Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Interessepeiling Granny deken

 Reageer Reageer Pagina  123 7>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
by Ieke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Februari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2887
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer by Ieke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Interessepeiling Granny deken
    Posted: 22 April 2011 om 10:23

Hallo allemaal,

Geïnspireerd door Jips en de Granny vest CAL ben ik aan het twijfelen of ik een granny deken zal gaan haken. Een groot project, waarvan ik niet weet of ik genoeg doorzettingsvermogen heb om het af te maken. Omdat ik denk dat ik wel gestimuleerd zal worden om het ook daadwerkelijk af te maken als er meer mensen tegelijkertijd hetzelfde doen, wil ik eens kijken wie er met hetzelfde idee rond loopt maar de drempel ook nog niet over gestapt is.

Mijn idee is om op basis van een patroon (drops?) een deken uit te kiezen waarvan we elke week 2-3 vierkantjes haken. Zo blijft het een leuk project, waar we wel even mee bezig zijn, maar waarbij het ook mogelijk is om tussentijds nog wat anders te haken.

Omdat er nogal wat bollen nodig zijn, leek het me een goed idee om ergens in het najaar te starten. Dan is er voor de liefhebbers namelijk weer de wolkorting bij de Wibra geweest. Zelf wil ik de deken namelijk van Saskia gaan haken, omdat ik hier al een aantal kussentjes mee gehaakt heb. Zo blijft het een mooi geheel op m'n kamer.

Heb dus een aantal vragen:
1. Wie vindt dit een goed plan en doet mee?
2. Wie weet wanneer de najaars wolkorting bij de Wibra is?
3. Is het haalbaar om met 2-3 vierkantjes per week een deken te maken die groot genoeg is voor een 1-persoonsbed (in mijn geval, kleiner/groter kan natuurlijk altijd) en die niet tegen 2050 een keer af is?

Back to Top
smimske View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 20 Augustus 2010
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 1204
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer smimske Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 April 2011 om 10:36

Als je uitgaat van een deken van 1x2 meter heb je het al gauw over 200 blokken van 10x10 cm. Met een gemiddelde van 2 blokken per week ben je dan al bijna 2 jaar bezig..... Das altijd nog ruim voor 2050

Ik zat er ook al wel over te denken om er dan een deken van te maken! Laat er mijn gedachte nog eens over gaan....

Back to Top
elizabethh View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 03 Januari 2011
Status: Offline
Points: 588
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer elizabethh Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 April 2011 om 10:37

Ik vind het leuk om mee te doen ! Natuurlijk... granny squares: wow... 

Maar persoonlijk vind ik de Saskia wol niet lekker om te haken. Geef mij maar katoen...

Enne..., gaan we een deken maken op basis van één patroon of combineren we er meerdere?

Twee à drie vierkantjes per week gaat mij wel lukken hoor!

Groetjes, Elizabeth

Back to Top
by Ieke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Februari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2887
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer by Ieke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 April 2011 om 10:48

Allemaal dingen om over na te denken. Ben nu met een vriendin aan het brainstormen hoe we een en ander vorm kunnen geven. Ik ga zelf de deken zoiezo met Saskia haken omdat ik dat prettig vind en mijn portemonnee ook. Heb al een aantal kussentjes in dat wolletje, dus dat past mooi bij elkaar. Maar een vergelijkbare wol of katoen is natuurlijk altijd mogelijk. Die keus moet iedereen zelf maken.

Ik heb nog niet echt goed nagedacht over het patroon. Zat er al wel aan te denken om bijv. 3 patronen te kiezen. Ik ben zelf wel in voor een wat bloemige variant, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat leuk vind. Er is keuze genoeg, dus dat moet lukken. Volgende week of de week erna ga ik even wat vierkantjes proefhaken om te kijken wat goed te doen is.


@ Elizabeth: jij werkt vaak met Paris van Drops toch? Welke maat haaknaald gebruik je hiervoor? Is dit garen ongeveer even dik als Saskia/Royal?

