Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Telpatroon lezen

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Leentjeo View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 02 April 2013
Locatie: Alkmaar
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Leentjeo Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Telpatroon lezen
    Posted: 31 Mei 2013 om 10:18
Ben nog steeds bezig met gilet (drops 117-3). Gisteren heeft Lidwina me al een eind op weg geholpen, maar nu loop ik toch weer vast bij de teltekening.
Hoe moet ik die lezen?
Ik ben boveraan begonnen van rechts naar links.
Het telpatroon geeft de goede kant van het werk weer.
Ik heb nu heen de pennen volgens het patroon gebreid en terug zoals de steken zich voor deden.
Ik heb nu een stuk zo gebreid, maar zie (als ik naar de foto kijk) dat het niet klopt.
De gaatjes en kabels zitten nu veel te ver uit elkaar.
Ik doe dus iets fout.
Wie kan me vertellen hoe ik het goed kan doen?
Groetjes Lenie
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Mei 2013 om 10:45
Bij breien begin je met je telpatroon onderaan .en vervolgens naar boven .Wel van rechts naar links  Eigenlijk net zoals je breit .
Back to Top
Leentjeo View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 02 April 2013
Locatie: Alkmaar
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Leentjeo Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Mei 2013 om 12:15
Dankjewel voor de tip.
Nu vraag ik me alleen nog af hoe ik de gaatjes en kabels dichter bij elkaar krijg.
Ik brei te veel pennen.
Waarschijnlijk moet ik die teruggaande pen niet doen.
Moet ik de teruggaande pen ook volgens het telpatroon breien?
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Mei 2013 om 13:24
Ik ga het patroon straks even opzoeken .Ik moet nu weg .
 
 
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Mei 2013 om 14:33
http://www.garnstudio.com/lang/nl/visoppskrift.php?d_nr=117&d_id=3&lang=nl. Dit is het patroon.
naald 1. kantsteek, 2 st recht, patroon M 1, dat is in deze 1e naald: 8 recht, 1omslag., dan de naald uitbreien zoals in het patroon staat aangegeven. 
De teruggaande nld brei je de steken zoals ze verschijnen.
nld 3. kantsteek, 2 st recht, weer patroon M1, dat is in deze nld: 6 recht, 2 averecht, dan weer verder zoals het patroon aangeeft. Let wel: de omslag van de eerste nld wordt nu recht gebreid en zorgt op deze manier dat het voorpand breder wordt.
De teruggaande nld weer zoals de steken verschijnen.
nld 5 Hetzelfde als nld 1
nld 6 is weer een teruggaande nld, zie boven.
nld 7 hetzelfde als nld 3
nld 8 is weer een teruggaande nld.
nld 9 is anders. De eerste 6 vormen de kabel, dan 2 recht, dan 1 omslag.
Ik ga nu niet verder met de uitleg, eerst kijken of het nu lukt.
Ik adviseer je om het hele patroon eerst nog eens goed te lezen en vooral de uitleg van de tekens van de teltekening.
De steken die averecht aan de goede kant zijn, worden bij de teruggaande nld recht gebreid.
Ik heb geen antwoord van Drops gekregen op mijn vraag over de kantsteek waar ik naar verwees in je vorige topic met de vraag over dit patroon.
Mutti als je weer terug bent kijk jij nog eens of klopt wat ik geschreven heb. Soms zie je door de bomen het bos niet meer.
 
DIT KLOPT DUS NIET HEB IK GEZIEN.
 
 
 
 
 
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Leentjeo View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 02 April 2013
Locatie: Alkmaar
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Leentjeo Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Mei 2013 om 18:56
Weer hartelijk dank voor de energie die je hierin steekt om me verder te helpen.
Maar, als ik jou beschrijving volg krijg ik weer dat de gaatjes (die ontstaan door de omslagen) heel ver uit elkaar komen te liggen.
Op het plaatje (model) liggen die gaatjes vlak tegen elkaar aan, als een soort ketting.
Dit probleem kreeg ik gisteravond ook; daarna heb ik alles weer uitgehaald.
Vandaar dat ik dacht dat die teruggaande naald ook in patroon M1 gebreid moet worden.
Hoop dat je nog mee wil denken.
Ik wordt er een beetje wanhopig van.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Mei 2013 om 19:07
Heb je eigenlijk wel een proeflapje van het telpatroon gemaakt?

Want je kunt de grootte van je omslagen een beetje bijsturen door helemaal rondom de naald een omslag te maken of door de draad, als je een rechte steek hebt gemaakt, een halve slag boven over de naald te leggen, wanneer er een averecht steek volgt.

Als dit niet duidelijk is, probeer het dan even in een proeflapje.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Mei 2013 om 19:25
Hèhè, toch niet goed gekeken en niet goed gelezen.Dus op nieuw beginnen.
Na de naald waar je van 3 steken er 6 gemaakt hebt en de teruggaande naald begint dus het echte werk.
nld 1. 1 kantsteek. 2 st ribbelsteek (recht) 8steken patroon M1 (8st recht 1 omslag) daarna ga je verder in tricotsteek tot de 4 steken voorbies.
nld 2. Krijg je dus eerst de voorbies, dan tricoststeek tot de 8 steken van patroon M 1 (dus inclusief de omslag van de vorige nld, die brei je ook averecht en hoort nu in het vervolg steeds bij het tricotsteek gedeelte) 2 recht, 6 averecht., dan dus  de 2 steken ribbel en de kantsteek.
nld 3. Hetzelfde als nld 1.
nld 4. hetzelfde als nld 2. Je ziet nu dat je 2 steken meer tricotgedeelte hebt.
nld 5. De eerste 6 steken van patroon M1 worden nu gekabeld, daarna 2 recht en een omslag.
nld 6. Hetzelfde als nld 2.
En zo ga je verder tot het de vereiste aantal meerderingen hebt gedaan. Dat zijn 19 steken meer op de naald als waar je mee begonnen bent.
Zo moeten volgens mij de gaatjes goed komen.  
 
 
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Leentjeo View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 02 April 2013
Locatie: Alkmaar
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Leentjeo Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Juni 2013 om 08:41
Ja hoor, zo lukt het wel! Dankjewel!
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.422 seconden.
Lang Yarns