Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

maat sokken

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: maat sokken
    Posted: 15 Mei 2011 om 12:19

Ik weet niet of je gehecht bent aan dit patroon en ik weet niet met welke dikte pen je breit .

Renske heeft een sokken patroon staan met pen 2,5 geloof ik en in 3 maten .

Dan zie je dat er maar weinig verschil in is . Neem een bestaande sok en meet daar de lengte van de voet vanaf

succes

Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer L33ntje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mei 2011 om 12:16
Het verschil is ontzettend klein. Gaat het om hetzelfde type ' benen'  , dan hoef je eigenlijk alleen de voet iets langer te breien, en dus wat later met de teen beginnen.
Is het echt een wat dikker been ook, dan is het fijn ook het beendeel wat wijder te breien. Grappig genoeg moet je dan vaak weer wat minderen voor de enkel / voet.


Hoeveel steken meer, dat hangt natuurlijk helemaal van de sok af. Als ik sokken brei op pen nummer 4, heb ik voor mijn kinderen genoeg aan 44 steken, en moet ik er voor mezelf 48 of 50 opzetten. Brei ik op naald nummer 2,5 (beetje de standaard sokkenwolmaat) dan heb ik voor mijn kinderen genoeg aan 66 steken, maar voor mezelf zet ik er 80 op, en minder vlak voor de enkel naar 72.

(Meestal brei ik 20 toeren boord, 20 toeren patroon tot de mindering, 40 toeren tot de enkel, dan de hiel, ongeveer 40 toeren tot de teen en dan 20 toeren teen. Maar dat is puur mijn eigen ' routine-patroontje'  en geen officiele aanwijzing ofzo natuurlijk. Welke wol en welk patroon je hebt, maakt vaak ook verschil.).

Ongeveer 2 extra steken per maat op dunne naalden, 2 steken per 2 maten op dikke naalden is zeker genoeg. Maar het blijft passen. Maar nogmaals, sokken zijn rekbaar, en maat 48 gaat met een paar toeren in de voet meer in de regel prima maat 42 passen.
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
agnes View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 17 Februari 2006
Status: Offline
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer agnes Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mei 2011 om 11:29
Ik heb patroon om sokken te breien,maar dat is maat 38 en ik moet maat 42 breien. Hoe weet ik nu welk aantal steken ik meer moet opzetten??? Groetjes
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.672 seconden.
Lang Yarns