Back to Top
rittepetit View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 25 December 2008
Status: Offline
Points: 4351
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer rittepetit Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 April 2011 om 10:51

 

ja Henrike, een deken zegt me ook wel iets, de vest de wrap en de poncho had ik over het hoofd gezien    , ik heb nog nooit een granny square gehaakt

Miriam,   200 blokken, hoeveel wol hebben we dan nodig?, en weegt zo een deken niet te zwaar? want dat zal ooit toch eens moeten gewassen worden

Back to Top
by Ieke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Februari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2887
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer by Ieke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 April 2011 om 11:04

Zelf zat ik aan deze deken te denken.
http://garnstudio.com/lang/nl/visoppskrift.php?d_nr=130&d_id =6&lang=nl

Met de afmetingen van de deken in het patroon hebben we, grof gerekend, zo'n 20 bollen nodig (*100 gr = 2kg).

Breedte: ongeveer 80 cm
Lengte: ongeveer 144 cm

Ik wil de deken wat groter, dus ik ga zeker wel richting de 30 tot 40 bollen? Of de looplengte verschilt enorm. Heb nu even alleen naar gewicht gekeken. Ga volgende week een paar vierkantjes proefhaken en dan ga ik even wegen hoeveel ik van elke kleur nodig heb...

Back to Top
elizabethh View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 03 Januari 2011
Status: Offline
Points: 588
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer elizabethh Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 April 2011 om 11:21

Als ik met Saskia wol haak, gebruik ik haakanaald nr. 3,5.

De vierkantjes die ik met katoen (meestal Catania of Larra) haak, doe ik met haaknaald nr. 2,5. Nummer 3 zou ook kunnen, maar ik ben echt verslingerd aan m'n tweeënhalfje...

Drops heeft nog meer vierkantjes dan het Paris deken. Er is ook nog een Fabel deken, een combinatie Deligth en Fabel en een Karisma deken...

Tja, en iedereen kan toch zelf een keuze maken wat je er van gaat maken. Een wandkleed is voor mij ook nog een optie!

Back to Top
rittepetit View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 25 December 2008
Status: Offline
Points: 4351
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer rittepetit Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 April 2011 om 11:54

Hey Henrike,

bedankt dat je al dat werk voor ons wil doen, maar de link geeft   geen overeenkomst

Back to Top
Prideke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 31 Mei 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Prideke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 April 2011 om 12:02
Ik vind dat best een erg leuk idee! Zelf baal ik na 4 vierkantjes al en vind ik het niet meer leuk! Dit is een mooi moment om het samen te doen en steeds je vooruitgangen te laten zien 
Ik ben voor en lang leve Saskia (ik gebruik zeker naald 4 want ik haak mega strak).
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 April 2011 om 12:14
Ik zou de vierkanten groter maken dan 10 x 10, dat scheelt ook weer werk met het in elkaar zetten. En het zou leuk zijn om allerlei verschillende vierkanten te maken, sommige met een rondje van binnen. Maar ik heb zelf al een gehaakte en een gebreide deken van vierkanten, dus ik ga niet echt meedoen, ik volg jullie wel met veel interesse. En eventueel doe ik wel mee met een poppen- of babydeken.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
by Ieke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Februari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2887
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer by Ieke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 April 2011 om 12:29


@ Magtelt, een poppendeken is ook een goede optie. Wordt mijn redmiddel als ik toch de brui eraan geef ;)

@ Elizabeth, uiteindelijk kan iedereen voor zichzelf bepalen hoeveel vierkanten er nodig zijn (volgens mams), dus in principe kunnen we met alle garen wel uit de voeten. Dan kan iedereen zelf een keuze maken.

@ rittepit, www.garnstudio.com en dan haken klikken en dan deken. En dan niet op enter drukken, maar op zoek (want anders vlieg je terug naar de homepage).

@ Pride, kijk, dat was mijn motivatie nou ook! En ik vind Saskia ook helemaal leuk!

