Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenEva garen Wibra

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Jenlon View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 Augustus 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1080
Direct Link To This Post Onderwerp: Eva garen Wibra
    Posted: 19 Augustus 2007 om 09:03

Hoi,

Ik wil dus een poncho maken voor mijn dochter en daarvoor heb ik dat dikkere garen van de Wibra gekocht. Gisteren heb ik netjes na veel gepuzzel met een proefbol de eerste toer gehaakt en ook de afwerking van de hals gehaakt. Gelukkig blijkt het allemaal wel redelijk te kloppen en dus ik kan lekker aan de slag. Alleen wel met haaknaald 6 ipv de aanbevolen 7 en 8 (die had ik dus niet hoeven aanschaffen  maar ja ze komen vast nog wel van pas).

Nu valt mij echter op dat dit garen best pluist en dat het heel moeilijk uithalen is, vandaar die proefbol.  Hebben jullie nog tips tegen dat pluizen want ik ben bang dat vooral op de langere termijn de poncho minder mooi gaat worden daardoor en het zou leuk zijn als haar zusje 'm over een aantal jaartjes ook nog aankan of dat deze gewoon heel lang bewaard gaat blijven als herinnering aan "vroeger".

Wie heeft er wat tips voor mij?

Fijne zondag voor iedereen

Groetjes,
Ilona.
Back to Top
breioma View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Mei 2007
Status: Offline
Points: 2303
Direct Link To This Post Posted: 19 Augustus 2007 om 09:24
Geen enkele tip,acrylgaren pluist altijd iets meer,dan wol is mijn ervaring,ik had voor sylke,half wol half acryl en doo r het dragen pluist het ook, ze lopen altijd overal langs, en dat komt het geheel niet ten goede,maar succes ermee.
Back to Top
BreienHaken View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 28 Maart 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2485
Direct Link To This Post Posted: 19 Augustus 2007 om 11:33
ik heb een pluiskammetje voor wol...
Back to Top
Jenlon View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 Augustus 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1080
Direct Link To This Post Posted: 19 Augustus 2007 om 11:59

Een pluiskammetje?

Dat is iets dat ik niet ken.

Groetjes,
Ilona.
Back to Top
Carola View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Maart 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1090
Direct Link To This Post Posted: 19 Augustus 2007 om 12:11

hoi jenlon dat garen heb ik ook het enige wat je kan doen, houd er rekening mee dat je het kleding stuk eerst 1 keer op de hand wast VOOR dat je het aantrekt, houd er rekening mee over welke kleren je het aan trekt want die worden dezelfde kleur!!!! het puisen blijft!!

je kan het dus idd ook niet goed uithalen, ik hoop dat je niet al te veel er van hebt gekocht?? ik wel namelijk was bij ons afgerpijsd toen naar 50 cent pbol dus ja dan ken je het wel, het ligt al een jaar in de kast!!

ik he er 1 poncho van gemaakt in het vel groen, die ik dus nooit aan heb, 1 mos groen truitje wat er na 4 keer dragen niet meer uitzag en een vest tot op mijn knieen geheel in kabel patroon in het d. bruin wat er na 2 keer dragen zo armoedig uitziet dat ik het ook nooit meer draag!!

Ik heb van de week wel een proef lapje gemaakt en proberen te vilten omdat er 25% wol in zit.. en rara ja het lukt!!!!

Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 19 Augustus 2007 om 12:13
Dit garen is pure wol, of bijna pure wol naar ik me herinner, en zal dus altijd pluizen. Omdat het geen getwijnde draad is maar lont, kan het na verloop van tijd ook wat gaan vilten. Ik weet niet of het daarom wel geschikt is om iets van te haken dat lang meegaat. Op de hand wassen, liggend laten drogen en niet mee blijven haken (pas vooral op met klittenband) lijkt met het verstandigst. 
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
Jenlon View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 Augustus 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1080
Direct Link To This Post Posted: 19 Augustus 2007 om 12:21

Oei oei,

Dank voor jullie reacties. Dat klinkt allemaal niet zo hoopgevend. Ik wilde er namelijk een poncho voor mijn oudste van maken en die is bijna 4. En kleine kindjes moeten natuurlijk wel lekker kunnen spelen.

Ik vond de kleurtjes heel mooi en kreeg een makkelijk en leuk patroon.

Ik heb nog even naar de samenstelling gekeken en het is inderdaad 75% acryl en 25% wol.

Nou ja, dan maar geen kledingstuk voor het nageslacht .

Als ik wat langer bezig ben met haken hoop ik wel wat meer van jullie kennis te hebben hoor. Dan laat ik me hopelijk wat minder verleiden door mijn oogjes.

