Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

verdrietige Willewopsie

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Ingemo View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 03 Maart 2012
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ingemo Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: verdrietige Willewopsie
    Posted: 07 Mei 2012 om 22:45
Ik las net op de blog van Willewopsie dat zij het vervelend vindt dat haar knuffels nagemaakt worden.
Nu voel ik me een beetje schuldig omdat ik de giraf en de ezel als patroon heb uitgeschreven en met jullie veelvuldig heb gedeeld. Ik heb wel altijd vermeld dat ik door haar geïnspireerd was en er geen geld voor gevraagd, maar ik vind het toch vervelend, want het blijven natuurlijk haar creaties.

Aan de andere kant kan ze ook denken, wat fijn dat zoveel mensen mijn creaties leuk vinden of toch haar patronen gaan verkopen.

Wat ik wel erg vind is dat anderen haar knuffels op patroon zetten en dan als eigen ontwerp verkopen, dat zie je bijvoorbeeld bij degene die het konijn heeft bedacht ( jeweetwel kombi Bibi/Benno ) daar hebben we het hier al eens eerder over gehad. Zij heeft geen eigen site maar via een andere site kan je wel haar patronen kopen, en zij heeft ook het aapje van willewopsie precies nagemaakt en als patroon te koop.

Kunnen jullie me nog volgen? en wat vinden jullie ervan ? 
Groetjes,
Inge

http://pinterest.com/ingemo/
Back to Top
KaVL View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 26 Augustus 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 267
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer KaVL Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mei 2012 om 22:52
Inge, ik vind niet dat jij je schuldig moet voelen
Wilma schrijft op haar blog dat ze het een eer vindt dat haar girafje wordt nagemaakt,
maar dat ze verdrietig is omdat het nagemaakte patroon of de knuffel zelf verkocht wordt.
Ik heb hem zelf ook nagemaakt en het patroon uitgeschreven voor eigen gebruik,
dat van Benno heb ik van jou gekregen. Ik denk niet dat het op deze manier stoort voor Willewopsie, maar dat het haar te doen is om de mensen die er profijt uithalen.

*Groetjes*
° Karen °
Back to Top
vikike View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 05 Mei 2011
Status: Offline
Points: 1402
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer vikike Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mei 2012 om 22:54
persoonlijk, vind ik dat zij heel erg veel de vraag heeft gekregen haar patroon uit te schrijven en dit te verkopen, indien zij dit had gedaan dan hoefde niemand dit na proberen te maken.En nu heeft iemand wel een patroon uitgeschreven en word ook verkocht, dus eigenlijk kan je nu de dingen omdraaien diegene die het nu verkoopt en heeft uitgeschreven is de echte maakster .
Haar patronen kwa kleuren zijn ook gebasseerd op die van bv Anne Marie claire vind ik
Het is een heel moeilijke kwestie, en iedereen heeft hier waarschijnlijk een andere visie op
 


Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mei 2012 om 23:07
Voel je niet schuldig. Je weet nu dat ze het vervelend vindt, dus doe je zoiets nooit weer. Ik ben via deze site aan een patroontje gekomen, waarvoor je je eigenlijk eerst moest aanmelden voor hyves. Ik probeerde het op een 'grappige' manier te verwoorden op het forum maar dat werd niet gewaardeerd. Zwijgen is goud??
Er worden ook complete boeken door de scan gehaald en naar elkaar toe gestuurd. Tja, wat mag wel en wat mag niet.
Ik ken het blog van Willewopsie niet, maar waarschijnlijk stond het er nog niet op toen jij de patroontjes hebt uitgeschreven.
Wat in jouw laatste alinea staat is uit den boze en vind ik echt niet kunnen.
Back to Top
doortje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 27 November 2011
Status: Offline
Points: 2062
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer doortje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mei 2012 om 23:11
ik vind zelf persoonlijk dat jij je niet schuldig hoeft te voelen ik kwam met dat konijn op de proppen en vondt het van die mevr. vals dat ze dat ging verkopen want het was duidelijk bibi met oren dat is pronken met iemands anders veren en er nog geld aan verdienen ook wij hadden het daar ook over in het topic jij heb er totaal geen geld aan verdiend jij deed het voor ons en ik vind ook dat ze dan zelf die patronen moet gaan verkopen dan is het gevaar op copieen ook kleiner en laten we eerlijk zijn als we iets kunnen na maken doen we dat allemaal ik heb ook wel eens een tasje na gemaakt en voel me daar totaal niet schuldig over is misschien niet aardig van mij maar ik denk ook aan mijn portomonee en daar komt bij als je bijv een baby truitje na maak van uit een boekje is dat toch het zelfde het is nu eenmaal een risico maak je wat moois wordt het bijna altijd nagemaakt dat is met alles nee ik zie hier geen probleem sorry
Back to Top
doortje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 27 November 2011
Status: Offline
Points: 2062
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer doortje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mei 2012 om 23:29
ik heb net op haar site gekeken maar jij hoeft je echt niet schuldig te voelen hoor die zeepaardjes zijn van tilda dus waar hebben we het over iedereen en dan ook echt iedereen maak dingen na en het verschil is jij heb er geen geld voor gevraagd nee hoor lieve schat je niet schuldig voelen ik heb alle boeken van tilda en als je ziet wat ze daar allemaal van namaken het is dan net een ander stofje maar het wordt ook overal verkocht nee hier geld wie zonder zonde is werpe de eerste steen dus ze mag niet zeuren als ze het zelf ook doet en nu ben ik niet zo aardig dat weet ik wel maar ik kan hier niet zo goed tegen
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mei 2012 om 08:36
Die hele copyrightkwestie is zo vaag. In een ver verleden las ik een interview met Paul McCartney en die gaf toe dat er soms een wijsje in zijn hoofd opkwam, dat hij dan gebruikte, terwijl hij niet zeker wist of dat origineel van hem was of iets dat hij ooit gehoord had.