Dan ga ik nu lekker genieten van een heerlijk ijsje op het terras. Hopelijk een beetje zon. Een fijne pasen allemaal!

Back to Top
marjolein2202 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 27 September 2010
Status: Offline
Points: 1746
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer marjolein2202 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 April 2011 om 12:40
Leuk! Ik loop ook met het idee hoor, maar ik ken iemand die
heeft regelmatig gehaakt en er 9 maanden over gedaan, dus
ik ben ook wat huiverig.
En inderdaad, past dat allemaal in de wasmachine als t
nodig is??
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 April 2011 om 18:17
Het is een goed idee om restjes wol te verwerken en dan kunnen we in het topic van Ieke vertellen wat we met de vierkantjes doen. Een tas is ook leuk, of een tafelloper.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Prideke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 31 Mei 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Prideke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 April 2011 om 18:37
Ik wilde ooit een deken maken en na 20 4kantjes gaf ik de brui eraan...Toen bleek dat ik voldoende had voor een tasje 

Verschillende 4kantjes lijkt mij leuk. Dat je zelf kan bepalen hoeveel kleuren je per blokje wil gebruiken (ik zou graag iets met max 3 kleuren voor het totaal willen gebruiken).
Ben benieuwd, idee is leuk
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 April 2011 om 22:47
Misschien wordt het dan een Granny squares-topic waarbij iedereen zijn/haar eigen creatie maakt. Dat wordt interessant!
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
mafke View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 03 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 694
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer mafke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 April 2011 om 22:52
granny square deken, leuk!!!
Ook ik twijfel al een tijdje om hiermee te starten, ben nu bijna klaar met
mijn granny stripe (nog 16 banen en dan rondom een rand) dus laat maar
komen die granny square, ik doe mee!!
Back to Top
Clairetje View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 16 April 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 22
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Clairetje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 April 2011 om 11:37

hey!!

vind dit ook een superidee maar ben ook al ingeschreven voor de wrap...hoop dat hetmogelijk is die twee te combineren... en anders zal ik wat achterkomen, denk ik!

grtz!!!!

Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer L33ntje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 April 2011 om 12:14
Het gaat sneller dan je denkt, hoor. Wibragaren kun je met haaknaald nummer 4 haken, en een blok is zo 15x15 centimeter. Ik heb in mijn leven al heel wat grannydekens en variaties daarop gehaakt, en gemiddeld ben je er een paar weken zoet mee. Over één blok doe je 10 tot 15 minuten, en daar kun je er best wat van weghaken in een avond. Voor een CAL zal het dus best meevallen, alleen moet je de lat per week wat hoger leggen. Je kunt natuurlijk ook een babydeken maken ; dan ben je in mum van tijd klaar.

Mijn laatste granny van restjes (waar nog steeds een keer een rand omheen moet trouwens) is 4 van deze blokken, één blok bestaat uit vier bloken die met een paar toeren zijn omgehaakt en maak je in een avondje of 2. Die blokken bestaan dan ook weer uit vier omgehaakte blokken, en de hele deken is weer omgehaakt. Met de deken tot zo ver ben ik een week of vier bezig geweest schat ik. Ik twijfel nog steeds of ik er nog twe blokken bij moet maken of niet, of dat ik hem zo moet afwerken. ij is dus al een tijdje in winterslaap.





A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
ilyani View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 19 Juli 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1192
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ilyani Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 April 2011 om 12:29
@L33ntje: hij is echt prachtig!!
@ Ieke: ik wil wel mee doen maar of het een grote deken
word of eentje voor 's avonds op de bank weet ik nog niet.
heb wel mooie gezien bij garnstudio.
groetjes miranda
Back to Top
Juliaaa View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 06 Maart 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 199
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Juliaaa Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 April 2011 om 14:08
ik vind het een leuk idee, als jullie dat gaan doen,doe ik graag mee!
Weet ik even niet;)
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  123 7>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.656 seconden.
Lang Yarns