanpassen?
    Posted: 23 Januari 2011 om 11:45

Beste hobbydoosjes,

Ik ben een sjaal aan het breien met naalden nr.8,lengte sjaal moet worden 1.90 meter en dan nog 20 cm.franje.

Ik zelf ben maar 1.56 meter. Is er een globale verhouding ,dat je zegt bij die lengte maak je de sjaal niet langer dan...? Nu zou ik ,als ik op de fiets zit er problemen mee kunnen krijgen. Wat denken jullie?

 

Back to Top
mineke.j View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 18 November 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 855
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer mineke.j Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Januari 2011 om 11:53
Geen idee, maar heb je niet een sjaal die je prettig vind qua lengte? Die zou ik gewoon opmeten .....
Of anders tijdens het breien de sjaal af en toe omslaan en kijken .... maar bij losse wol/patroon wordt de sjaal met dragen vaak iets langer.
http://minekeswerkjes.blogspot.com/
Back to Top
Marlan View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 20 November 2010
Status: Offline
Points: 391
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Marlan Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Januari 2011 om 11:54
Mijn dochter is 1,64 en die wil geen sjaal langer als 1,60.

Ik zou hem gewoon maken op de lenget die jij fijne en voldoende vind
groetjes Marlan
Back to Top
chrisje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 29 April 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5572
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer chrisje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Januari 2011 om 11:59
is maar wat je zelf prettig vindt denk ik... Mijn oudste van 18 draagt lange sjaals (ze is 1.50m ) en draait die tig keer omhaar hals..; Ikzelf heb liever makkelijk en draag een kolsjaal...  die lange slerten zitten me overal in de weg...
Back to Top
Frea H. View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 07 April 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3377
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Frea H. Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Januari 2011 om 12:02

Ik dacht ook wel ik pas af en toe, maar misschien is er een verhouding voor.De sjaal staat in het boekje van Zeeman en de meeste sjaals worden 1.80 of 1.90 meter.Ik denk dat dit de gemiddelde lengte van een mens is.Dus misschien ,dacht ik, is er een standaard verhouding. Maar dan brei ik de bol wol op en is de sjaal ongeveer 1.55 meter. Als er franjes aan zitten plaats ik wel een foto.

Back to Top
Corry R View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 11 Januari 2008
Status: Offline
Points: 8853
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Corry R Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Januari 2011 om 13:11

Sjaals zijn best wel vaak van verschillende lengtes,zelf heb ik korte en wat langere.maar net wat je koopt.

ik zou gewoon kijken wat jij prettig vindt,op dit moment zie je veel langere,maar als jij korter wil,is dat toch ook goed.

Back to Top
Prideke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 31 Mei 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Prideke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Januari 2011 om 14:46
Als je de sjaal wil gebruiken als je op een fiets zit moet je die niet te lang maken. De kans dat je met franje en al vast komt te zitten tussen je spaken....
Back to Top
Frea H. View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 07 April 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3377
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Frea H. Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Januari 2011 om 16:26

Dat idee van Prideke had ik ook.Dus sjaal afgekant. Mijn man was de hond uitlaten,komt terug, ik laat mijn sjaal zien om mijn nek,ik zeg er moeten nog franjes aan,zegt hij ; hij had wel wat langer gemogen.  

Dus brei ik er nog maar een stuk aan. Mannen!!!

Back to Top
Tineke01 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 27 Maart 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1360
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Tineke01 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Januari 2011 om 16:53
Ook al zei je man dat, dan nog moet je zelf weten hoe lang je de sjaal maakt. Hij is toch immers voor jezelf bedoeld en jij moet hem met plezier kunnen dragen.
Dan daarbij heb je de wol toch opgebreid?
Groet, Tineke01   
Back to Top
Frea H. View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 07 April 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3377
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Frea H. Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Januari 2011 om 17:44
Ik had nog 1 bol liggen.Had vorig jaar 4 bollen meegenomen,toen wist ik nog niet wat ik er van wilde maken.Nu wel dus.
Back to Top
Tineke01 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 27 Maart 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1360
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Tineke01 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Januari 2011 om 19:58
Nou ja als er toch nog een bolletje beschikbaar is, dan maar een stukje langer maken hè. Mannetje tevreden en jij ook met je werkstuk. Succes ermee hoor.
Groet, Tineke01   
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Januari 2011 om 13:26
Ik heb er nog even over nagedacht. Ik fiets zelf niet, maar ik ben ook 1.56. En het lijkt me dat een ronde sjaal, dus waarbij je de uiteinden aan elkaar naait, handig is. Je hebt geen losse uiteinden, je kunt kiezen voor één of twee keer rond je nek en bij één keer kun je er een losse knoop in leggen. En hoe glad hij ook is, hij glijdt niet helemaal van je af en blijft aan de kapstokhaak hangen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Frea H. View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 07 April 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3377
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Frea H. Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Januari 2011 om 13:43
Wat kan jij toch smakelijk schrijven..Ik dacht dat je met die kapstokhaak mijn hoofd bedoelde,maar misschien bedoelde je letterlijk de kapstok.? De sjaal is af,moet de randen even persen en dan maak ik een foto..Ik ga nu aan een ronde sjaal beginnen,patroon is voor naald 10,maar ik heb geen wol voor die dikte in huis,ga met 2 draden tegelijk proberen en even kijken of het wat wordt.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Januari 2011 om 13:58
Nee, zo beledigend ben ik niet, maar heb jij het nooit dat je je sjaal met een vlot gebaar op een haak gooit en dat ie roetsj op de grond gaat liggen? Of dat je hem één keer om je nek slaat, één windvlaag en daar wappert een vaantje terwijl je zelf de vlaggestok bent?

Je kunt hem als een ronde ketting aan elkaar maken of met een Moebiuslus.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Frea H. View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 07 April 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3377
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Frea H. Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Januari 2011 om 15:02

Dat klopt allemaal,daarom heb ik een tafeltje in de gang waar ik sjaals op leg en handschoenen. Beledigend ben je nooit,ik moet altijd (glim) lachen om jou antwoorden.

De halswarmer die ik nu ga breien is niet rond,sluit met 2 knopen.Heb wel leuke patroontjes voor ronde sjaals maar nog niet de juiste wol.

Ik ga a.s.woensdag naar een breicursus,mogen voor de eerste les zelf een breiwerkje meenemen,maar voor de volgende les moeten we materiaal in overleg met de docente aanschaffen. Dan kom ik waarschijnlijk toch in de winkel,dus kan ik ook voor een ronde sjaal naar wol kijken.

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.578 seconden.
Lang Yarns