Ik heb bloemenmutsjes ontworpen voor poppen vanuit een jeugdherinnering. Daarom mag iedereen mijn ontwerpen gebruiken en verkopen, ik lig er niet wakker van. Het is beter om het los te laten dan er aldoor verdrietig of gefrustreerd over te zijn.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
MariaLA View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 23 Augustus 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2545
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer MariaLA Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mei 2012 om 09:18
Als je heel eerlijk bent is alles al een keer gemaakt.....of bedacht of in ieder geval geinspireerd op...
Wat Magtelt zegt is ook zo, de copyright is erg vaag in dit hele gebeuren. Ik vind het netjes dat je verwezen hebt naar haar site en haar ook vermeld hebt. Daarmee moet de kous af zijn.
Als je je alles aan moet trekken zou je je eigen inspiratie nooit meer mogen delen of de vrije loop laten.
Ik heb nog even gekeken op haar site maar hoe zit het dan met de tekkel????? Je geeft het een andere naam en het zou van jou zijn? Zo ook met de ringen, die zie je ook overal op internet...
Gewoon doorgaan!! zou ik zeggen. Wink
Back to Top
pippie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juni 2010
Status: Offline
Points: 7262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pippie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mei 2012 om 09:45
Wil alleen zeer duidelijk zeggen: voel je niet schuldig, je hebt het correct gedaan!! In principe kan iedereen die de kunst van zien en dan kunnen namaken, zoals jij, dit voor elkaar krijgen.
Daarbij was jouw enige "loon "dat iedereen er hartstikke blij mee was.
Groetjes
Back to Top
nixen View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 13 Juli 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 731
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nixen Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mei 2012 om 10:22
Inge, je hoeft je eigen helemaal niet schuldig te voelen. Er worden zoveel patronen nagemaakt.
Ze had ook haar eigen patronen kunnen uitschrijven en gaan verkopen dan had ze er een copyright opgehad. Ik kan me voorstellen dat ze het niet leuk vind als je het patroon uitschrijft en verkoopt met je eigen naam eronder zodat het net lijkt of het van jou is.
 
Die teckel staat ook ergens gratis online en heeft zij ook gemaakt. Dan weet je ook niet wie was er eerder met het ontwerp.
 
Maar dat heb jij helemaal niet gedaan, je hebt ons er lekker mee gemaakt en wij zijn allemaal super enthousiast dat je dat met ons hebt willen delen. Hij staat bij mij ook nog op het to do lijstje.
 
 
Groetjes Margaret
Back to Top
pralientje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 23 Mei 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 14072
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pralientje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mei 2012 om 10:24
Ik sluit mij aan bij de dames hier je moet jou niet schuldig voelen hoor
Back to Top
Janne Marie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 15 December 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3141
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Janne Marie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mei 2012 om 10:30
Het is alleen slecht als je het voor eigen gewin doet, dus degene die het verkoopt is fout. 
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mei 2012 om 10:42
Ik kan me voorstellen hoe je je voelt. Het is niet leuk als je het gevoel hebt dat je iemand verdrietig hebt gemaakt. Ik denk dat ik in jouw geval zou zeggen: "Sorry, wist ik niet, zal het niet meer doen". Ik begrijp haar wel, ze wil originele knuffels kunnen verkopen en het wordt minder origineel wanneer ze haar eigen patroon ook verkoopt.
 
Maar ach, is het ook niet een beetje de aard van ons (hobbydoosjes) beestje? Iets leuks zien en dan denken: "Eens kijken of ik dat zelf niet kan?" En als het dan gelukt is, wil je anderen daar ook blij mee maken. Zo werkt het bij mij tenminste. En hoewel ik haar wel snap, vind ik dat je dat 'ons' niet kwalijk kan nemen, toch?
 
Het vervolgens verkopen van het patroon als je eigen, dat is een heel andere zaak, dat vind ik 'not done'. Hoewel daar een grens ligt die vaak heel moeilijk te trekken is. Je maakt bijvoorbeeld een nijntje knuffel na, schrijft het patroon uit en verkoopt dat. Op de naam 'nijntje' rust copyright, op jouw zelfgemaakte patroon niet. Maar indirect snoep je iemand anders z'n inkomsten af omdat mensen die knuffels niet kopen, maar zelf maken met jouw patroon. Voor zo'n grote naam als nijntje vind ik dat persoonlijk muggezifterij. Maar voor iemand die op (hele) kleine schaal zelf knuffels ontwerpt/maakt en verkoopt kan zoiets een groot verschil maken. De vraag is opnieuw, waar trek je die grens? Dat blijft lastig.
Back to Top
MariaLA View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 23 Augustus 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2545
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer MariaLA Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mei 2012 om 10:49
Ik begrijp haar wel, ze wil originele knuffels kunnen verkopen en het wordt minder origineel wanneer ze haar eigen patroon ook verkoopt.
 
