Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Wist je dat...

 Reageer Reageer Pagina  <1 6364656667 187>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 December 2015 om 22:06
Dat is een bijzondere relatie! Je hebt elkaar leren kennen vanuit die situatie en daar destijds ook voor gekozen om samen door te gaan. Je bent met elkaar vergroeid op die manier. Ik neem aan dat jij helemaal thuis bent in gebarentaal?  


  
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 December 2015 om 22:31
Nee, dat ben ik niet.
Wij doen liplezen + ondersteunende gebarentaal.
Gebarentaal is letterlijk een ' eigen' taal. Met een geheel eigen grammatica en het is best nog moeilijk.
Het is een heel verhaal, en als jullie willen pen ik dat wel eens neer, maar ik ken de ondersteunende gebarentaal pas tien jaar.

Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 December 2015 om 12:24
Dus de eerste 40 jaar hebben jullie gesproken via liplezen en gezichtsuitdrukkingen. Dat er ondersteunende gebarentaal was, wist ik niet. Zijn dat "officiële" bewegingen die andere niet-horende mensen ook begrijpen?   
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 December 2015 om 13:01
Vijftig jaar, waarvan 43 getrouwd.

In de tijd dat mijn lief naar school ging was gebarentaal verboden op de school.
De theorie daar achter was: Ze moeten zich handhaven in een horende wereld, dus moeten ze leren liplezen.
Op de speelplaats werd onderling wel gebarentaal gebruikt, de kinderen leerden het elkaar.
Daarom kwam er op elke dovenschool, dat zijn er 6 in Nederland, en eigen taal, soort dialect.
Gelukkig is dat achterhaald en word nu wel Gebarentaal onderwezen op de scholen.
Sommige gebaren zijn universeel, gebaar voor eten, drinken en dergelijke.
Maar elk land heeft zijn eigen taal. Wij snappen bijvoorbeeld niets van de Amerikaanse.

Edward en ik leerden elkaar kennen toen we 15 waren.
Hij wilde niet anders zijn dan andere tieners en deed niets aan gebarentaal, dus ik leerde dat ook niet.
Na een aantal jaren huwelijk had ik een burn-out.
Conclusie van de psych: door de handicap van mijn lief was bij mij de rek er uit. Jaren op de tenen lopen eisten hun tol.
Tijdens therapiën leerde ik dat bij liplezen maar 25 - 40 % van de woorden 'overkwamen' bij Edward.
Toen begreep ik ook waarom afspraken zo vaak verkeerd gingen.
Waarom hij en de kinderen zovaak misverstanden hadden.
Waar ik dan vaak weer tussensprong, want ik had de kinderen tenslotte een dove vader gegeven.

Toen zijn we dus samen op een cursus ondersteunende gebarentaal gegaan.
Dan leer je het alfabeth en tellen.
En leer je de meestgebruikte woorden , maar niet de grammatica, want die is lastig zonder lidwoorden, b.v. En de volgorde in de zinnne is vaak anders.
We zijn heel blij dat we dat geleerd hebben (en meer truukjes om te weten of je echt weet wat de ander zegt) anders waren we niet meer elkaars lief geweest.

Het was niet alleen voor mij zwaar he?
Voor Edward ook!
Want hij moest ook leven met iemand die een andere taal spraak.

Ik kan me wel heel goed voor Edward verstaanbaar maken met alleen gebarentaal.
Handig als je niet wilt dat anderen weten wat je zegt. Wink

Google maar eens op 'gebarentaal'

Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
breienmaar View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 07 Juli 2012
Locatie: noordwijk
Status: Offline
Points: 5582
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breienmaar Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 December 2015 om 13:35
wat een verhaal!
mensen die niet doof zijn, maar een geestelijke beperking, leren tegenwoordig ook gebarentaal!
t gebaar ondersteunt het gezegde, zodat iets wel of beter te begrijpen is!
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12079
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 December 2015 om 13:46
wist je dat ik een halve dag al verscheten heb met het zoeken naar de geschikte oogjes?
            ik de curverbox met knopen en knoopjes stuk voor stuk in mijn handen heb gehad en dat ik uiteindelijk 5 zwarte knoopjes heb gevonden met een diameter vn 6 mm.
            er van die vijf geen twee dezelfde zijn
            ik naar de kringwinkel ben geweest en daar de colliers en armbanden heb onderzocht naar de geschikte parels om ogen van te maken
            dat er geen eneke tussen zat
            dat ik dan bij de kinderkleding ben gaan zien of er ergens kleine knoopjes op zaten
            dat ik vermits er niets te vinden was waar ik naar op zoek was, dan maar matchbox en majorette autootjes heb meegebracht?
            dat ik er sterk over denk om seffens mijn man zijn hemden te inspecteren of er daar kleine knoopjes opzitten (kraagknoopjes)
            en dat ik mij nu afvraag of hij het zou merken als die ineens verdwenen zouden zijn.
Back to Top
nldutchy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 29 Juni 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3778
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nldutchy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 December 2015 om 15:05
Wist je of weet je dat ik opt moment niet zo veel post maar wel graag mee lees en geniet van de posts van Bep en geinteresseerd het verhaal van Lao. tse en haar Edward heb gelezen...1 van mn nichtjes deed een studie, meen ik, in gebarentaal en die had destijds een scheurkalender met gebaren, kreeg ik per mail gescand....en weet je dat ik jullie een goeie voorbereidingstijd wens op de komende feestdagen....
Leef vandaag want niemand heeft je morgen beloofd (KWF)
http://krealene.wordpress.com

Marlene aka nldutchy
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 December 2015 om 10:15
Wist je dat...
Ik blij ben met de post van nldutchy.
Wist je dat....
 ik meeleef met Bep en haar zoektocht naar oogjes.
Wist je dat...
ik ook iedereen een rustige voorbereidingstijd toewens voor de komende feestdagen.
Wist je dat ...
ik het vest dat ik maak van uitgehaalde wol na drie maal beginnen en uithalen eindelijk bijna klaar heb?

Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 December 2015 om 10:17
Wist je dat....
Ik dacht dat ik best wel leuk kon haken en breien.
Maar door wat ik hier allemaal zie besef ik dat ik maar een simpel amateurtje ben.
Ik zie hele fraaie en knappe en grappige en leuke dingen.

Geweldig dames!!



Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 December 2015 om 19:05
Wist je dat ik dat ook 30 jaar geleden al had. Totdat ik een naaiwerkje van jaren er voor vond waarvan ik toen dacht dat het heel mooi en vakkundig genaaid had. Sindsdien weet ik dat je ieder dag bij leert. Het heeft een groot nadeel, je bent bijna nooit tevreden met je eigen werk.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 December 2015 om 20:46
Ook daarom is het leuk om op het forum te zijn, meekijken en dan meedoen.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 December 2015 om 23:01
Originally posted by lw1463 lw1463 wrote:

Ook daarom is het leuk om op het forum te zijn, meekijken en dan meedoen.

Nou...het wekt misschien ook wel faalangst op.Shocked
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12079
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 December 2015 om 23:19
wist je lao-tse dat ik dacht van oei, faalangst? Wij zijn hier allemaal hobbyisten en geen beroepsbreiers of -hakers of -schilders of -lintenverbranders.

'k zal efkes het bord van bloem hier plakken zie, dat zegt alles

Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12079
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 December 2015 om 23:19
oei, wat groter uitgevallen dan gedacht
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 December 2015 om 23:26
Originally posted by Lao-tse Lao-tse wrote:

Originally posted by lw1463 lw1463 wrote:

Ook daarom is het leuk om op het forum te zijn, meekijken en dan meedoen.

Nou...het wekt misschien ook wel faalangst op.Shocked

Daar heb je gelijk in, daar moet je dan wel aanleg voor hebben! Doordat er mensen meekijken die jij misschien beter vindt, die dat vaak zelf niet vinden, wordt je steeds kritischer op je eigen werk. Een zekere zelfverzekerdheid is nodig. Mijn klein zijn heeft mij eigenlijk een zelfverzekerdheid gebracht. Zo van: ik ben er ook nog, ook al kijken jullie allemaal over mij heen. Het helpt hoor. Mijn eerste juf op de Mulo heeft dat voor een groot gedeelte bepaald en ik ben haar er nog dankbaar voor. 
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 December 2015 om 23:28
Originally posted by bep bep wrote:

oei, wat groter uitgevallen dan gedacht
Terwijl ik aan het schrijven was, schreef jij nog een keer die prachtige tekst Bep. heerlijk dat hij er nog eens staat. Dank je.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 December 2015 om 08:26
Lao-tse, je kunt heel mooi schilderen - dus . . .
Trouwens met faalangst kun je beter niet handwerken, je moet altijd eerst een hele kudde mislukkingen
overwinnen
Back to Top
engeline View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 21 November 2007
Locatie: winssen
Status: Offline
Points: 3257
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer engeline Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 December 2015 om 09:07
Net de trailer de inrit inkomt om met Lola voor haar controle -echo naar Lienden te gaan?
Het spannend was of ze de trailer wel in wilde gaan?
Ze dat na enige twijfel wel deed.
Kijken of ze daar net zo tevreden over haar zijn als wij?

Ze wel nog heel wat kilo's aan moet komen?
Lola was voor de darmafsterving,best een angstig beestje,durfde alles als Keesje(shetlander) maar mee ging.
Nu gaat ze elke dag een stuk lopen met Wil en ze nergens meer bang voor is.tractors,auto's honden,het maakt haar niets meer uit! de LIEVERD!
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 December 2015 om 09:48
Oh je!

Wist je dat ik niet wist dat er zoveel reacties op de faalangst zouden komen?
En zo zwaar bedoelde ik het helemaal niet. Zal zo'n vaart niet lopen.
Maar ik weet wél dat ik aan sommige dingen gewoon niet ga beginnen.
Omdat ik weet dat ik daar dan het geduld niet voor heb.

En op schildergebied heb ik altijd faalangst als ik voor het witte doek sta. Die eerste streek is ongemeen spannend. Haak en breiwerk kan je uithalen, al kan je alles overschilderen,  je kan een doek nooit meer wit krijgen na die eerste streek.
Daarna...ik weet wat ik kan en dat wat ik wil er uiteindelijk ook komt.
En wat geduld betreft: ik heb het wel, ik kan maanden aan een steen werken uren schuren en raspen om over het polijsten nog maar te zwijgen, wat een saai werk is dat!
Dat geduld heb ik dus wel.

Maar dank jullie zéér voor het support!

Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
engeline View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 21 November 2007
Locatie: winssen
Status: Offline
Points: 3257
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer engeline Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 December 2015 om 11:43
wist je dat LOLA helemaal goedgekeurd is.Darmaanhechting is prima en de wond is mooi genezen.We kunnen nu langzaam aan conditie en spieropbouw beginnen.De arts benadrukte nogmaals hoeveel geluk we gehad hebben.Lola mag nog wel 85kg!!!! aankomen,ook daar is advies over meegegeven o.a. zonnebloemolie door haar droogvoer te doen.Ze ging in draf naar de trailer,zo van ik ga wel weer mee.......
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <1 6364656667 187>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.484 seconden.
Lang Yarns