Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Omkrullende sjaal

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Yobsje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juni 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1408
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Yobsje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Omkrullende sjaal
    Posted: 07 Januari 2012 om 15:03
Ik ben een sjaal aan het breien, heel eenvoudig 1 pen recht, 1 pen averecht, ongeveer 10 cm. breed. Maar hij krult heel erg om langs de hele zijkant, zou dat beter worden als ik langs de zijkanten een randje (halve) vasten haak? Of is het handiger om er een stukje fleece achter te naaien?
Groet,

Yobsje
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Januari 2012 om 16:08
Tricotsteek krult altijd en bij 10 cm breedte zou je maar een heel klein ribbelrandje kunnen maken. Maar onder en boven en aan de zijkanten wat ribbels, dat krult niet zo. Dus ik denk dat fleece de oplossing is. Dat is ook dubbel warm en het ziet er grappig uit als je hem omknoopt.

1 randje vasten helpt ook niet echt tegen krullen. Dat had ik gedaan bij mijn Kate sjaal en die krult toch nog.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Januari 2012 om 16:10
Bij het breien van 1 pen recht en 1 averecht heb je altijd dat het werk naar binnen omkrult. Bij alleen maar rechte pennen breien heb je dat niet, bij blokjes en gerstekorrels ook niet. Als je het toch bij  1 pen recht en 1 averecht wilt houden, moet je ?? waarschijnlijk aan het begin van de toer of aan het einde - en ik hoop dat hier iemand extra uitleg gaat geven- de eerste of laatste steek ongebreid afhalen.

Maar nogmaals, ik hoop ook op een uitleg van iemand met veel ervaring, want ik kom dit probleem zelf ook nogal eens tegen. Alleen omzeil ik het door bovengenoemde steeksoorten.

Hoe ver is je sjaal al gevorderd?

................................

Magtelt's bericht is er inmiddels al tussen gekomen...
Back to Top
Yobsje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juni 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1408
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Yobsje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Januari 2012 om 16:41
Bedankt voor jullie reacties, de sjaal is al bijna op lengte dus uithalen
is zonde, ik naai er wel fleece achter, is inderdaad dubbel zo warm.
De eerste steek brei ik al niet en dat helpt niet. Ik had eerst een sjaal
gehaakt van dit garen, maar die werd te stug en
veel te breed voor mijn dochter van bijna twee jaar.
Groet,

Yobsje
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Januari 2012 om 16:54
Van de rest van het fleece kun je bijpassende wantjes zonder duim maken met een koordje van de dassenwol.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
doortje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 27 November 2011
Status: Offline
Points: 2062
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer doortje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Januari 2012 om 18:22
altijd de eerste steek ongebreid afhalen dan kruld het veel minder is mijn ervaring
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Januari 2012 om 19:45
@ Doortje, als jij bijvoorbeeld een trui of vest breit, haal jij dan ook de eerste ongebreid af? Ik wil dit toch eens gaan proberen.
Back to Top
doortje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 27 November 2011
Status: Offline
Points: 2062
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer doortje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Januari 2012 om 10:31
dat ligt meestal bij mij aan de steek meestal brei ik de eerste en de laatste steek recht dat vind ik ook prettiger  in elkaar zetten dan zie goed welke steek je moet pakken maar als ik dikke wol en nld heb pak ik meestal de eerste steek ongebreid van de naald dan krijg je niet van die grote gaten aan de zijkanten want die kan je dan goed strak aan trekken, maar dit is mijn manier misschien hebben andere wel betere tips
Back to Top
apsa View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 07 Maart 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 45
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer apsa Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Januari 2012 om 13:31
Ik brei nooit de 1e steek
mijn ervaring is dat je dan toch mooiere randen krijgt!

Groetjes Afra
Apsa
Back to Top
Yobsje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juni 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1408
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Yobsje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Januari 2012 om 11:23

Nou ik ben eruit, ik haal de sjaal uit en laat het garen liggen tot ik er een ander project voor vind. Ik vond op zolder nog een setje wat perfect bij haar jas past en ik ben al zo lang bezig met de sjaal, ik had hem eerst gehaakt en weer uitgehaald, nu ben ik al een hele poos aan het breien, wat niet mijn hobby is en hij is nog niet naar mijn zin. Ook was ik een mutsje aan het haken van hetzelfde garen, maar die heb ik al zo vaak uitgehaald, want hij werd steeds te ruim. Dus nu was het meer moeten dan met plezier maken en daar heb ik geen zin in.

Jullie in ieder geval bedankt voor het meedenken.

Groet,

Yobsje
Back to Top
apsa View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 07 Maart 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 45
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer apsa Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Januari 2012 om 11:30
Dat is denk ik een goed idee
als je niet tevreden bent blijft dat je toch storen!!
gewoon opnieuw beginnen al is het voor volgende winter:-)
voor een sjaal is een verdraaide boordsteek ook mooi
en dat krult niet om.

Groetjes Afra
Apsa
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.439 seconden.
Lang Yarns