Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

halsbies

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Vieena View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 30 Januari 2012
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Vieena Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: halsbies
    Posted: 01 Februari 2012 om 14:15

Zijn mijn mouwen eindelijk gelukt staat er weer iets wat er voor mij als abracadabra uit ziet :

Voor de halsbies:

Op 14 nlden hoogte na de boordst. enkele nlden tricotst. in een andere kleur breien. Pers deze nlden tricotst. op; bij de steek voor steek afwerking worden ze opnieuw uitgehaald tot aan de basis kleur.

Waarom moet dit?

Back to Top
esthertje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 November 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 7742
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer esthertje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Februari 2012 om 14:33

geen idee.

staat er verder in het patroon ook niks over beschreven?

 

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Februari 2012 om 14:46

ik heb ooit zoiets gebreid dat ook zo,n afwerking had  

Ze laten je dat stukje breien in een andere kleur en dan oppersen omdat  dan bij het uittrekken de steken niet zo snel diep zakken . Je pakt dan steeds een steek op en als ik me het goed herinner maak je het met een stiksteek vast met je breigaren . Het halsboordje komt dan mooi plat te liggen .

Staat er nergens een filmpje van op youtube ??

Is dit niet wat er staat dan iets meer uitleg als het kan

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Februari 2012 om 17:27
Ik lees voor het eerst over zo'n halsbies.

Ik vind uittrekken van steken een beetje gevaarlijk voor een beginneling.

Ik begrijp het idee erachter wel, het is niet zo mooi om de steken voor de hals eerst af te kanten en later weer op te nemen, mijn trucje was om ze op een rondbreinaald te zetten, eerst de middelste steken en dan nog de steken die ook nog geminderd moesten worden, eventueel de tussensteken ook, met aan weerszijden stekenstoppers. Desnoods aan vóór en achterkant. Moest dan later de halsbies gebreid worden, dan gingen al die steken op één pen. Dan moest ik misschien nog steken erbij opnemen, maar dat ging makkelijk met die rondbreinaalden.

Dit verhaal klinkt ingewikkelder dan het is.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
doortje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 27 November 2011
Status: Offline
Points: 2062
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer doortje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Februari 2012 om 21:58
poeh dat is moeilijk ik snap hier helemaal niks van moeilijk hoor
Back to Top
Marileen View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 13 November 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4191
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Marileen Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Februari 2012 om 07:09
Ik haak nooit af!

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Februari 2012 om 09:10

Ik zal nog iets duidelijker proberen te zijn .

je breit je halsboordje 14 pennen . Dan een aantal pennen in een afstekende kleur in tricot .

Je kant af maar zo dat als je aan de draad trekt je het weer uit kunt halen .

Je perst het tricot gedeelte op en vervolgens verdeel je het boordje over de hals uitsnijding . je doet dit door het tricot gedeelte naar onderen(beneden naar je toe)  te leggen op de goede kant van je werk en wel zo dat je oorspronkelijke kleur ongeveer gelijk komt met je afkantrand van je vest Dit speld je vast . Dan ga je het tricot gedeelte uittrekken tot je 1 toer voor de oorspronkelijke kleur komt . vervolgens trek je steek voor steek uit .Je steekt met een naald zonder punt met een draad van de kleur waarmee je gebreid hebt in de steek maakt een stiksteek en komt in de volgende steek weer naar boven . Zo maak je het boordje steek voor steek op je breiwerk .

Maar er is niemand die zegt dat je het boordje niet gewoon af mag kanten na die 14 pennen . Je kunt het dan gewoon in de halsuitsnijding vast zetten .

Kijk maar eens bij een kooptrui daar zie je het ook vaak . De stiksteken komen aan de goede kant van je werk te liggen  

Is het soms een phildar patroon ???

in iedergeval succes

 

Back to Top
Vieena View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 30 Januari 2012
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Vieena Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Februari 2012 om 10:32

Dat wat Magtelt uitlegt klinkt echt heel moeilijk

Ja het is een phildar patroon.
Maar zoals Mutti het uitlegt klinkt het wel logisch, ik moet nu de andere kleur gaan breien en dan doe ik het wel zoals hier beschreven staat denk dat ik er dan wel uit moet komen.
Op youtube kon ik ook niks vinden want ik weet niet precies hoe ik het moet noemen waar ik naar zoek.

Ik laat wel even weten of het gelukt is!

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Februari 2012 om 10:44

ik dacht al dat het van phildar was want die laten het je vaak zo doen .

Heb je het boek ervan niet? want daarin staat het denk ik uitgelegd .

Althans in het babyboek waar ik toen het patroon uit had .

Ik had het voor die tijd ook nooit zo gedaan ,maar het is wel mooi .

succes

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Februari 2012 om 13:02

ik heb even op google gekeken .

Bij leer breien met phildar krijg je een filmpje van you tube wat duidelijk laat zien wat de bedoeling is .

Misschien heb je er wat aan

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Februari 2012 om 15:58
Ik zei ook al, het klinkt moeilijker dan het is.

Het is gewoon steken apart zetten alleen niet op een veuiligheidsspeld maar op een rondbreinaald. Dan kun je aan twee kanten steken pakken.

Maar omdat je in elke 2e naald mindert, zou het gaan trekken, dus in de nietgeminderde naald neem je een lus op van de zijkant en dan heb je uiteindelijk alle steken voor de halsbies op de naald.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.516 seconden.
Lang Yarns