Groetjes,
Ilona.
Back to Top
Carola View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Maart 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1090
Direct Link To This Post Posted: 19 Augustus 2007 om 12:27
whaha nou jenlon ik zit hier met 100 bollen van dat spul whahaha dus ondanks mijn kennis hebben mijn oogjes en mijn pinpas een eigen willetje!!
Back to Top
Carola View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Maart 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1090
Direct Link To This Post Posted: 19 Augustus 2007 om 12:29
maar de ene poncho die ik heb gemaakt is wel mooi hoor!! alleen pluist hij op je andere kleding vaar met wassen gaat het er meer af... dus als je die wilt maken (hij staat op mijn workshop site onder poncho dan is het de groene, is heeeel makkelijk te breien mss is doie leuk, ik heb voor mijn maat (s/m) 5 bollen gebruikt!! kijk maar dan stuur ik het patroontje wel naar je op op naald nr. 12 gemaakt!!!
Back to Top
Jenlon View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 Augustus 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1080
Direct Link To This Post Posted: 19 Augustus 2007 om 12:54

Hoi Carola,

Breinaald 12 zeg je? Jeetje, ik gebruik nu haaknaald 6 omdat ik het anders allemaal te losjes vond worden en niet meer zo goed uit kwam met het patroon.

Maar hij is inderdaad heel mooi. Als ik 'm voor mezelf wil maken, weet ik je te vinden . Jammer dat je zo ver weg woont. Maar gelukkig is er het internet nog

Ik ga 'm toch maar maken voor mijn dochter. Ik zie wel wat ermee gebeurt.

 

Groetjes,
Ilona.
Back to Top
Carola View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Maart 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1090
Direct Link To This Post Posted: 19 Augustus 2007 om 13:08
mijn spullen zijn gebreid mijn man herrinerde mij eraan dat ik ooit een muts er van heb gehaakt met nr 5 en ik heb gekeken en die is heeeeeeel erg stevig en mooi en pluist niet!! als ik mijn man toch niet hd whahahaha
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 19 Augustus 2007 om 13:12
De grote paars/lila/roze gebreide bal is ook met EVA gebreid op pennen nummer 5.
Ik vind het nog best wel soepel. Ook heb ik er een paar babyslofjes op pen 5 van gebreid, die zijn ook nog soepel genoeg hoor.

Die bal linksboven dus :

A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
happyknitter26 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 17 November 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 554
Direct Link To This Post Posted: 19 Augustus 2007 om 13:43

 eva ????

 

hier kennen ze nog maar saskia...is dit wel goed spul na al die verhalen hierboven ???????????

 

<a rel=nofollow href="http://www.funpagina.eu"></a>Fabie
Back to Top
Carola View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Maart 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1090
Direct Link To This Post Posted: 19 Augustus 2007 om 14:05
o ja hoor je kan er leuke pompoenen, haar voor poppen bloemetjes enz. mee maken maar het is niet echt geschikt voor hele kleding stukken te breien dus niet voor dingen die je veel vuldig gebruikt, maar je kan het wel breien en vilten!!
Back to Top
breioma View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Mei 2007
Status: Offline
Points: 2303
Direct Link To This Post Posted: 19 Augustus 2007 om 15:21
Ken ook alleen maar saskia!!!
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Direct Link To This Post Posted: 19 Augustus 2007 om 18:36
Ik was alle handwas in een netje in de machine op een superzacht programma. Ik keer wel alles binnenstebuiten.
Maar ik heb nooit echte wol, want daar ben ik allergisch voor, daar krijg ik bultjes van. Dus daar kan ik niet over meepraten.

Als ik jou was, zou ik gewoon het ponchootje haken en als je genoeg wol hebt, in tweevoud, dan blijft er vast wel een over voor je jongste.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
BreienHaken View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 28 Maart 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2485
Direct Link To This Post Posted: 20 Augustus 2007 om 07:45
Originally posted by Jenlon Jenlon wrote:

Een pluiskammetje?


Dat is iets dat ik niet ken.



ja dat is een beetje stug kammetje wat ik bij de wolhal heb gehaald, daarmee verwijder je pluisjes van gebreide dingen
Back to Top
Tony View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Januari 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1726
Direct Link To This Post Posted: 20 Augustus 2007 om 08:15

Ik heb bij Blokker een pluizen tondeuse gekocht voor een paar euro. Helpt bij bepaalde kledingstukken ook wel.

Groetjes Tony

Antonia
Back to Top
BreienHaken View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 28 Maart 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2485
Direct Link To This Post Posted: 20 Augustus 2007 om 16:18
ja die heb ik inderdaad ook. maar dat werkt wel anders. dat pluizenkammetje is meer voor wol die harig wordt. blijven mn knuffels mooier. Maar ik zag van de week trouwens bij de action dat ze lisa-wol hebben, dat is natuurlijker veeeel beter dan eva-wol hahaahah
Back to Top
miep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru



Lid sinds: 17 Mei 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3972
Direct Link To This Post Posted: 20 Augustus 2007 om 17:39
He, je roem snelt je vooruit, super zeg!
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.313 seconden.
Lang Yarns