Zo orgineel is ze niet met haar tekkel o.a.
Back to Top
katelijne View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 04 April 2010
Status: Offline
Points: 555
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer katelijne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mei 2012 om 11:15
Als je je patroontjes verkoopt betekent dit niet dat je automatisch het copyright hebt, dat moet je aanvragen en een hoge kostprijs/registratierecht voor betalen. Je moet al heel veel patronen verkopen om die kostprijs eruit te halen. In de praktijk is dit bijna uitsluitend geschikt voor 'grote ontwerpers' waarvan de patronen in tijdschriften of boeken verschijnen.

Momenteel kan je maar weinig 'originele' patronen ontdekken. Er zijn duizenden ontwerpen en altijd zal je wel ergens een herkenningspunt hebben of zal 1 of ander patroon inspiratie gegeven hebben. Langs de andere kant is iedereen natuurlijk fier op 'haar zelfontworpen' model.


Katelijne




kijk regelmatig in de spiegel en behandel anderen zoals je zelf behandeld wil worden
Back to Top
Claire View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 04 Mei 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3049
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Claire Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mei 2012 om 11:23
Het enige wat ik er over wil zeggen is dat je geen patroon van een ander zonder toestemming moet uitschrijven, daar krijg je alleen maar ellende van. Het zal zeker geen kwade opzet geweest zijn  maar ik vind dat je zoiets niet kan doen.  Ze maakt mooie dingen maar al haar werken zijn als basis terug vinden, maar door haar kleine veranderingen, kleurgebruik ed maakt dat haar beesten net iets unieker zijn dan de basis patronen en dan is het niet leuk als mensen die 1 op 1 gaan kopieeren en verkopen.
Ik heb ook inderdaad gezien dat het patroon van het aapje via via verkocht wordt, dan denk ik ook bah wat een mentaliteit.Maar dat schijnt tegenwoordig normaal te zijn, mijn patronen worden ook aangeboden op marktplaats.......
Wie het aapje wil maken kan hier een soortgelijk patroon halen dat staat er al jaren en is van oorsprong een japans patroon.
Zeg nooit: dat kan ik niet
Maar zeg: ik zal het proberen
Dan zul je versteld staan
Hoeveel een mens kan leren

Back to Top
Prideke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 31 Mei 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Prideke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mei 2012 om 13:05
Claire fijn om je hier weer te zien Smile
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mei 2012 om 13:44
Regelmatig zie ik op internet patronen voorbij komen die in een of ander boekje staan en echt met een andere naam als ontwerper/ster. Het is dan ietsie pietsie anders. De tas die ik pas gehaakt heb lijkt op het patroon, maar ik heb een heleboel veranderd. Mag ik hem nu opnieuw uitschrijven zonder enig probleem en is het dan mijn ontwerp??? Wat een flauwekul. Soms maak ik van 3 patronen een. Er zijn niet veel mensen die uit het niets iets nieuws kunnen bedenken. Eeuwen geleden is er iemand geweest  die uit het niets alles geschapen heeft. En dat gelooft zelfs bijna niemand meer. Wat moeten wij arme worstjes dan??? Groetjes, Lida
Back to Top
Claire View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 04 Mei 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3049
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Claire Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mei 2012 om 15:01
Originally posted by Prideke Prideke wrote:

Claire fijn om je hier weer te zien Smile
Mijn gezondheid laat nog al te wensen over dus moet een beetje doseren.
Zeg nooit: dat kan ik niet
Maar zeg: ik zal het proberen
Dan zul je versteld staan
Hoeveel een mens kan leren

Back to Top
Vifke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 20 Oktober 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 1594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Vifke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mei 2012 om 15:43
Ik zou me dat niet teveel aantrekken hoor, niet jouw schuld dat iemand een patroon verkoopt noch jouw schuld dat iemand de giraf verkoopt.
Trouwens zo'n giraffen, teckels en aapjes vind je overal wel allemaal ietsiepietsie verschillend maar toch.
Hier staan er nog giraffen die erop lijken en dat is in 't Engels http://www.ravelry.com/patterns/library/toast-and-jam-the-giraffe
Die lijkt er ook op http://www.ravelry.com/patterns/library/musixbox-giraffe
En zo kan je er nog velen vinden en zoals gezegd die giraf van Annemarie Petit lijkt er ook op. Dan wordt het een kip en ei vraag "welke was er eerst, wie heeft wiens giraf gekopieerd, heeft ze zelf haar eigen patroon totaal geschreven of zelf ook copieke gemaakt van iemand anders patroon maar met andere kleuren"
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.404 seconden.
Lang Yarns